PDA

Vis full versjon : Øvre motorfeste, alternativer? Noe bedre?



PyrionZ
14/06/13, 16:04
Må bytte det øvre festet nå, og er ganske sikker på at det ble omtalt et feste fra nyere v70 som var mer solid og bolt on.
Noen som kan bekrefte dette?

Har kikka på poly også, men har hørt dette fører til støy og vibrasjoner i bilen, så er noe usikker der.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

PyrionZ
15/06/13, 23:13
Fant det ut ved litt søking, om det er noe mere solid har jeg ingen aning om, men mener jeg leste det en gang her på forumet.
Ser ihvertfall mye mere "beefy" ut! http://www.ipdusa.com/products/5909/113178-upper-engine-stabilizer-mount-p2-s60-v70-xc70-s80-xc90-with-5-cylinder
Bestiller på Mandag, så tester jeg det ut!

Robert H.
16/06/13, 21:12
Fant det ut ved litt søking, om det er noe mere solid har jeg ingen aning om, men mener jeg leste det en gang her på forumet.
Ser ihvertfall mye mere "beefy" ut! http://www.ipdusa.com/products/5909/113178-upper-engine-stabilizer-mount-p2-s60-v70-xc70-s80-xc90-with-5-cylinder
Bestiller på Mandag, så tester jeg det ut!

Joda, det der virker det.
Hans! har det på sin C70 og det er bolt on.

PyrionZ
16/06/13, 21:25
Flotters! Da bestiller jeg et slikt på Mandag!:)

mrstfu
16/06/13, 22:31
Kan anbefale polyforing, om det skulle komme tl det. Det gir litt mer motorlyd nn kupeen, ja, men ikke nok til at det går utover kjørekomfort. Om noe gir det deg bare litt mer feeling på hvordan motoren har det, et must i mine øyne.

Ikke minst er det LANGT mer holdbart enn en gummiforing. Du kan vel mer eller mindre avskrive øvre motorfestebytte så lenge du har bilen, om du setter inn en polyforing,.

PyrionZ
17/06/13, 09:24
Slo fra meg poly, da jeg har hørt folk sier at det blir mye vibrasjoner i ratt og girspak på tomgang. Dette var i kombinasjon med poly-girkassefeste. Har et slikt girkassefeste på vei, derfor jeg går for gummi på det øvre:)



Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

mrstfu
17/06/13, 15:46
Slo fra meg poly, da jeg har hørt folk sier at det blir mye vibrasjoner i ratt og girspak på tomgang. Dette var i kombinasjon med poly-girkassefeste. Har et slikt girkassefeste på vei, derfor jeg går for gummi på det øvre:)



Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

Hadde prøvd en bil med polyforing før du slår det fra deg. I mine øyne er den vibrasjonen og økte lydnivået KRAFTIG oppskrytt.

PyrionZ
17/06/13, 15:50
Allerede henta meg nytt feste i dag, så får heller handle poly i ettertid, så kan jeg sammenligne. Liker jeg ikke poly går jeg bare tilbake til gummi :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

hgnubel
17/06/13, 16:58
Regner med du har den innfestingen (tre bolter ned i toppen av motoren), og ikke den eldre fra bilene med fordeler? For jeg tror ikke de går om hverandre... men jeg kan ta feil :)

mrstfu
17/06/13, 18:25
Regner med du har den innfestingen (tre bolter ned i toppen av motoren), og ikke den eldre fra bilene med fordeler? For jeg tror ikke de går om hverandre... men jeg kan ta feil :)

Festet til foringen i toppen på den eldre typen er skrudd inn i siden av toppen ja, ikke ned i toppen.

EDIT: Om det er forskjell på 850 og eldste V70utgaver aner jeg ikke.

oar83
20/06/13, 00:14
Det er like fester fram til og med '98 modellane
Monterte poly i bilen nylig og det vart som sagt litt vibrering og motorlyd, men ikkje sjenerande mykje...
Som nevnt over vart det meir følelse med motoren, ikkje negativt i mine auge.

mrstfu
20/06/13, 20:43
Er ikke støy man får inn i kupeen, liksom... man får bare litt klarere følelse over hva motoren driver med.

