PDA

Vis full versjon : V70 D5 -05 (MOTORHAVARI) Fikset! ("low fuel pressure" utfordring) hjelp!



amazon-67
06/06/13, 11:44
Uka begynte med at toppakningen på 164en til faren tok kvelden, dagen etter kjørte jeg hjem fra eksamen med også farens volvo v70 D5 163hk 2005 manuel og dro på ganske greit etter å ha tatt av i et kryss (til 100km/t) plutselig mistet den kraften heilt og rødt utropstegn kom opp i displayet.. svingte til siden og prøvde og starte igjen men den var helt død.

Blei tauet hjem av en kompis, og fikk tatt diagnose med wurth sitt diagnosesystem som vi har på bilglassverksted, fikk da opp disse feilene:

5340 kommunikasjonsfeil CEM-styreenhet, feilaktig signal (periodisk)
3000 kammføler: urimelig signal (permanent)
2505 drivstofftrykk, for lavt (periodisk)
130A luftmassemåler, feilaktig signal følerkrets (periodisk)
300A kamakselføler: urimelig signal (periodisk)

Fikk slettet disse og de kom ikke tilbake etter dette..
Bilen er kjørt 89 000km, og dieselfilteret har tydeligvis aldri blitt byttet før for det var helt svart..tok dette ut for å prøve og starte uten, men uten hell. Skal få skaffet nytt! (Må ikke være montert filter for å få start?)

For noen hundre mil siden begynte det og komme en klakkelyd fra toppen en plass men den har ikke blitt værre med tiden (lite diesel til dieselpumpe fra fødepumpe pga. filter tett?)

Bilen ble chipet med DTK tuning men denne ble byttet ut med BSR da vi hørte at disse bare lurte systemet.. Syntes også bilen har mistet litt draget med tiden, den har liksom fått turbolagg ved høyt turtall 4000o/min

Bilen er importert og var kjørt 20 000 når den ble kjøpt 1 årgammel i 2006, ikke helt 100% sikker km-stand, har ikke hatt den på service men byttet olje, filtre (ikke dieselfilter) selv regelmessig..

Bilen er helt død, batteriet e noe svakt så det må skiftes.
Fødepumpen i tanken starter og går en stund før den stopper som den skal gjøre.

Noen som vet hvor jeg skal begynne?

cortinaterje
06/06/13, 13:10
Begynn med nytt batteri, nytt dieselfilter og noe som leser og sletter volvokoder skikkelig. (VIDA eller BSR kodeleser)

Torsen67
06/06/13, 13:13
Hva menes med "turbolagg" ?

amazon-67
06/06/13, 13:53
Får begynne med det ja. Tar liksom tid før den får ladetrykk igjen etter en girer når en drar den mye, lugger liksom.

Motorfeil efordras kommer opp når maskinen har turnet 2-3 omdreininger, men den forsvinner når en nullstiller den.

Turbo Garage
06/06/13, 15:35
Hei hadde samme på en v70 turbo 98 mod. Den overladet dynamoen på ved høyt turtall og alt av lamper kom opp. Tok deretter av batteriet og lot den stå en stund. Satte det på igjen og alt var ok etterpå, måtte da bytte dynamo etter en stund

amazon-67
06/06/13, 22:42
Takk takk for tips:) skal få byttet filter og batteri, men har liten tro på at dette i seg selv skal få gang i motoren igjen..
Kan være mye forskjellig småtull som kan være årsaken til at den ikke starter, noen flere teorier?

Det værken luktet eller kom noe røyk når den døde ut, kan det være det variable spjeldet til turboen som ikke åpner?

cortinaterje
07/06/13, 08:18
har liten tro på at dette i seg selv skal få gang i motoren igjen..

Du må nok også slette kodene.
Har det vært en hikkas pga tett filter eller lite strøm vil bilen starte igjen. Er feilen der enda vil kodene komme på igjen.

Har selv hatt full stopp langs vei og reddet meg i veikanten ved å slette feilkoder med BSR/PPC kodeleser. Bilen startet med en gang og jeg kjørte videre og fikk aldri mer problemer med dette. Da handlet det om feilkoder ang kommunikasjons feil mellom styreenheter og lavt drivstofftrykk.

:-) du kan jo håpe på å være like heldig.

MadAss
07/06/13, 11:49
Sjekket regreima di? Om motoren din stoppet tvert, kan jo det være en årsak.
Da vil du også få feilkode på dieseltrykk og kamføler, siden kamakslingen ikke går rundt.

Sent from my GT-I9100

amazon-67
07/06/13, 14:15
Da får vi håpe på det:) registeret ser fint ut med mindre det ikke har hoppet over..

amazon-67
07/06/13, 20:53
Byttet filter og batteri, fikk slettet noen feilkoder med wurth diagnosen det lå noen feil inne på startsperre bla.
Men det er fortsatt ikke noe liv, er vell ingen verksteder som er tilgjenglige i helgene? Må nok få tatt diagnose med PPC eller VIDA for å få slette de feilene som ligger inne og lager krøll?!

Stig-Arne
07/06/13, 20:54
Sikker på at du har fått luftet den skikkelig? Nå skal jo disse være selvluftende, men kan jo være det som plages.
Forsøk en annen nøkkel ?

