PDA

Vis full versjon : Volvo 850, Kaster av seg en hel haug med olje.



Hypnotisk
12/06/13, 22:15
Dette er bilcrossbil, Nissan Bluebird med Volvo 850 2,5 20V motor (170hk)
I fjord høst satte jeg i denne motoren og det funka som bare det, og jeg kjørte 2 løp med den i fjord.
I år har jeg kun kjørt 1 løp p.g.a den plutslig har begynt og kaste av seg olje (Var ikke anntyding til dette i fjord)
Olja kommer fra en slange som er festet på oljefella (slangen går opp til innsuget). Etter 3 runder på banen har jeg mistet ca 1 liter med olje, og alt det kom ut fra den slangen.. Så det jeg gjore var og overhale motoren, hvor jeg byttet Stempelringer og rådelager + at jeg fikk planslipt toppen og slipt ventilene. Fordi jeg mistenkte gjennomslag i motor.
Nå har jeg latt den stå og gå på tomgang i rundt en time og kjørt en trening.. Akkurat samme problem, kaster av seg en hel haug med olje gjennom den slangen.. Jeg gjore jo rent alle kanaler til vevhusventilasjonen så godt jeg kunne. Skjønner ikke hvordan det er mulig??
I tilleg går det og putrer en godt del :/ (Det gjore den ikke i fjord, så det har ikke sammenheng med at den kaster av seg olje)

Noen gode tips til hva jeg kan gjøre for og fikse dette?

gswede
13/06/13, 11:32
Bytte slangen + oljefella. Begge deler er kjente problemområder.

Hypnotisk
13/06/13, 12:52
Bytte slangen + oljefella. Begge deler er kjente problemområder.
Oljefella er ny, det glemte jeg og si.. Men slangen er ikke det, men kan den virkelig gjøre så den spruter olje?

gswede
13/06/13, 18:43
Kan du være litt mer spesifikk, hvor kommer olja ut? Lenge siden pakningen på oljepåfyll-lokket ble byttet?
Like ved gasspjeldet har du en "oljedampforstøver" eller noe slikt, er den pluggen tett vil det bygges trykk. Tar jeg ikke feil så skal det også være en kanal for vakuum nederst i spjeldhuset. Denne kan også gå tett.

Hypnotisk
14/06/13, 15:29
Litt vanskig og forklare, men det er en plastslange som er koblet på oljefella (Den svarte boksen under innsuget) og den slangen går opp til innsuget og er koblet på der (Før gasspjeldet)
Men så lenge dette er bilcrossbil så skal den slangen være påkoblet en tank, slik at den ikke drar olje inn i motoren og slik at olja har ett sted og gå (ikke på bakken) i tilfelle det skjer noe..
Utifra det jeg har skjønt skal det komme oljedamp fra den slangen, og ikke flere liter olje. Så det må være noe feil.
Tviler på at noe er tett da jeg greier og blåse gjennom
Pakingen på oljepåfyllingslokket vet jeg ikke noe om, sannsynligvis aldri byttet.