PDA

Vis full versjon : Kjølevann i oljen



HansOla
02/06/13, 19:40
Har montert ny topp med ny forsterket toppakning. har også montert ny turbo. startet bilen på fredag, og prøvekjørte den. den fungerte ok, men etter en stund kjøring minket det med kjølevann, og det ble mer "olje". det var også hvit guffe på peilepinnen og i oljelokk. toppen som er montert er portet. bilen er 940 turbo 1993 med ft. radiatoren min har vært ødelagt, så monterte en fra 240 for en del måneder siden, om det har noe med saken å gjøre. jeg rengjorde godt blokk og topp før toppakning ble montert, så tror ikke det er den som har røket. jeg kan ikke se at bilen lekker vann noe sted. jeg har hørt at den originale oljekjøleren kan skape problemer som ligner dette. kan det være toppen som er ødelagt? hjælp...!
-hans ola

skurk
02/06/13, 21:26
Prøv å bytt olje.
Nesten umulig at det ikke kommer vann ned mellom stempla med samme man løfter av toppen.

Bytta topp for ikke så lenge sia jeg også.
Bytta toppen,prøvekjørte 2km.og bytta olje og filter.
Var mye "grums" i oljetoppa mi også, men det er normalt etter bytte av topp.

HansOla
02/06/13, 23:41
olje og filter er byttet. jeg fyllte etter kjøleveske flere ganger, fordi det ble borte fra tanken.. trodde det var bare lekasje:-\

s4nd3r
02/06/13, 23:51
Att vanne plutslig minker er nokk litt normalt.. luft i systemet som slipper ut..
litt vann i olja, så det kommer vaniljesaus på oljepåfyllings lokket, kan ogsåvere normalt etter bytte av topp pakning etc...
Men, oljenivået stiger, erett dårlig teng........

Husk, klykol/frostveske tærer opp aleminium. som du har i alle lagera i motoren din.... eg bruker og kjøre på med kun vann etter en slik jobb, så eg er sikker på alt er tett før den får frostveske..

skurk
02/06/13, 23:59
Huffda,det var litt værre :-(
Trodde paninga mi hadde gått jeg også.
Min ble fort varm og brukte vann...fant ut at det var lurt å sette på slange mellom radiator og topp :-)

Kan hende du har hatt max uflax min venn...men skal love deg det hadde vært verre hvis du hadde hatt audi/volkswagen sin fantastiske 1.gen. 2,5V6TDI :-)

Tenker på audiotene hver gang jeg prakkes med gammel volvo:-)

HansOla
03/06/13, 08:03
jeg får ta av toppen igjen å se hva som har gått galt... eller ta ut hele motoren og demontere og overhale blokka. eller sette inn 16v sugis:-)

s4nd3r
03/06/13, 13:40
napp ut ledninga til coilen, og ta en comp test..

HansOla
03/06/13, 18:56
Forresten, ventilasjonen på blokka var tett en stund med sånn youghurtguffe, så kan det ha gjort at toppakning har røket?
Hva slags verktøy trenger jeg for kompresjonstest?

s4nd3r
03/06/13, 20:48
Legg ventilasjons boksen i en bøtte med varmt vann og zalo.. og la det ligge og virke en stund... skyll den godt etterpå...
du trenger en comp tester, da finner du ut om topp pakninga er blåst...
http://biltema.no/no/Bil---MC/Verktoy-og-verkstedutstyr/Testinstrument-og-Elektronikk/Kompresjonstester-151314/

HansOla
04/06/13, 09:47
aha, takk for hjelpa. har ikke noe biltema i nærheten dessverre, men jeg skulle vært av med toppen igjen uansett tror jeg, for det lekker litt vann i overkant av vannpumpe

s4nd3r
04/06/13, 15:54
Er garantert noen som har en liggendes-..

OlaBoy
05/06/13, 22:05
Toppen kan jo være skeiv?, en sprekk osv? Sprekk i oljekjølern? For det er bare en sånn varmeveksler du har?

Så oppi her at frostvæske tærer på aluminium, er vel ikke helt riktig, da hadde toppen forsvinni, gammel frostvæske tærer det vekk, men ny frostvæske gjør ikke mye vondt for alu. Det med lagera er vel heller lite smøring i frostvæska som gjør at de blir slitt.

HansOla
06/06/13, 10:22
toppen er portet og ferdiggjort av v20t her inne på forumet, og har mente den ikke var skjeiv, men kan såklart ha blitt det under frakt o.l. dyrt å planslipe? og kan hvilket som helst verksted gjøre det?
så det er ikke farlig at det står frostvæske i oljen når bilen ikke er i bruk? peilet oljen i går, å er bare såvidt over maks, så er ikke mye frostvæske nedi der! er sånn vannkjøler på filterholdern. er vel ikke mer enn det originalt?

OlaBoy
07/06/13, 06:10
Er jo ikke bra med frostvæske i olja, så ville tappa det av. Smører jo ikke akkurat godt

HansOla
07/06/13, 11:02
olje er tappet av, men er det behov for å rense noe innvendig?

s4nd3r
08/06/13, 02:26
Så oppi her at frostvæske tærer på aluminium, er vel ikke helt riktig, da hadde toppen forsvinni, gammel frostvæske tærer det vekk, men ny frostvæske gjør ikke mye vondt for alu. Det med lagera er vel heller lite smøring i frostvæska som gjør at de blir slitt.

ja, gikk litt fort i tastinga her.. stemmer det du skriver helt klart..

HansOla
09/06/13, 18:44
Noen som har oversikt over hvem som har utstyr til å planslipe i oppland?