PyrionZ
22/06/13, 12:53
Jeg har festet med 4bolter ned i toppen.
En synes ikke, da den sitter under toppdekselet. Festet viste seg å være fra 06-07, v70 og s60r awd. Mye mer solid ihvertfall!

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1564.jpg

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

hgnubel
22/06/13, 20:48
Ah, mulig det var fire :) Har det runde på bilen nå, ca 2,5 år gammelt. Og så har jeg et nytt av den firkant-typen liggende.

Merker du forskjell? Altså mellom to friske fester, et defekt rundt vs et nytt firkantet teller ikke :p

PyrionZ
23/06/13, 13:08
Hehe, kun satt på nytt, så kan desverre ikke svare deg på om det er noe forskjell.
Men, etter utseendet å dømme, så skal det firkanta vara mer solid :)

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2

850GLTsilver
02/07/13, 21:34
Må bytte det øvre festet nå, og er ganske sikker på at det ble omtalt et feste fra nyere v70 som var mer solid og bolt on.
Noen som kan bekrefte dette?

Har kikka på poly også, men har hørt dette fører til støy og vibrasjoner i bilen, så er noe usikker der.

Sent from my HTC One X using Tapatalk 2


Bruker alminnelig rundt poly selv. Ingen vibrasjoner på den, hverken her eller der.
Når det gjelder vibrasjoner på girspaken, så skal man sannelig være følsom for å kjenne forskjell på foringene.
Er relativt myke de waierne fra kassa til spaken.

mrstfu
02/07/13, 21:57
Bruker alminnelig rundt poly selv. Ingen vibrasjoner på den, hverken her eller der.
Når det gjelder vibrasjoner på girspaken, så skal man sannelig være følsom for å kjenne forskjell på foringene.
Er relativt myke de waierne fra kassa til spaken.

Det eneste jeg merket av stor forskjell når jeg byttet både øvre feste og girkassefestet til poly, var at girspaken rørte mye mindre på seg ved kraftig pådrag. Typ, når man rulller uten pådrag i 30kmt i 2gir, og gir bunn gass. Før nøkket det godt i spaken, fordi hele motorpakka med girkasse var festet dårligere.. etter føltes såvidt en liten skjelving.

Robert H.
03/07/13, 08:30
Jeg har kun polyforinger på det nederste staget fra rammen og bak til motoren.
Det ble litt mer vibrasjoner på tomgang av det, ellers merker jeg ikke noe ved normal kjøring.

850GLTsilver
05/07/13, 15:52
Det eneste jeg merket av stor forskjell når jeg byttet både øvre feste og girkassefestet til poly, var at girspaken rørte mye mindre på seg ved kraftig pådrag. Typ, når man rulller uten pådrag i 30kmt i 2gir, og gir bunn gass. Før nøkket det godt i spaken, fordi hele motorpakka med girkasse var festet dårligere.. etter føltes såvidt en liten skjelving.

Syns også ting er langt bedre med poly der oppe.
Når det gjelder manuellkasser og girspakvandring, så er jeg noe forundret egentlig. Er som sagt kun to waiere mellom kasse og spak, som skal tillate nettopp masse vandring der fremme uten at noe som helst bør merkes inne i kupeen. Men så har jo jeg selv bare autolat da veit du :D Og der står alt som en påle.

Anbefaler poly i øvre til 11 av 10 som spør meg jeg i alle fall.

mrstfu
05/07/13, 19:22
Syns også ting er langt bedre med poly der oppe.
Når det gjelder manuellkasser og girspakvandring, så er jeg noe forundret egentlig. Er som sagt kun to waiere mellom kasse og spak, som skal tillate nettopp masse vandring der fremme uten at noe som helst bør merkes inne i kupeen. Men så har jo jeg selv bare autolat da veit du :D Og der står alt som en påle.

Anbefaler poly i øvre til 11 av 10 som spør meg jeg i alle fall.

