PDA

Vis full versjon : Catchtank med retur til bunnpanne, grei løsning?



andersg
07/06/13, 16:05
Forslag:

To uttak for ventilasjon, fra toppdeksel og blokk
Inn i catchtank med fire uttak = en til slange fra toppdeksel, en til slange fra blokk, en på toppen med filter, en i bunn til retur i bunnpanne.

Har en R-sport-panne liggende med oljereturhøl som kunne vært brukt. Slangen havner litt ubeleilig til mtp. turbo og strålevarme, men det går nok å få skjerma hvis man vil.

Pro's? Con's?

daols1
07/06/13, 16:53
hvorfor vil du ha dette grumset til bake i motoren? er ikke dette stortsett oljedamp og kondens i en hærlig milkshake lignende guffe?

andersg
07/06/13, 18:17
Det blir grums når det stopper i en catchtank, såvidt jeg har skjønt. Ellers er det bare en tynn tynn oljefilm hvis alt er som det skal. Er ganske ulært på dette området, så håper på noen teoretisk vettuge svar.

Øyvind G
07/06/13, 20:02
Har du tenkt på at boksen på blokken som er til oljedampen på en måte er en slik catchtank som du spør om her Anders?

andersg
07/06/13, 23:24
Ja, men hvor bra den er i praksis med dobbel effektøkning vet jeg ikke. Dessuten så vil jeg ikke ha den oljefilmen i trykkrøra hvis jeg kan slippe, ihvertfall siden jeg har åpen dump.

volvobrage
08/06/13, 10:13
Ser for meg at når du stopper/starter bilen så ligger det kondens inni tanken som då vil renne ned i bunnpanna..Ikkje mykje kver gang såklart, men det vil jo bli eindel etterkvert!
Brodern har avtapping på sin catchtank..Når den har stått ei stund er det ei skikkeleg gugge som kjem ut:p Tippar det er oljedamp som har blanda seg med kondens

dalsinje
09/06/13, 10:16
bruk org boks på blokken. kjør slangen fra den til en catchtank med filter. hadde ikkje kjørt det tilbake i oljen. prøve uten boksen på blokka å da kom der mye olje der.

Batland
09/06/13, 11:50
Forslag:

To uttak for ventilasjon, fra toppdeksel og blokk
Inn i catchtank med fire uttak = en til slange fra toppdeksel, en til slange fra blokk, en på toppen med filter, en i bunn til retur i bunnpanne.

Har en R-sport-panne liggende med oljereturhøl som kunne vært brukt. Slangen havner litt ubeleilig til mtp. turbo og strålevarme, men det går nok å få skjerma hvis man vil.

Pro's? Con's?

Retur til bunnpanne skal egentlig være unødvendig. Hvis motorer lekker så mye i sylindrene at trykket i bunnannen spyler olje opp i catchtanken - da er det på tide å sjekke motoren.

Hvis man likevel vil bruke retur pga slitt motor, så mener jeg at det er viktig at catchtanken er i metall og at den monteres i nærheten av turboen.
Hvis catchtanken er varmere enn gassene fra veivhuset så kondenderer ikke væsken og da slipper du fylle motoroljen med vann.

andersg
09/06/13, 21:47
Motoren min ånder ikke mer enn en rotte nyser, korrekt innkjøring og alt nytt i fjor :) Bare synser!

Batland
10/06/13, 06:51
Motoren min ånder ikke mer enn en rotte nyser, korrekt innkjøring og alt nytt i fjor :) Bare synser!
Det er aldeles glimrende og høres flott ut, men hvis det er en 2,3L blokk så får vi snakkes når du har fått opp ladetrykket og har dratt litt turtall. ;)

andersg
10/06/13, 15:09
Hehe, ja, regner med at det ikke kommer til å være sånn for alltid, men den har et godt liv foreløpig. Har piska si 30 runder autoslalom med den foreløpig, men det blir ikke det samme som noen intense runder på f.eks Rudskogen. Foreløpig kjører jeg bare originalt, med sug foran turbo.

Frigstad Racing
04/09/13, 22:16
Ser at min catch tank får en liten dæsh i seg etter litt herjing og turtallet er oppe å lukter på sperra inni blandt. Lukter etanol og ser ut som sjokolade milkshake. Lader 1,3 bar. Skal ikke være noe galt med motoren?? De spytter litt disse gamle rødblokkene?

andersg
05/09/13, 20:56
Lite sannsynlig, gassene kondenserer og blir til gugg når de stopper opp i tanken mener jeg :)

Var forøvrig på Åltreffet i helgen som var, der var det en seriøst bygd 16v-turbomaskinist med catchtank med retur til bunnpanna. Ifølge denne tråden er han dum :rolleyes:

Liland
07/09/13, 07:04
Nå mener jeg ikke noe negativt om han som har bygd den 16v turbomaskinen. Men selv om at han har en helværst motor så betyr ikke det at retur til bunnpanne er en god ide. Selv om jeg ikke ser noe problem med det hvis tanken er som batland sier.

Hvorfor ikke bare tømme tanken med den liten balofix elns lett tilgjengelig?

Eller hva med å sette en rørbit på skrå et lite stykke inn i eksosen slik at eksosgassene lager et lite sug? Bør være ganske sikker på at man ikke har mottrykk da.

Liland

ClassicTurbo
07/09/13, 13:08
Nå mener jeg ikke noe negativt om han som har bygd den 16v turbomaskinen. Men selv om at han har en helværst motor så betyr ikke det at retur til bunnpanne er en god ide. Selv om jeg ikke ser noe problem med det hvis tanken er som batland sier.

Hvorfor ikke bare tømme tanken med den liten balofix elns lett tilgjengelig?

Eller hva med å sette en rørbit på skrå et lite stykke inn i eksosen slik at eksosgassene lager et lite sug? Bør være ganske sikker på at man ikke har mottrykk da.

Liland

Er da ikke vakum i eksosen, heller trykk.

Batland
07/09/13, 16:31
Ser at min catch tank får en liten dæsh i seg etter litt herjing og turtallet er oppe å lukter på sperra inni blandt. Lukter etanol og ser ut som sjokolade milkshake. Lader 1,3 bar. Skal ikke være noe galt med motoren?? De spytter litt disse gamle rødblokkene?
Når ladetrykket, turtallet og effekten økes så spytter 2,3L motorene endel ja.

Batland
07/09/13, 16:34
Lite sannsynlig, gassene kondenserer og blir til gugg når de stopper opp i tanken mener jeg :)

Når varm luf treffer en kald flate så kondenserer det. Bare se på vannbeholderen på ett dass en varm sommerdag.

Batland
07/09/13, 16:35
Eller hva med å sette en rørbit på skrå et lite stykke inn i eksosen slik at eksosgassene lager et lite sug? Bør være ganske sikker på at man ikke har mottrykk da.

Dette er forsøkt før og det fungerer, men bare på sugemotorer, ikke turbomotorer.

Liland
08/09/13, 04:43
Dette er forsøkt før og det fungerer, men bare på sugemotorer, ikke turbomotorer.

Ja har sett bilder av det, men godt mulig det var på sugemotorer.

Liland

andersg
08/09/13, 08:09
"Dannej Drift" i Sverige kjører med det på turbomotor, den bilen har en god dose gjennomtenkte løsninger.