PDA

Vis full versjon : Problemer med ac!!! Hjææælp



breed
07/06/13, 07:21
hei. noen som har vært borti a/c problemer på¨01- v70. den starter med en gang bilen er i gang også kutter den etterhvert sliter også med litt dug på ruten når det er fuktig ute. kompressoren virker når jeg tvangskjører strøm på den. temp føler i bilen virker. prøvd fra en annen bil. rele virker også prøvd fra en annen. har også byttet trykk føler som sitter på tørkefilter. må si at jeg begynner og bli litt blank nå.. noen som har byttet tørkefilter og løst ett slik problem?

TommyG
07/06/13, 08:14
Har du gass på anlegget? Sluttet den plutselig å virke, eller laget den f. eks suselyder en stund først?

Se gjerne denne tråden http://forum.vccn.no/showthread.php?55376-v70-2-4-bensin-2001-pluttselig-uten-AC

breed
07/06/13, 12:45
ja det er 1kg trykk på anlegget. lenge siden det sluttet og virke men har ikke fått feilsøkt i vinter pga tørr luft og ikke varmt nok.

breed
07/06/13, 13:00
også virker det når jeg starter bilen vist den har stått noen timer stille.

Kalle
11/07/13, 18:18
Jeg har det samme problemet...

AC kan virke en stund, for deretter å kutte helt ut. Kan la bilen stå en stund, og så virker den igjen. Har fylt på kjølemedium, men det løste ikke problemet.

Volvo-verkstedet mener det kan skyldes delvis defekt kompressor, men jeg er usikker.... Kan det skyldes feil ved en føler / termostat?

Noen som har erfaring med dette?

Ola Hagen
11/07/13, 22:02
Har du lest av feilkoder på bilen? Har før engang hatt en bil på verksted for diagnose avlesing på motor og ac feilkoder er også der.

aarnes
11/07/13, 22:46
det første jeg tenker er evoporator sensor.. den sitter i midtkonsollen, går inn fra førersiden, inn mot torpedoveggen.
start med å sjekke om rørene til AC er frosne/mye snø/rim.

aarnes
11/07/13, 22:47
breed: om du tar turen inn til Oslo (Ullevål) kan jeg gjøre en rask feilsøk for deg. har nødvendig utstyr, samt evoporatorsensor liggende.
send meg PM om du vil :-)

Jimmen
11/07/13, 22:48
Dugg på ruter kan jo komme om filteret er dårlig\tett..
Kan vell ikke være så tett at den slår seg av selv?

Nå kommer jeg selvfølgelig ikke på navnet på det filteret, men det ligger under dashboard på passasjer siden, festet med 2 torx skruer.

aarnes
11/07/13, 22:50
Dugg på ruter kan jo komme om filteret er dårlig\tett..
Kan vell ikke være så tett at den slår seg av selv?

Nå kommer jeg selvfølgelig ikke på navnet på det filteret, men det ligger under dashboard på passasjer siden, festet med 2 torx skruer.

Pollenfilter, multifilter, kupefilter. kjært filter har mange navn.

Kalle
11/07/13, 23:25
Har du lest av feilkoder på bilen? Har før engang hatt en bil på verksted for diagnose avlesing på motor og ac feilkoder er også der.

For mitt vedkommende er det lest av koder fra Volvo-verkstedet. De skal visstnok antyde at det er kompressoren som skal være delvis defekt.

Vatnehol
11/07/13, 23:36
sjekk gapet på clutchen til kompressoren, vanlig feil de blir såpass slitt over tid du må shime opp igjen.
skal vere 0.3-0.4 mm, les denne tråden:
http://volvospeed.com/vs_forum/topic/76833-ac-thermal-switch/?p=992918#entry992918 last ned pdf'n til n8-50

les gjerne og:
http://www.lomaxelectrical.co.uk/Volvo/volvo_ac_pump_shim.htm

lilleulv
13/07/13, 21:40
Har fått en ulyd i ac kompressoren. Som stygg rasle tikking. Lyden forsvinner når man deaktiverer ac. Er det koblingen som tuller. Eller er kompressoren død?

Stig-Arne
13/07/13, 21:44
Lagrene som er defekt da.

lilleulv
13/07/13, 23:49
Det var det jeg også tenkte på. Men da bytter jeg bare hele kompressoren. Så at komplett på skruvad kom på litt over 2000. Noen som har erfaring med den. Tenker på kvalitet og passform?