PDA

Vis full versjon : Bevegelsessensor alarm



way_
08/06/13, 11:22
Jeg har en 2006 XC70 som i de siste har vartet opp med Larm, service erfodras i displayet. Etter litt leting og søking her på forumet fikk jeg noen tips på teste alarmen, og det virker som om det er bevegelsessensoren som har paja. Har låst meg inn i bilen og den reagerer overhode ikke på bevegelser. Trykker jeg derimot på panikknappen på fjernkontrollen så uler alarmen så hornet er det ingenting i veien med.

Jeg har ringt delelageret og det eneste de fant var en hel sats til kr 2378,-(Volvonr 8698727).

Spørsmålet er enkelt: hvor i kupeen sitter sensoren? Og er det i såfall kurant å kjøpe brukt? Om dette er en sensor som har for vane å ryke så er det kanskje likegreit å kjøpe ny, selvom jeg syns satsen var litt vel kostbar.

GMV
08/06/13, 11:54
Mest sannsynlig sirena som har takket for seg. Panikkalarmen går på hornet, ikke sirena.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

way_
08/06/13, 14:32
Mest sannsynlig sirena som har takket for seg. Panikkalarmen går på hornet, ikke sirena.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

Det må i såfall være i tillegg til bevegelsessensoren. Som sagt så slår ikke alarmen ut på bevegelse inne i bilen. Ingen blinking - ingenting.

GMV
08/06/13, 15:17
Gjengangerfeil det med sirenen ihvertfall. Det er batteriet i de som ryker og det drypper batterisyre utover kretskortet. Det beste er å ta en diagnose og finne ut hva det er.

way_
12/06/13, 10:07
Gjengangerfeil det med sirenen ihvertfall. Det er batteriet i de som ryker og det drypper batterisyre utover kretskortet. Det beste er å ta en diagnose og finne ut hva det er.

Du har nok helt rett i det med sirena. Fikk aktivert alarmen ved å åpne panseret og da blinker lysene, men ingen lyd høres. Mener å ha sett en guide på hvordan denne repareres. Er det en grei jobb?

Uansett så fungerer heller ikke beveglsessensoren. Er det den som sitter i taket?

GMV
12/06/13, 10:16
Ja det er nok den. Den kan repareres, men svært ofte er det etset istykker kretskortet så ny må til. Den sitter forran høyre framhjul, enkel sak og bytte. Du trenger sirena og en bryteskrue.

Morgis
12/06/13, 10:57
på landroveren min, satt det originalt Volvo sirene.
Fjernet jeg denne, benyttet bilen seg av hornet som alarm automatisk.
Kan dette være tilfelle på volvo også dersom sirenen kobles fra ?

den puslete volvo-sirenen var jo ganske flau ;)

GMV
12/06/13, 11:02
Nei den vil ikke virke. Virker kun på orginalhornet når panikkalarmen utløses.

FroBe
12/06/13, 18:10
Jeg brukte denne (http://www.matthewsvolvosite.com/forums/viewtopic.php?f=11&t=17479) veiledningen på engelsk da jeg prøvde å reparere min alarm, mer om det i denne (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul) tråden.
Dessverre ser det ut til at bildene er forsvunnet nå, det er en gammel veiledning.

tigergutt89
16/06/13, 09:16
er det mulig å koble ut den sensoren helt? jeg har hund og det hender jeg glemmer den forrbanna brytern :P

way_
19/06/13, 13:46
Du kan bytte med min defekte om du vil. ;)

way_
25/06/13, 21:09
Da fikk jeg endelig demontert sirena. Greit med hjul og bore opp noen popnagler men var ganske tricky den skruen uten hode. Har ikke dremel og har ikke strøm ute så fikk ikke brukt Fein til å lage spor heller. Etter litt banking og hamring med meisle så ble løsninga penetreringsolje og rørleggertang fra baksiden. (!) Dvs innersiden av skjermen inn i motorrommet. Ut med tuten til spylervæskebeholderen og det var akkurat nok plass til å få grep med tanga og vridd den noen runder sik at det gikk å få tak i den med tang fra innerskjermen.

Så var det bare å ta med sirena inn og få splitta den - og som flere kloke hoder her inne har sagt så var den kaputt. Batteriet var lekk og hadde etsa frem kortslutning på printkortet. Har drevet litt med lodding etter et år på elektronikk på vgs men dette er langt fra hva jeg kan reparere. Så løsninga blir vel å bite surt og kjøpe ny hos Volvo. :/


http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1800.jpg

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1801.jpg

GMV
25/06/13, 22:01
Var vel som jeg sa ja ;-)

way_
26/06/13, 10:14
Var vel som jeg sa ja ;-)

Ja, det var det du sa ja... :p Bevegelsessensoren fungerer vel trolig heller ikke når sirenemodulen er defekt.

En liten positiv ting som kom ut av dette er at jeg kan bytte pæra til markeringslyset i samme slengen, og slippe blodige hender. :)

Og samtidig fant jeg nok en ny feil. Ser flere har pratet om å resette alarmen (hvorfor resette?) ved å låse opp og ned bilen med nøkkel i døra tre ganger. Jeg kan iofs vri så mange ganger jeg vil frem og tilbake i låsen så det virker som om sylinderen er ok. Den går fint og det er en form for motstand, men døra låser seg hverken opp eller ned. Er dette også en følgefeil pga sirenemodulen?

way_
05/07/13, 08:56
Da er det i grunn å sette denne tråden som løst. :)

Kjøpte ny sensor og fire popnagler og nå fungerer alt som gull igjen. Ved montering av alarmmodulen kobla jeg av batteriet, koblet det så tilbake og nå fungerer alt som gull. Ingen sletting av alarmkoder eller besøk hos Volvo nødvendig. T.o.m bevegelsessensoren fungerer som det skal.

Takk til alle som har bidratt med hint og vink! :)

GMV
05/07/13, 09:17
Hvor mye måtte du gi for sirena? Jeg fikk oppgitt pris på ca 2500;- :S

way_
05/07/13, 11:10
Hvor mye måtte du gi for sirena? Jeg fikk oppgitt pris på ca 2500;- :S

Den ligger på ca 2450,- Siden jeg hadde bilen på service samme dag fikk jeg 20% rabatt så da kom den på i underkant av 2000,-

Ser de selger de brukt i Sverige for en 1000-lapp men hvor lenge vil en brukt vare? Virker som om det er en produksjonsfeil siden batteriene lekker på så og si samtlige før eller siden.

Du kan jo evt høre hva en ny koster i Sverige.

GMV
05/07/13, 11:28
Fikk pris på ca 1950SEK der, men det koster jo å kjøre dit også med ca 40mil tur/retur.