PDA

Vis full versjon : S60 Xenon-problemer



rundal
04/06/13, 20:35
Hei.

Har en S60 2004 med Xenon. Den er kjøpt med bruktbilgaranti, og den går ut om ca 1000 km.

Skulle gjerne fått svar på noe før den tid.

En god stund har jeg fått opp varsel "lampfel halvljus", og høyre nærlys lyser ikke. Men jeg kan bare slå på parklys og så tilbake så virker det igjen.
Dette kan gå dagesvis mellom hver gang, men kan også skje 2-3 ganger på den halvtimen jeg har på jobb...

Er det så enkelt at pæra er gåen, eller kan det være noe annet?

C.Erstad
04/06/13, 21:43
Kan være så enkelt som pære ja. Men du har ikke sett dugg i lykten?

MadAss
04/06/13, 21:55
Kan også være fukt i tenner/styreenhet. Denne sitter skrudd under lykta, som laveste punkt. Kommer det vann/fuktighet inn i lykten, så vil dette kunne renne ned i styreenheten og forårsake irr og dårlig kontakt.

rundal
04/06/13, 22:00
Ok.

Neida, alt ser egentlig tilsynelatende bra ut.

Men har også fått feilmelding på en annen pære en gang(husker ikke helt hvilket, tror det var et blinklys), og periodevis får jeg melding om tom spylervæskebeholder. Uten at noen av disse feilmeldingene var/er relevante.

Håper ikke det er noe sammenheng, som jordfeil eller noe slikt...

Stig-Arne
04/06/13, 22:14
Er typisk oppførsel når en xenon pære holder på å gi seg, tenner av og til og av og til ikke. Til slutt vil de ikke tenne idet hele tatt

TommyG
04/06/13, 22:27
Jeg har akkurat samme oppførsel på mitt venstre ettermonterte xenon sett. Jeg har byttet om ballast og pærer med høyre siden, men likevel fortsetter dette på venstre siden. Miss tenker batteriet på min

rundal
04/06/13, 22:36
Takk for tilbakemeldinger.

Ah...så dette kan også ha med batteriet å gjøre?? Vet at mitt batteri snart er modent for utskifting...

Skal også sjekke tenner/styreenhet om der kan være noe rusk.

Om det er pæra, så er det vel best å bytte begge to når jeg først bytter?

C.Erstad
04/06/13, 22:40
Jeg har akkurat samme oppførsel på mitt venstre ettermonterte xenon sett. Jeg har byttet om ballast og pærer med høyre siden, men likevel fortsetter dette på venstre siden. Miss tenker batteriet på min
Eller bare at du ikke har nok strøm frem til den siden.

FroBe
05/06/13, 07:00
Spenningen fra batteriet er ofte litt lav før og rett etter man har startet, og stiger når man kjører og får lading.
Dermed kan det være vanskelig å tenne Xenon-pærer som trenger opp mot 20A startstrøm hver. (Ballasten trenger litt strøm for å generere en tennspenning på 25kV...)

De fleste ballaster har i tillegg kretser som stopper tennkretsene fra å gjøre mer enn et par forsøk på å tenne pæra. For å nullstille disse må man skru av og på lyset. Hvert tennforsøk på pæra kan reduserer levetiden med opp til en time, og man regner med levetid på 2500 timer. Etter hvert som elektrodene smelter ned blir pæra vanskeligere å tenne, og gamle pærer gir mer blåaktig og svakere lys.

aarnes
08/06/13, 21:45
Min C70 ga feilmedling på halvljus i 3 år før Volvo klarte å komme med en løsning.
Alt av lys fungerte, men kjørecomputer ga feilmelding støtt. det ble forsøkt oppgradering av software uten hell flere ganger, men siste gangen det ble oppgradert forsvant feilmeldingene. Styreenhetet ble forsøkt bytte i tillegg uten at det løste problemet.
Kan være så enkelt som en bug i software ...