PDA

Vis full versjon : Forskjellig avstand mellom dekk og demper etter montering av coilovers



blå1978
14/06/13, 19:32
Etter å ha montert coilovers på 242'n ser jeg at det er noen millimeter forskjell i avstanden mellom hjulet og fjærbenet fremme på høyre og venstre side. Er det noen andre som har vært borti dette før? Jeg kan ikke se at fjærbeina er skjeve, har 5 millimeter spacere på hver side fremme. Skal kjøpe meg noen kortere fjærer for å få noe mer avstand mellom dekka og demperene.
Jeg er fornøyd med hvordan den sitter på bakken, men dette gjorde meg noe usikker før årets første tur etter vinterens update.
Noen forslag til løsning?

http://i127.photobucket.com/albums/p158/ss240turbo/LHandRH.jpg (http://s127.photobucket.com/user/ss240turbo/media/LHandRH.jpg.html)

http://i127.photobucket.com/albums/p158/ss240turbo/242_035.jpg (http://s127.photobucket.com/user/ss240turbo/media/242_035.jpg.html)

blå1978
24/06/13, 18:02
Ingen som har vært borti at det har vært forskjellig avstand mellom dekk/felg og fjærbeina på høyre og venstre side?

apex_s2k
28/06/13, 14:43
På mine KW coilovers (V70R) er det justering for camber. Er det slik justering på dine?

andersg
29/06/13, 17:50
Hjul og fjærbein henger fortsatt sammen selvom man justerer camber... :)

Deluxio
29/06/13, 17:54
Er slik på 940'en min også etter montering av coilovers, er mindre klaring på ene siden. Ser du kjører uten hjelpefjær, vil det hjelpe mye på min å fjerne den? Sliter med at den er for myk framme

blå1978
06/07/13, 11:52
Er slik på 940'en min også etter montering av coilovers, er mindre klaring på ene siden. Ser du kjører uten hjelpefjær, vil det hjelpe mye på min å fjerne den? Sliter med at den er for myk framme

Jeg har hjelpefjærer, men disse er satt øverst på fjærbeinet. Synes hvertfall ikke at bilen er myk, det er 500lbs fjærer fremme og 350 lbs fjærer bak, stor forskjell fra Lesjöfors. Har ikke bilde av dette nå, men kan se om jeg får husket å tatt et bilde eller to i morgen. Har satt på en slik camberjusteringsplate med opplager som har erstattet det originale lageret i toppen til fjærbeinet. Men det stemmer slik som andersg nevnte over her, justering av camber har ikke noen påvirkning på klaring mellom hjul og fjærben.

Har tatt av hjullagerene og målt litt på akslingene på høyre og venstre side, det er en mm forskjell på disse. Altså anlegget til det indre hjullageret stikker litt over en mm lengre ut på det ene fjærbeinet enn på det andre. Mistenker at røret som demperen er tredd nedi også er litt skjevt, eller at røret står noe skjevt nedi den støpte delen av fjærbeinet. Mulig bilen dette er tatt fra har fått seg en trøkk tidligere.

mrstfu
08/07/13, 12:33
Finnes ikke camberjustering på det nedre demperfestet? Null erfaring på 200, men et par av coiloversettene jeg har montert på P80 hadde justering på det øvre av de to nedre demperfestene (bolter som festet spindelen til fjærbeinet i bilens lengderetning), da for å justere camber. Har vært borti dempere med såpass med spillerom i disse boltfestene at man kn justere camber noen millimeter, selv på rene erstatningsdempere.

volvoRsport
08/07/13, 12:47
Finnes ikke camberjustering på det nedre demperfestet? Null erfaring på 200, men et par av coiloversettene jeg har montert på P80 hadde justering på det øvre av de to nedre demperfestene (bolter som festet spindelen til fjærbeinet i bilens lengderetning), da for å justere camber. Har vært borti dempere med såpass med spillerom i disse boltfestene at man kn justere camber noen millimeter, selv på rene erstatningsdempere.

På biler med innsatsfjørbein er fjørbeinsrøret presset ned i spindelen og sveiset fast, dvs. helt annerledes.
Gikk ikke Volvo over til et større hjullager på ett eller annet tidspunkt ('83?), kanskje du har ett av hver type?

volvobrage
08/07/13, 13:33
På biler med innsatsfjørbein er fjørbeinsrøret presset ned i spindelen og sveiset fast, dvs. helt annerledes.
Gikk ikke Volvo over til et større hjullager på ett eller annet tidspunkt ('83?), kanskje du har ett av hver type?

Det blei ny type hjullager i 83 ja:)

GMV
08/07/13, 18:35
Skille for hjullagrene mener jeg bestemt er 80/81 når 240 fikk facelift.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

blå1978
08/07/13, 19:12
Det var hvertfall nye typen hjullager på 82-modellen jeg henta fjærbeina fra. Fortsatt litt usikker på hvorfor det er forskjell på høyre og venstre side, men får se på det til vinteren. Bilen funker hvertfall sånn den er i dag.