MadAss
07/06/13, 21:02
Bør ha tenning på i 3 x 90 sekunder for å være sikker på at pumpen har fått fylt filteret og matet fram dieselen ;)


Sent from my GT-I9100

amazon-67
08/06/13, 08:32
Tenningen har stått på flere ganger minst den tiden der ja, men er det noen plass det kan åpnes og luftes på motoren?

amazon-67
09/06/13, 20:54
Begynner å mistenke at høytrykkspumpa er røket på grunn av tett filter, var såvidt vi klarte å blåse gjennom filteret. Kom jo som sagt klakkelyder fra motoren, tydligvis høytrykkspumpen på grunn av det tette filteret. Kommer ikke diesel ut dysene når en løyser de og kinner, men det kan vell være at den har gått i nødmodus?
Skal få tatt diagnose på den hos volvo snarest..

amazon-67
23/06/13, 20:26
Volvo fikk fant ut at det ikke var kompresjon på syl. 5, skrudde av toppdekselet og fant knekt feste på den ene innsugsventilen på syl. 2 (trøtthetsbrudd)? Disse bitene har tydligvis tatt turen videre inn i mellom kammene slik at det ene drevet på kammen knakk av, dette har også forårsaket at høytrykkspumpen ikke har gitt diesel.

Sitter og ser etter byttetmotor, skal bytte motoren selv men er usikker på om det blir nyoverhalt eller brukt..?
Noen som har motor liggende eller vet om en plass en kan få tak i?

gaupe
23/06/13, 21:29
Dette høres ut som noko vi har hørt om før. Ventilløftereane går seg tett med koksa olje, 30k på oljeskift, longlifeolje og mykje småkøyring. Det fører til at ventilen ikkje rettar skikkeleg mot setet, og får ikkje overført varmen til setet og tilslutt får du varmskjæring.

Berre ein teori. Trudde det var motoren som kom i 06 som var mest utsatt for dette.

amazon-67
24/06/13, 16:14
Ja har sjønt dette, men bilen er kun noen få ganger småkjørt slik at den ikke er blitt varm kan nesten telle disse gangene.. Oljen har heller aldri blitt brukt noe mer enn 10 000km, og skiftet årlig.

gaupe
24/06/13, 19:01
Då er nok teorien min svakare ja...

amazon-67
28/06/13, 09:55
Vurderer å kjøpe motor fra Tyskland ser ut som det blir noe billigere i forhold til ny motor fra Sverige, ingen som har en D5244T liggende å slenge?:)

Mawi
28/06/13, 12:00
På disse bilene er det veldig vanlig med Irr/korrosjon i kontakten inn på cem'en... GÅr motoren rundt i det hele tatt? Ihvertfall, så ville jeg sjekket kamaxel giver og irr i kontakten til cemen. Cem'en mener jeg sitter rett under vindusvisker motoren foran. Da starter ikke bilen fordi det ike er kommunikasjon mellom ECM og CEM.

volvoRsport
28/06/13, 12:27
På disse bilene er det veldig vanlig med Irr/korrosjon i kontakten inn på cem'en... GÅr motoren rundt i det hele tatt? Ihvertfall, så ville jeg sjekket kamaxel giver og irr i kontakten til cemen. Cem'en mener jeg sitter rett under vindusvisker motoren foran. Da starter ikke bilen fordi det ike er kommunikasjon mellom ECM og CEM.

Les hele tråden..

amazon-67
07/03/14, 13:24
Nå er toppen, kamakslingene og registeret skiftet:) Bilen gikk bra og akuratt som den skulle, men kom opp med motorfeil og mistet draget. Fikk feilkodene 2503 og 2505 (low fuel pressure) og har begynt og mistenke fødepumpe i tank fordi denne surkler når tenning står på. Når feilene slettes og bilen stoppes og startes går den fint men når du gir litt gass begynner den og fjuske og sperrer på grunn av lavt drifvstofftrykk.. Noen enkel måte og sjekke pumpen i tanken på?

amazon-67
14/03/14, 22:24
Hjelp?

Ola Hagen
14/03/14, 22:37
Jeg er ikke kjent med vida, men er det ikke mulig å avlese drivstoff trykk og blanding på vida programmet mens motoren går? Mener noen her inne kunne lese av verdiene på dysene på hver og enkelt sylinder på sin bil. Mulig det var aarnes?

aarnes
15/03/14, 12:27
Jeg er ikke kjent med vida, men er det ikke mulig å avlese drivstoff trykk og blanding på vida programmet mens motoren går? Mener noen her inne kunne lese av verdiene på dysene på hver og enkelt sylinder på sin bil. Mulig det var aarnes?

Det stemmer det ;)

amazon-67
21/03/14, 16:54
Har prøvd å bytte fødepumpen i tanken uten hell, såg det var blankt spon i tanken… kan dette komme fra høytrykkspumpen? hadde ikke dysene gått tette i tilfelle? Noen som vett hvor CEM-styreenheten står?

amazon-67
15/04/14, 18:46
Det var skitt på magnetventilen som gjorde at den ikke åpnet og stengte skikkelig :)

aarnes
16/04/14, 09:32
Det var skitt på magnetventilen som gjorde at den ikke åpnet og stengte skikkelig :)

en billig og enkel fiks med andre ord.
godt å høre at det løste seg :)

Aks
30/06/14, 13:38
Hvor sitter denne magnetventilen? Lignende feil på min.

Torsen67
01/07/14, 08:37
Den sitter festet på luftfilterboksen med noen vakuumslanger tilsluttet.

Steen
02/07/14, 10:22
Hva var prisen på denne magnetventilen? Sliter med en del flappring og rare lyder av turboen på min D5 :(