PDA

Vis full versjon : Lat B230E



s4nd3r
08/06/13, 02:45
Lite med tråder om E motoren her syns eg, prøvde og søke men fann ingen ting som minte om mitt problem...
Sliter med en meget lat E motor.. starter og funker helt fint, ligger på runt 1,3 - 1,5l på mila, noe som er normalt på en slik motor vil eg tro?
men, motoren min er lat, føles ut som den har 60/70hk. den nekter og spinne samme hva durty triks man bruker.. sjøl på snø, så spinner den ut 1st gir, så legger den seg opp i 2gir (automat)
så bare slutter motoren og ta i, bare dauder ned på ett rolig turtal...

noen ider? har aldri hatt en slik motor i en bruks bil før. så har ikkje så mye erfaring med insprut systemet..
Har kjøpt nytt bensin filter med har ikkje så stor tru på det hjelper så mye og bytte det. men veit jo aldri?
Luft filtere virker bra nå, (ja, det skulle vert bytta)

i dele bilen som dukka opp for litt siden, står det en B230FD (F motor med vakumdrit og egr?) og den var mye mye kvikkere en E motoren...
Skall bytte ut autolat kassa til manuell kasse, men tviler på motoren blir kvikkere av det....
Så frister og hive over FD motoren. men var ikkje gira på og klusse med elnett.....
er det en smal sak og skille motor/tenning nette og lysnette fra kvarandre på 940 elnette?

Batland
08/06/13, 11:40
Når E-motorene blir gamle så har de to potensielle problemer.
1. Eiere som ikke tar bensinpumpene på alvor.
2. Styretrykksregulatoren.

Foreslår at du begynner med å sjekke kompresjonstrykk og tenning.
Tenning sjekkes ved å ta av slangen til vakumklokken på fordeleren og plugge denne med en skrue. Legg motoren på 4000 o/min og vri fordeleren til tenningspistolen viser 36 grader fortenning.

Så tar du alle 4 dysene ut av toppen og legger dem i hver sin flaske.
Deretter løsner du slangen til kaldstartsventilen som står på innsuget og setter på ett manometer.
Dytt platen inne i luftkonen på sprutet helt til topps.
Start bensinpumpen og sjekk trykket på manometeret. Det skal være minst 5,5 BAR.

s4nd3r
08/06/13, 13:52
Takker for godt svat... dette skall sjekkes ut.. men eg har bak montert fordeler.. ingen vakumslange tilfordelern..

gardern
08/06/13, 15:17
ikke normalt at det skal bruke 1,5 på mila! en kompis sin glt gikk på 0,8-0,9 :)

s4nd3r
08/06/13, 17:01
essda,, eg har en tung høgre fot. og kjører mye kort kjøring.. så da blir forbruket der etter...

Aalsen
16/06/13, 13:08
Min gamle E motor brukte 1,5 på mila så og si uansett. Den var ganske sprek da :)

s4nd3r
18/06/13, 21:47
Sku liksom få hjelp til dette her. men nei. så var på biltema og kjøpte en tennings lape i sta..
og har egentlig ikkje greie på dette her.. prøvde først på tomgang, da såg eg tennings merke godt. men da eg rusa litt motoren ca 2000omd? så forsvann merke for meg... såg det ikkje i gjenn, så kan sikkert merke det med en hvit tursj eller kritt. så synes det kansje bedre..
men. på tomgang 900omd ca. så var tennings merke ganske ca der...
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1332.jpg (http://s94.photobucket.com/user/volvo_s4nd3r/media/IMG_20130618_223617_zps6fb63ae4.jpg.html)

skall det vær sånn? eller er det galt...?