Bilde av fjærbein med hjelpefjær.

http://i127.photobucket.com/albums/p158/ss240turbo/IMG_7284.jpg (http://s127.photobucket.com/user/ss240turbo/media/IMG_7284.jpg.html)

gaupe
09/07/13, 00:51
Skille for hjullagrene mener jeg bestemt er 80/81 når 240 fikk facelift.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2


Stemmer det.

volvobrage
09/07/13, 06:32
Då har eg blingsa der, fint med oppklaring:)

Joakim-G_R
09/07/13, 08:40
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde 2 stk fjærbein på gamle bilen, begge tatt fra samme bil og samme hjullager, der Gemini-felgen subbet i caliperen på ene siden, så jeg måtte bruke spacer. Kan det være noe av det samme? Fant ikke ut hva det var, så bytta bein isteden.

Ja, det var like calipere og felgen var ikke maskinert, samme hvilken felg jeg brukte.

Deluxio
11/07/13, 10:16
Jeg har hjelpefjærer, men disse er satt øverst på fjærbeinet. Synes hvertfall ikke at bilen er myk, det er 500lbs fjærer fremme og 350 lbs fjærer bak, stor forskjell fra Lesjöfors. Har ikke bilde av dette nå, men kan se om jeg får husket å tatt et bilde eller to i morgen. Har satt på en slik camberjusteringsplate med opplager som har erstattet det originale lageret i toppen til fjærbeinet. Men det stemmer slik som andersg nevnte over her, justering av camber har ikke noen påvirkning på klaring mellom hjul og fjærben.


Har tatt av hjullagerene og målt litt på akslingene på høyre og venstre side, det er en mm forskjell på disse. Altså anlegget til det indre hjullageret stikker litt over en mm lengre ut på det ene fjærbeinet enn på det andre. Mistenker at røret som demperen er tredd nedi også er litt skjevt, eller at røret står noe skjevt nedi den støpte delen av fjærbeinet. Mulig bilen dette er tatt fra har fått seg en trøkk tidligere.

Framme har eg fjører på 550lbs, vet ikke om disse er et hakk stivere eller mykere enn dine? Isåfall så synst eg di er for myke, skal eg kjøre med litt lav bil der en ikke ser mønsteret på dekket oppe, så subber der i karroseriet som er innenfor framskjermen.

blå1978
11/07/13, 12:14
Framme har eg fjører på 550lbs, vet ikke om disse er et hakk stivere eller mykere enn dine? Isåfall så synst eg di er for myke, skal eg kjøre med litt lav bil der en ikke ser mønsteret på dekket oppe, så subber der i karroseriet som er innenfor framskjermen.

Du har da ett hakk stivere fjærer enn meg, men jeg har ingen subbing på min 240. Bilen er nå noe lavere enn bilde på toppen av tråden. Hjelpefjæra kan komprimerse med bare hendene, gjør jo bare at hovedfjæra ikke er løs hvis hjulet skulle løftes fra underlaget. Jeg har ikke hjelpefjær bak på min 240.

blå1978
11/07/13, 12:24
Jeg vet ikke hvorfor, men jeg hadde 2 stk fjærbein på gamle bilen, begge tatt fra samme bil og samme hjullager, der Gemini-felgen subbet i caliperen på ene siden, så jeg måtte bruke spacer. Kan det være noe av det samme? Fant ikke ut hva det var, så bytta bein isteden.

Ja, det var like calipere og felgen var ikke maskinert, samme hvilken felg jeg brukte.

Det kan muligens være samme sak.
Disse fjærbeina ble jo maskinert med noen tolleranser som jeg ikke kjenner spec på, men det ville bli noen maskineringsforskjeller fra fjærbein til fjærbein. Hvis man da fikk to fjærbein som var i hver sin ende av hva tolleransene aksepterte kunne man ende opp med en merkbar forskjell på dem. Jeg har hvertfall begynt å falle ned på denne teorien på hvorfor det er forskjell på høyre og venstre side på min 240. Hvis det ikke er maskineringsforskjeller som gjør dette, tipper jeg bilen de er hentet fra har fått seg en god smell tidligere i livet sitt.

stian745
11/07/13, 12:39
min 940 er det også forskjell fra høyere til venstre

blå1978
12/07/13, 12:26
Virker ikke som dette er et helt uvanlig fenomen, en orginal 240 her i området som har samme forskjell på høyre og venstre side. Skal få målt et sett med fjærbein jeg får fra en annen 240 ila helgen.

blå1978
18/07/13, 21:20
Fikk målt de nye fjærbeina, 0,5mm forskjell på høyre og venstre side når jeg måler mellom toppen av bremseskiven og fjærbeinet. Samme bremseskive ble satt på for å unngå målefeil pga ugjevnt slitte skiver. Tok ikke bilder siden det ikke var noe særlig å vise.