PDA

Vis full versjon : [LØST]B230FT i 242. Ingen gnist.



Mr. Crepsley
25/05/10, 14:08
Hei,

Har skrevet litt i Vetle sin tråd, men den har feil tråd tittel og innholder andre problemer.

Anyway. Det jeg har gjort er:

Koblet ferdig Lh 2.4 nett fra 240.
Skiftet svinghjulssensor (gamle var nesten ikke magnetisk)
Prøvd 2 tenningsmoduler med -124 som sluttnummer
Prøvd 3 coiler. (Tror 1 er fra 940, en er blå og den siste er svart)

Noen som har noen aning hvorfor jeg ikke har gnist? Dyser åpner og pumper går som normalt.

Ottoturbo
25/05/10, 14:10
Fuel ECU med startsperre? Hva er nummer på fuel ECU?

Vetle
25/05/10, 14:14
Du har koblet den blåe orginale coil ledningen som mest sansynelig ligger på venstre side av bilen når du står forran og koblet denne til den blå/hvite ? om jeg ikke husker feil på koblingen som er litt før coil ledningene. 2 ledninger i en kontaktstykke disse skal kobles sammen. :) det dreit jeg meg ut på å hehe :)

Mr. Crepsley
25/05/10, 14:50
Jepp, klippet av kontakten, rød/hvit til turteller (har ikke turteller da men) og den blåe til den originale coil ledningen. Jeg har strøm til coil, men ikke ut. Ledningen lå med høyre dempertårn, altså fører siden.

Fikk bekreftet tidligere at jeg ikke har startsperre, mener å huske nummeret var -962, uten at jeg er 100% sikker.

Mr. Crepsley
25/05/10, 18:59
Ingen kloke hoder her? :) Får lånt en hjerne fra en 940 uten startsperre i helga (1992), så skal teste med den om jeg har startsperre. Utenom det har jeg ingen aning hva det kan være.

TeamBørnOut
25/05/10, 22:11
åpner dysene så er det ikke start sperre! en startsperre gjør ikke at man kan fylle eksosanlegget fult med bensin :D
Du har riktig svinghjul? Du er sikkerpå at den nye føleren fungerer?
får tenningshjernen strøm? Får coilen din strøm når du vrir på tenninga? (kan være lurt å sette strøm rett på coil fra batteriet for å utelukke den feilen).
er motoren skikkelig jordet? (antagelig siden dysene åpner). tenningsmodulen kan jo ha ryki (de gjør det hvis de ikke sitter godt nok, da får de ikke skikkelig kjøling).

Mr. Crepsley
26/05/10, 09:41
Motoren er 100% original, så må nok være riktig svinghjul ja. Vet ikke hvordan jeg kan teste føleren, men den er magnetisk. Coil har strøm når jeg kinner, tenningshjern skal ha strøm, men skal dobbeltsjekke dette idag. Har prøvd 2 ulike tenningsmoduler, skal jo sies at begge kan jo være ødelagt, skal få lånt meg en fra en 940. Er vel samme på dem med b230ft?

Vetle
26/05/10, 17:14
Bare slutt nr er likt såe :) Men er likt på F motorer med lh2,4 osv er vel -124 som er riktig slutt nr om jeg ikke tar heelt feil

Mr. Crepsley
26/05/10, 19:23
Prøvd en helt ny tenningsmodul nå, fortsatt ingen gnist. Hvordan koblet du de ledningene til den 9/11 pols kontakten vetle? Mulig jeg og har gjort feil der.

Mr. Crepsley
26/05/10, 22:44
MAO så er det kun 4-5 kabler i tillegg til hovedstrøms ledningen som man skal bry seg om:
-tykk rød /gul fra bensinrele til hoved pumpe (monter sikring)
-tynn blå (Se uthevet tekst under)
-tynn Blå/gul Kobles til signal fra tennings lås til starter (merket 50, event kobles den rett på starteren)
-tynn gul/rød fra forvarming lamdasonde, kobles sammen med tynn blå.
-tynn rød\svart sammen med tynn blå dersom den finnes(kun enkelte 9-pol nett).

Det jeg har gjort her er:
Tykk rød/gul fra bensinrele til hovedpumpe - Done
*Tynn blå, koblet denne sammen med tynn rød/gul og strakte en kabel derifra til sikringsboksen til en sikring som hadde strøm på hakk 2 og 3. - Done
Tynn blå/gul koblet rett på starteren sammen med den blå/gule som var der fra før! - Done
Tynn rød/svart - Har ikke.

* Koblet tynn blå + rød/gul slik
.................| Til sikringsboks (Strøm på hakk 2 og 3)
................/\
...Tynn blå.| | Tynn rød/gul


Kan det rett og slett være bakstykket mitt som er feil? Hva er symptomer på feil bakstykke?

Mr. Crepsley
27/05/10, 10:56
Trippel post, begynner og bli bra nå :)

Har målt litt på kontakten til tenningshjernen nå, er ikke sikker på hvordan dere teller pinner, men fra venstre, til høyre på nederste rekke har pin 7 og 8 (om jeg husker heeelt riktig) strøm på hakk 2 og 3. Ingen andre, er ikke sikker på om de får strøm via hjernen, men vet ikke hvordan jeg skal måle det.

Dobbelt sjekket den tynn blå+ tynn rød/gul og den har strøm på hakk 2 og 3. Coil har strøm på hakk 2 og 3. Er ikke 100% sikker på om det har blitt brukt den originale coil ledningen, men skal vel ikke ha noe å si? Jeg plukket bort det gamle motornettet før jeg satt motoren i. Altså alt fra hovedkontakten og ut.

Jeg er helt tom for ideer nå. Rock bottom! :D

Forstår det sånn at det ikke er bakstykket mitt heller, siden hjernen har strøm på hakk 3 også, det er vel der bakstykket han ødelegge og kutte strømmen på hakk 3.

Holten
27/05/10, 13:59
Hva var feilen?

Mr. Crepsley
27/05/10, 15:32
3 pinner på tenningshjernen var bøyd. Av en eller annen merkelig grunn trodde jeg de skulle være sånn. Bøyde de tilbake, og vips :)

Mr. Crepsley
27/05/10, 17:15
Motoren starta og svivde fint :) Selv uten lambda og LMM tilkoblet. Var heller ingen vakuum slanger tilkoblet! Jeg er imponert:-)