PDA

Vis full versjon : HJELP! Differensialolje på 2,5 TDI med automat



Marius161
07/06/13, 18:11
Jeg har byttet hjullager venstre forran på min 99 mod V70, og oljen rant ut da jeg ved et uhell løsnet drivakselen. Noen som har erfaring med å fylle på slik olje? Regner med det er differensialolje (Sort gråaktig olje som luktet forferdelig)

Stig-Arne
07/06/13, 20:46
1. Om den luktet forferdelig, så er det på høy tid å bytte girolje på den girkassen. Da differensialen og girkassen deler oljen.
2. Er peilepinne på girkassen, sørg for å kjør girkassen varm, peil oljen og fyll opp til der det står HOT på peilepinne. Da er du trygg.

Marius161
07/06/13, 21:56
1. Om den luktet forferdelig, så er det på høy tid å bytte girolje på den girkassen. Da differensialen og girkassen deler oljen.
2. Er peilepinne på girkassen, sørg for å kjør girkassen varm, peil oljen og fyll opp til der det står HOT på peilepinne. Da er du trygg.

Er du sikker på at differensialen deler olje med automatkassen? Har flushet kassen og byttet olje på verksted for 1 uke siden. Er det ikke da rart at oljen var helt svart/mørk grå?

mrstfu
07/06/13, 23:18
Er du sikker på at differensialen deler olje med automatkassen? Har flushet kassen og byttet olje på verksted for 1 uke siden. Er det ikke da rart at oljen var helt svart/mørk grå?

Det er samme olje. Greit nok, jeg har bare jobbet med automatkassene på bensinmotorene, men den eneste forskjellen de to imellom er clutchhuset. Muligens utvekslingen, siden dieselen jobber på andre turtall.

Uansett, det er samme olja. Finnes ingen påfylling spesifikt for diffen, heller. For å være litt kritisk, er du sikker på at olja blei flushet og byttet? Kan det være noe verkstedet bare sa de gjorde?

Sagen
12/06/13, 11:43
En flushejobb på denne kassa bør innbefatte minst det oljevolumet så er i kassa. Mener å huske det er 7,6 liter.. Når jeg skyller kassa mi, bruker jeg gjerne 10-12 liter. ATF olja skal være rød og klar. Dra opp peilepinnen og tørk av på papir/hvit fille, så ser du fort om det er mye urenheter i olja. Om olja de fortsatt er svart etter oljeflushing, så tror jeg verkstedet har lurt deg, og heller bare sjekka nivået, eventuelt etterfylt. Kjører du for lenge med svart olje/skitten olje i automatkassa ender du med havari. Som kommentert over, så er det samme olje i diffen og kassa.

jerognal
17/06/13, 07:23
kassen må flushes. Går fort 15 ltr da....
Bare skifte av olje på kassen er som å pisse i buksen.