PDA

Vis full versjon : Verktøy for demontering av ventiler.



christoffera
02/06/13, 18:45
Jeg skal bytte ventiltetninger og slipe ventilene på en 530 topp, men får ikke ut ventilen.
Ventilverktøyet jeg har passer ikke på 530 toppen, det passer kun på de toppene man kan se ventilfjæra på og kommer lett til, men det er for trangt på 530 toppen.
Noen som har erfaringer med denne fra biltema?
http://www.biltema.no/ProductImages/19/large/19-228_l.jpg

Står at den passer til Volvo b21 så da burde den fungere greit på en 530 topp?

Ett spørsmål til...
Jeg har skrudd ut følerene i toppen. Dette er en topp fra en A motor så er ikke mange følere...
Skrudd ut vanntappen til varmeapperatet, vanntempføleren og den vakumgreia... Hva er den egentlig?
Den er rød og har to vakum "uttak"
Jeg klarte selvfølgelig å knekke den når jeg skulle ha den ut, og tenker bare å tenne hullet i toppen med en skrue eller noe.
Hva gjøre denne føleren? Så ut som en slags termostatgreie da det var en fjær inni...

christoffera
03/06/13, 21:46
Kjøpte nå dette verktøyet i dag og det fungerte greit. Men hadde vært greit om den hendelen hadde vært nede og ikke oppe.
Måtte sette toppen opp ned med noen treklosser på undersiden og så jobbe underifra. Litt tungvindt, men gikk bra. Men gruer meg litt til å sette inn ventilene igjen, kan bli litt trasig å få inn de låsebitene når toppen er opp ned.

Lurer fortsatt på hva den fakumføleren er, noen som vet?

Knallert
03/06/13, 21:57
Hvis du lager deg noe som du kan sette toppen på evt. bare la den henge halveis utenfor arbeidsbenken og holde den fast med en tvinge og ta to sylindre i gangen.
Eller bare vipp den opp enten med eksosportene ned eller innsug ned mot benken.

Fins mange varianter som er mye enklere enn oppned ;)

christoffera
03/06/13, 22:13
Jo er sannt det. Må finne på noe når jeg skal ha ventilene oppi igjen.
Skulle hatt noe eller bygd noe som denne karen har
http://www.youtube.com/watch?v=6dfzeMgrHqA
Den ser veldig grei ut å jobbe med.

kimove
06/06/13, 08:10
Kjøpte nå dette verktøyet i dag og det fungerte greit. Men hadde vært greit om den hendelen hadde vært nede og ikke oppe.
Måtte sette toppen opp ned med noen treklosser på undersiden og så jobbe underifra. Litt tungvindt, men gikk bra. Men gruer meg litt til å sette inn ventilene igjen, kan bli litt trasig å få inn de låsebitene når toppen er opp ned.

Lurer fortsatt på hva den fakumføleren er, noen som vet?

Den røde "føleren" med to vakumuttak, jeg mener på hvis jeg ikke husker helt feil er noe av styringen til EGR/pulsair systemet :p