PDA

Vis full versjon : V70 2.5T AWD foringer/dekkslitasje front



Nota
10/06/13, 07:05
Hei. Jeg har som nevnt en V70 AWD (1999mod) jeg ønsker å bytte foringene forann. Har prøvd å lese litt om dette emnet. Noen sier man må på verksted og andre sier man kan heise motoren litt opp...
Det er kant slitte dekk, så da er det vel sansynlig noen foringer som er slitt.

Jeg ønsker prøve bytte selv. Problemet mitt er at jeg ikke har noe greie på volvo.
Er det noen lokale entusiaster i Horten/Tønsberg området, ønsker jeg kontakt/veiledning!

Håpe ikke jeg er til bryderi.

Fant denne linken på Youtube. Ikke helt samme mod.
http://www.youtube.com/watch?v=Jc7ua0p_JKE

Denne IPD linken er vel rett stab stag. http://www.ipdusa.com/products/4890/104573-anti-sway-bar-kit-s70-v70-awd-models

Kan vel også hende det er det lille stab bar endlinks som er fra endene og opp som er utslitt?
Hva vil dere tippe?


mvh Tor

mrstfu
10/06/13, 10:03
Hvordan oppfører bilen seg når du akselererer og bremser?

Høres ut som bærebruforinger i mine ører, er disse slitte vil dekket ha slingringsmonn sidelengs, og slites ujevnt, i tillegg til virkelig uforutsigbar bremseretning, om de er slitte nok. Kan og bør byttes rimelig lett, uten å røre motor i det hele tatt.

gaupe
10/06/13, 12:06
På awd byttar ein brua, ikkje foringa. Kjapp jobb :)

Nota
10/06/13, 13:27
Kjenner meg igjen i forklaringene! For når jeg bremser drar den til side før den er på normal bremsing igjen. Er også litt "klakke" lyd. Etter jeg byttet til sommerfelger kom den med en gang etter jeg hadde jekket den ned. Så da blir det nok et Bru bytte. Trengs forstillingskontroll etter en slik jobb?
Nå som jeg er i gang, sliter også bilen med de feilmeldingene som kommer og går og speedometer som faller ut. Har blitt byttet abs ring og den som skal loddes har vært sendt til tyskland for å bli gått over i loddingene.

gaupe
10/06/13, 13:28
Kjenner meg igjen i forklaringene! For når jeg bremser drar den til side før den er på normal bremsing igjen. Er også litt "klakke" lyd. Etter jeg byttet til sommerfelger kom den med en gang etter jeg hadde jekket den ned. Så da blir det nok et Bru bytte. Trengs forstillingskontroll etter en slik jobb?

Egentleg, det spørs om bilen har vore justért inn med slitne bruer eller ikkje.

Nota
10/06/13, 14:02
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-control-arms-front-suspension-kit-s70-v70-hd-awdcakit-my

kan dette være et smart valg?

mrstfu
10/06/13, 22:22
http://www.fcpeuro.com/products/volvo-control-arms-front-suspension-kit-s70-v70-hd-awdcakit-my

kan dette være et smart valg?

Absolutt. Alle tre er slitedeler som burde byttes med jevne mellomrom, samt kjente årsaker til ulyder og merkelig oppførsel på både 850 og V70, både AWD som FWD. Prisen var det hvertfall ikke noe å si på, husk at det blir noe mer med frakta. Igjen, pakka veier nok ikke mer enn 5-6 kg, så det blir ikke det dyreste heller.

Nota
13/06/13, 06:50
Da har jeg fått byttet bærebru og det lille stabilisator staget.=) I regn og ruskevær... Det gikk bra likevell! Ikke mange skruer/muttere som måtte løsnes.

bortstun
13/06/13, 09:12
Har villet kostet på 4hjulskontroll og evt justering, siden du sliter dekk. Kostet noen kroner, men sparer det inn på dekkslitasje og kjørekomfort. :-)

mrstfu
13/06/13, 09:58
Så mye koster det heller ikke. Ta en ringerunde til verksteder i nærheten av deg, jeg har fått priser på mellom 1700 og 950.

gaupe
13/06/13, 10:10
Husk at det forskjell på firhjulskontroll og forstillingskontroll, du skal ha firhjulskontroll.

Nota
13/06/13, 11:36
Ser at det er mange foringer ol som har sprekker og ser betydlig slitt ut. Bland annet det på det lange stabstager som går fra den ene siden til den andre.

Heldigvis har jeg en Mini (1976) mod som er trofast når Volvoen trenger litt stell=)

T90
13/06/13, 22:15
er samme på min bil mye dekk slitasje innerst, har byttet dempere framme.
lurer bare på om ikke berebruene også er oppbrukt.
planen var bare å bytte berebru og kyllingbein siden delene ikke koster mer enn 1500 på biltema

Nota
14/06/13, 06:34
Da jeg fikk byttet siste side i går, sluttet den dra til side og lage klakke lyd. Godt slippe det problemet iallefall! Så er det vel på sikt flere slite deler som må byttes regner jeg med...

mrstfu
14/06/13, 06:55
Så er det vel på sikt flere slite deler som må byttes regner jeg med...

Du har kjøpt gammel Volvo, så det må du regne med:)

Tore
14/06/13, 09:22
Klart du må ta en firehjulskontroll; man skal alltid det når man bytter eller rører deler som har med hjulstilling å gjøre. Alle deler har en viss produksjonsspredning (tolleranse) og om gammel bro har tolleransene ene veien og den nye har de den andre vil dette påvirke hjulstilling. Vet folk som har satt på OEM bruer som har vært målbare forskjeller på... Er alltid billigst å ta en hjulstilling med en gang enn å vente til dekkene også må byttes.

Nota
14/06/13, 09:45
Så jeg burde bytte endeledd før en eventuelt firehjulskontroll også?

mrstfu
14/06/13, 09:59
Alt av foringer, ledd og bevegelige deler lønner seg å ha nytt for man justerer inn. Eneste måten man får så nøutral og langvarig levetid på delene.

Tore
14/06/13, 10:55
Yttre endeledd er billig forbruksvare og kan anbefales byttet om man ikke vet de er "ferske". Likeså er det greit å bytte nedre bærearmer når man er i gang; da får man nye foringer og opphengsskule også :-)