PDA

Vis full versjon : kjøp av 940, vurderinger. hjelp.



Ben
09/06/13, 18:19
Hei folks

som sagt er jeg på jakt etter en førstebil, valget er så og si volvo og 940 er de jeg liker best. Har vært og sett på litt forskjellig og kom over en volvo 940 GL 1990 sedan modell her i området, som selges av noen eldre mennesker. Bilen er veldig godt behandlet, ingen rustflekker, helt fin og blank i lakken. Fargen er hvit. Setene er helt fine, og de har tilog med brukt setetrekk på bilen i alle år for å ikke ødelegge noe. Det er ikke turbomotor.Bilen har kjørt ca 190k km. Bilen har ingen airbager.

Jeg var og prøvekjørte bilen og alt virket bra, bortsett fra at det virket som at styringa,/ svingingen med rattet var ganske hardt, og bremsene var harde å trykke inn. I og med at jeg ikke har prøvd flere gamle biler så vet jeg ikke om det er mye forskjell eller ikke i forhold, men utifra de nyere bilene jeg har kjørt er det helt anderledes, og fikk en følelse av at det var som å kjøre en veteranbil. Er disse problemene noe vanlig? eller er de bare sånn?, kan det være noe feil som gjør dette? eller er det bare at det er 1990 modell og er en gammel bil? Jeg vet at bilen ikke har blitt skifta olje i, på en god stund, over 2 år om jeg husker riktig. kan det ha noe med det å gjøre? Jeg får kjøpt bilen for ca 30k om jeg går for den, men veldig usikker. Høres det ut som det kan være et bra kjøp?

Andreas945
10/06/13, 22:21
at bilen er hard på rattet når du svinger kan være ganske enkelt gammel servoolje.
siden det er en 90 modell kan jeg tenke meg det er en FB motor i den å 190k km er ikke my, men den er ikke verdt 30k, jeg hadde hvertfall aldri betalt det for den.
er du heldig kan du finne en 95 modell med turbo som er billigere. da har den garantert gått lenger da men det har ikke så my å si.

larsverm
11/06/13, 00:12
1991 (fra høsten 90) er første årsmodell av 940, så her dreier det seg om et nokså tidlig eksemplar.

Ben
11/06/13, 12:45
ja riktig, tror heller jeg venter til jeg finner en 95 modell eller lignende som virker bedre!

catoers
11/06/13, 13:12
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=42161106

Ben
11/06/13, 13:23
var å så på den i går :) veldig fin bil, bortsett fra endel småplukk som må fixes, blandt annet ene bakdøren kan ikke åpnes fra utsiden, noen bulker, rustflekker som er lakert og en veldig rar skranglelyd i den ene hjulbuen forann, vet ikke hva det kommer av, og vanskelig å se, men skulle gjerne vist.

larsverm
11/06/13, 18:47
940 er nå akkurat så gammel at du finner dem i alle tilstander fra herjet og mer eller mindre skroteferdig til fortsatt strøken og "standsmessig", og i alle prisklasser fra 5.000 til 50.000 eller mer. Foruten tilstanden, regnes nok spørsmålet om motor/girkasse for det mest interessante utvalgskriteriet. Motor med lavtrykksturbo var en attraktiv oppgradering fra litt utpå årsmodell 1995, altså merk at det ikke gjelder alle 95-modeller.

Sondre93
11/06/13, 20:49
30 000kr er mykje for ein 940 uten turbo. Da bør den være nærmest prikk fri og med lav km stand. Fra 30 000kr og oppover får du lav tryks turbo biler i heilt ok stand :)

Ben
11/06/13, 20:51
aha, skjønner. Målet må vell være for meg nå å finne meg en fin 95 modell eller lignende som er ganske plettfri for feil. Det virker som det beste valget :)

larsverm
11/06/13, 22:15
Det kan man si. Særlig hvis man vil ha mer krefter senere, skal lavtrykksturbo (B230FK) være et greit utgangspunkt. Også om man lar bilen være original og kjører pent, vil lavtrykksturbo være til fordel for kjørbarheten og økonomien. Men det man betaler for er stort sett tilstanden. Du finner nok eksemplarer til f eks 15 og 30 lapper i nærmest alle årsmodellene.