PDA

Vis full versjon : 99 S80 2.0T med automat?



Joakim-G_R
03/06/13, 14:10
Er det en ålreit bil?
Hvordan er det med drivstofforbruk på en slik, med automat og "liten motor" ?

C.Erstad
03/06/13, 14:27
Kan rekne med 0,85 og oppover... Alt etter hvordan du kjører og hvor frisk motoren er :)
Motoren er stor nok den. Kommer seg MYE med chip!

Joakim-G_R
03/06/13, 14:35
Hadde jeg handlet hadde det blitt for å hatt en "problemfri" bil, og mest mulig orginalt. :)
Men jeg kjenner meg selv, så en chip hadde ikke hatt lange veien til postkassa.

Hvordan er de driftsmessig da, forstillingsdeler, drivverk og girkasser?

Børge Vikebø
03/06/13, 14:51
Er vel slik som v70 tenker jeg, bærearmer en gang iblandt. girkassene må være flushet. Min har rullet over 200000 før første flush, men den kjennes bra ut. Forstilling er lettere enn på passaten å skru på.

Joakim-G_R
03/06/13, 15:39
Men passatforstillinga er jo ikke ille i det heletatt med lufthammer :p

larsverm
04/06/13, 00:45
Jeg har selv S80 med tilsvarende motor og automat, men noe nyere, tidlig 04-modell, vet ikke om det ødelegger for sammenlignbarheten. Jeg har hatt bilen litt under et år, så jeg har vel ikke fått erfare "alt" ennå, men inntrykket jeg får er uansett svært godt, har ikke hatt betydelige problemer. Har knapt gjort noe med den så langt, men har planer om omfattende service til sommeren. Når det gjelder bensinforbruk, kan jeg selv bekrefte 0,79 på langkjøring, som det også står angitt i en test. Men i praksis under mer blandede forhold går det jo lett mer.

gaupe
04/06/13, 10:56
Om du har 0,79 på blanda med denne, så går faktisk 2,5T awd billigare. Det bekreftar at den motoren er rettare val.

larsverm
04/06/13, 11:05
Ja, det er jo lett å mene at 2,0 liters motor er lite på en så stor bil. Men jeg synes likevel alt i alt at det går helt greit. Den har ikke hengerfeste... Og artig med litt turtall i blant. :p

FroBe
04/06/13, 13:39
Hvis du skal kikke på bil kan du få en liten liste å sjekke med hensyn på pruting:

Automatgir kan gi dyre (30-70000 kr) reparasjoner, men når de virker er de kjekke. Symptomer kan være ujevn giring eller problem å gire. I noen tilfeller kan det hjelpe å flushe oljen eller bytte B4-lokk (girproblemer rundr 3. gir).
Alle 1999-2001 har en svakhet med gasspjeldet (ETM (http://forum.vccn.no/showthread.php?37951-Noen-som-har-erfaring-med-XeMODeX-modifisert-ETM)) som er dårlig konstruert, i USA fikk de 10 års garanti på dette etter søksmål. 2002 og nyere ble laget med en annen type gasspjeld. Diverse symptomer, men ofte ujevn tomgang.
Det er mange foringer og oppheng i en moderne forstilling, men dette regnes vel som slitasjedeler...
Alarmsirenen ryker på grunn av batterisyre (http://forum.vccn.no/showthread.php?33858-Bytte-batteri-i-sirenemodul), disse koster rundt kr 2000. Sjekk om du klarer å utløse alarm.
Hengslet til tanklokket ryker ofte, lagervare og lett å bytte.
Ny nøkkel og fjernkontroll (http://forum.vccn.no/showthread.php?31951-Hvor-er-ny-n%C3%B8kkel-fjernkontroll-billigst) koster rundt kr 4000 med programmering, man kan ikke kjøpe brukt som på gamle Volvo-modeller.
Mange anbefaler å bytte luftmassemåler (AMM) og fremre lambdasonde ved 160 000km, disse koster rundt 3000 kr hver i Norge eller en tusenlapp hver fra eBay eller USA.
Originale hjullagre hadde dårlig forsegling og gir rumlelyder som er vanskelige å lokalisere. Koster noen tusenlapper.

Mikael
04/06/13, 14:10
En slik bil uten chip er forholdsvis dødt og kjedelig, bare BSR steg 1 hjelper stooort :)
Min bruker rundt 1,2 på blanda kjøring.

Flott bil å kjøre, hatt min rett under et år, og lite problemer hittil. Bare byttet bremsekalippere bak, ettersom stempel hadde nesten satt seg..