PDA

Vis full versjon : Klakking i forstilling



boman
13/06/13, 19:15
Hei. Har i en alt for lang stund sliti med klakking i hjuloppheng/forstilling på venstre side.
Alle foringer i hele forstillinga er bytta i det siste året (polyforinger).
Bærekuler, indre-og ytre endeledd er bytta også for ikke lenge siden.

Jeg har fortsatt en veldig høy klokkelyd som kommer ved brå nedbremsinger, og på ofte på vinterstid på hard snø/dårlig brøyta veier.
Noen ganger også på fartshumper.
Det kommer også innmellom hvis jeg kjører igang med mye/fult rattutslag.

Det eneste som ikke er bytta, er hjullager. Det snurrer helt fritt, og uten nevneverdige ulyder når hjulet er i lufta. Noen som har noen formening om hva dette kan være?? Noen som har vært borti tilsvarende lyder ifra et hjullager?
Har igrunn bytta hele forstillinga for å finne lyden, begynner å bli dyrt, så hvis jeg ikke trenger å bytte lageret lar jeg gjerne vær.. :p

samaron
13/06/13, 23:02
Fjærbenslager? Hadde en buldrelyd fremme ved ujevn veg. Kunne høre dunkelyd/kjenne slark i toppen av demperen når jeg presset ned bilen. Byttet det lageret og ulyden var borte.

Espen-K
14/06/13, 06:38
På min har jeg funnet ut at det er demperene som klunker så der må begge disse byttes.

boman
14/06/13, 12:11
Glemte å si at jeg også har bytta fjørbeinslager.. :p Monterte for 2-3 år sida, bilstein sprint dempere, så tror ikke det er de heller :(

Christian
14/06/13, 12:24
Har du bra passform på bremseklossene? Har du sjekket at muttern som holder dempern fortsatt sitter som den skal? Hva slags fjører kjører du med? Har du sjekket indre stabstagforinger? Ble caster og bærearmsforinger korrekt strammet?

boman
14/06/13, 12:47
Tror bremseklossene har bra passform? Er Volvo original, heller ikke mer en ett par år gamle. Skal dobbeltsjekke mutteren til demperen, har vært inne på tanken før også. Kjører med lesjøfors senk. Indre stabstagforing er bytta.
Korrekt stramma? Caster og bærearmforinger er de jeg bytta sist (i år), og klakkinga var der både før og etter.

Espen-K
14/06/13, 13:27
Er du sikker på at det ikke er mutteren som holder demperen fast i fjærbeinet som har løsnet litt så det blir litt slark?

Jeg har nå byttet dempere forann pga slerk i selve demperen og det lød som klunking i humpler og ujevn veg, som det forøvrig er endel av her i landet...

boman
15/06/13, 16:07
Den må ha løsna underveis! Etter mye banking og hamring fikk jeg tatt muttern på demperen ca en kvart runde til, men så var det bråstopp.. Må se om jeg får tak i en svæær vannpumpetang, eller en c-nøkkel eller noe som passer bedre på enn den jeg har. Virker som klakkinga har blitt litt bedre, men ikke helt! Da er det kanskje bare her feilen ligger.

turbohjelle
15/06/13, 16:52
24mm og noe til å holde fast demperen med, så er det vel bare å skru til? Har samme problemet, men finner ikke ut av hvilket verktøy jeg skal bruke til å holde fast demperen med. Ikke torx, ikke unbrako.

boman
16/06/13, 10:46
Neinei, er mutteren på fjærbeinet det er snakk om. Den er dessverre uten noe spor til fastnøkkel. Har bare to små hakk på siden..

ClassicTurbo
16/06/13, 12:57
Slark i selve styresnekken? har det på min å det slår litt, men er vel ikke så lett å gjøre noe med uten å bytte den.

boman
18/06/13, 21:26
Er litt slakk i tannstanga, men kommer ikke derifra. Idag har vi gått over fjærbeinet, er ikke noe lyder derifra, og muttern er stramma. Samme med innfesting i dempertårnet.
Tok av ambulansestaget og det virker faktisk litt bedre, men er der noen ganger. Kan kanskje være noe galt med den bakre castrestagforinga, selv om den er toppen et år gammal!
Gir meg ikke ennå! ;)

boman
25/07/13, 20:55
Bytta bakre casterstag foring, og nå er det borte. Merkelig, for polyforinga som satt der hadde kjørt 15.000km bare, og sitti på et års tid.. Men, problemet er ihvertfall løst! :)