PDA

Vis full versjon : Er det mulig å sprenge tenningshjerne ved feil formotstand på dyser?



fred
06/06/13, 07:40
Får ikke tenning etter å ha byttet til fk.

Litt info først: Har bygd om min -95 940 med b230FB til b230FK. Har overhalt blokk, byttet pakninger osv, flyttet over 531 toppen. Koblet inn formotstander, og byttet hjerner til 0 280 000 962 bensin og 0 277 400 219 tenning(såkalt gullboks?) med orginal chipper. Kjøpte hjernene av en kompis som har montert datasprut. Motorn hans gikk helt fint når han tok ut hjernene.

Da alt det var gjort og jeg skulle prøve å starte bilen fikk jeg ingen tenning. Etter mye spekulering og sjekking av diverse, fant jeg ut at jeg hadde koblet inn formotstandene feil vei>.< (koblet alle dysene inn på den ledningen som går utenom motstandene. Koblet de 4 ledningen som forgrener seg til 1 ledning og går inn til hjernen inn på formotstandene...)

Prøvde å starte igjen, men fikk fortsatt ingen tenning. Da lånte jeg en tenningshjerne(akkurat lik den jeg har) fra en annen kompis og da startet den og gikk som ei klokke.

- Kan jeg ha ødelagt tenningshjernen ved feil kobling av formotstand? Eller var den ødelagt fra før?
- Er det noen form for startsperre som gjør at hjernen kan fungere på noen biler og ikke fungere på andre?
- Kan jeg bruke b230fb tenningshjerne sammen med fk bensinhjerne, eller blir det helt feil?

kvkleppe
06/06/13, 08:11
Ved feil montering av formotstand er det bensinhjernen som kan bli brent siden det er den som styrer åpningen til dysene, ikke tenningshjernen.

Siden du får start med en annen tenningshjerne så er jo saken veldig grei, din hjerne fungerer ikke :)
Svarte på den andre posten din ang hvilken chip som skal i hvilken hjerne, du har ikke satt chipen feil vei i tenningshjernen ?

Det er ikke startsperre i noen av hjernene dine. (startsperren sitter uansett i bensinhjerner (-984-977)
Du kan starte bilen med en b230fb tenningshjerne, men ikke kjør noe særlig med bilen da tenningskurven er helt feil.

fred
06/06/13, 09:01
Takker igjen for raskt svar:) Ah ok. Det var det jeg fryktet. Nei, chippen står riktig vei, så får vell bare kjøpe ny da:s

kvkleppe
06/06/13, 09:06
Okei, jeg har evt vanlig -148 (fk) tenningshjerne eller gullhjerne (-219) hvis du trenger raskt.