Samme her, og det handler ikke bare om alle de direkte fordelene, men den litt mer indirekte fordelen. Det er jo et mangeårsprodukt helt fritt for vedlikeholdsbehov, har ikke perspektiv på hvor lengr det varer, men når det for det første ikke lider av uttørkingen som gummien i originalfestet gjør, og har mye mindre oscillerende stress på seg i kraft av at det ikke er åpne seksjoner i selve foringen som på originalfestet, ser jeg for meg at dette varer 20år eller mer, hvis ikke lenger. Flyttet over øvre festet fra gammelmotoren når jeg byttet maskinist i fjor sommer, null slitasje.2

TurboNoob
11/09/14, 14:52
Beklager å løfte en gammel tråd....

Hvor kan denne poly-foringen kjøpes?

mrstfu
11/09/14, 15:45
SCStyling, IPD, mulig vparts har den. Ikke uvanlig produkt i det hele tatt, og SCStyling har gode priser og leveringstider.

Sondre93
15/09/14, 15:21
Kan også kjøpes billig på ebay. Eg kjøpte til TDIen min, der funket det veldig dårlig. Heile bilen rista sundt på tomgong. Bensineren derimot fungerer det veldig bra!

TurboNoob
15/09/14, 17:46
Har bestilt fra SCStyling, så får vi se hvor lang tid det tar før det kommer.

hgnubel
15/09/14, 19:22
Tror du kan ha den montert før barnetv onsdag for å si det sånn. Scstyling er veldig trivelige sånn :)

mrstfu
15/09/14, 19:24
Ikke minst er foringen særdeles lett å skvise inn.

TurboNoob
16/09/14, 15:38
Kjapt levert fra SCStyling gitt. Kom i posten allerede i dag. Så da er det bare og komme seg ut og bytte...:)

mrstfu
16/09/14, 16:01
BarneTV starter om halvannen time, om du kjapper deg kan du ha Grandiosaen nystekt på stuebordet før den tid:D

TurboNoob
16/09/14, 20:01
Fy faen for noe drit å montere. Den er jo 2 millimeter for stor for ene siden. Var jo nesten umulig å få inn jo.....:(
Fikk den inn til slutt, med mye banning og forsøk med mange forskjellige måter å prøve på. Og så var det jo også en prøvelse og få på plass staget til torpedoveggen......

mrstfu
16/09/14, 20:13
Et tips er å bruke bolten til å presse inn foringen, er gjort på ti minutter om du veit hvordan:D

TurboNoob
16/09/14, 21:32
Hue på bolten er jo ikke større enn hylsa inni foringen. Måtte finne noen svære skiver å ha mellom.

mrstfu
16/09/14, 23:25
Har brukt det som har vært tilgjengelig, som regel en flattrekker eller lignende, da får man litt ekstra press. Men huet er da større, dvs skiva rundt huet er jo større? Hvis ikke har jo ikke foringen noe for seg, hvis den kan skli ut over hylsa og bolten, og ikn er i press inne i festet.

Merkelig nok ser jeg det ikke helt for meg akkurat nå.

EDIT: Glemte helt momentarmen som kommer fra torpedoveggen, hah... er jo selvfølgelig den som holder foringa der den skal være:-)

En annen ting som fungerer veldig godt er å sette begge foringene på, i press i en skrutvinge, og bruke hylsa som guide for foringene. Med en tynn flattrekker lurer du kanten på foringen inn, fyller opp kaffekoppen og drikker mens d strammer. Er en del lettere på 99 ->, da festet er noe større. Smatt inn med håndkraft her.

ovlov86
17/09/14, 07:47
Brukte hydraulisk presse når jeg bytta min. Gjorde det endel enklere. :)

mrstfu
17/09/14, 07:54
Det er jo litt som å leie lift for å klippe plenen, men om det funker....:D

ovlov86
17/09/14, 10:40
Bytter man delen på et Scania-verksted, så velger man det største verktøyet en kan finne. :D

Tony
17/10/14, 20:58
Jeg har også noen erfaringer med polyforinger, øverste festet er gull om du bruker poly. Om du bruker poly i torsjonsfestet ved gearkassen er det helt jævlig om du har automat. Vibrerer så ille at jeg m¨å legge den i N om jeg står i kryss eller lignende.. Nå er sikkert ikke de foringene/festene som står i motorramma helt på topp i min bil, men ble skuffet over vibrasjonene da jeg byttet det nedre festet..