PDA

Vis full versjon : Roma ratt til besvær?



Jan turbo
01/06/13, 15:41
Hallo ja! Er det noen guder her inne som kan være behjelpeligmed å forklare hvorfor Volvo har solgt to typer av Roma rattet,alltså rattene er helt like men med to ulike delenr. Dette gjør at man får problemer hos satans vegvesen når man skal godkjenne disse. Det nr som er oppgitt på de papirene jeg har tilgang til er:3524558. Det nr som ikke finnes noe sted er:8360887. Nå har det dukket opp 3 sånne ratt her i bygda så det begynner å bli litt ergelig ang godkjenning.:D

volvo245gl
01/06/13, 19:22
8360887 er så vidt jeg forstår til 940.....

Jan turbo
01/06/13, 19:29
Sorry,men det kan umulig stemme da dette er produsert i 1989. Og ifølge mine papirer så har Roma rattet samme nr samme hvilken modell det ble kjøpt til.
Volvo leverte bare ett annet boss som gikk til den respektive modell.Det er bare det at det finnes en del Roma ratt med tilsynelatende `feil`nr.

Refinement!
02/06/13, 00:04
Nummeret som er oppgitt i godkjenningspapirene er delenummeret, ikke nummeret som selve rattet har.

Jan turbo
02/06/13, 01:05
Hvordan forklarer du da at jeg faktisk har to forskjellige Roma ratt med to ulike nummer. Ett med nummer som stemmer med kataloger og godkjenningpapirer og ett med ett nummer som ikke fines noe sted????????. Delenr er vel også nr på rattene da. Er iallefall det på de andre jeg har f.eks r-sport rattene.

gaupe
02/06/13, 08:49
Få ein volvoforhandlar til å bekrefte at det andre nummeret er eit erstatningsnummer. Kan vere bytte av produsent f.eks., men ellers likt.

Jan turbo
02/06/13, 09:31
Ja det går sikkert bra,men begge ratt er produsert av Momo.

enursen
12/06/13, 17:42
Da fikk jeg i dag,enda en mail i fra Volvo Norge på Kolbotn,etter at jeg ringte dit 4/6.
"Lett" oppsummering:
Da jeg ringte dit,fikk jeg beskjed om å sende bilder av ratt med "feil" nummer (8360887)
I godkjennings papirene som ligger ute og er sendt til trafikkstasjonene,så har Roma-rattene nummer 3524558.
Så da må vi jo anta at det blir problemer med ett ratt som har det andre nummeret.
Den "institusjonen" er vel ikke akkurat kjent for å være imøtekommende og yte service for sine brukere :)
Bilder ble sendt til Volvo Norge,Kolbotn......og stille var det...
En mail til, sendt 10/6 med spørsmål om bildene var mottatt,ga følgende svar:
Ja de er mottatt. Vi er i kontakt med fabrikken da vi ikke klarer å finne ut av dette her hos oss.

Og ett siste spark i ræva,fra Kolbotn i dag:
Vi har nå undersøkt og også vært i kontakt med fabrikken og vi klarer ikke å få noe treff på dette artikkelnummeret

Det vi får besked om fra fabriken er følgene:

Romaratten skal vara märkt med
Artnr 3524558


5 3524559 - T 1 RATT 3-EKRAD LÄDER
10 552342 E 1 SIGNALKNAPP
15 3524795 - 1 EMBLEM 3-EKRAD RATT
20 3524561 - 1 KONTAKTRING 3-EKRAD RATT

Da klarer vi dessverre ikke å hjelpe deg videre med å dokumentere dette rattet.

Så er det noen i det langstrakte land,som har erfaring eller opplysninger ang.Roma-ratt med ukjent nummer,så hører vi gjerne fra dere...
Syntes jeg måtte svare på mailen derfra med følgende:
Takker for hjelpen så langt.
Men må vel si at det er ett svar jeg ikke slår meg til ro med.
Jeg er HELT sikker på at dette er ratt som er solgt fra Volvo,og dermed skal kunne godkjennes i de bilene det ble lagd og solgt til i sin tid.
Tror jeg nevnte det i telefon til deg,at det her i den forholdsvis lille bygda Nes på Romerike,er 3 eller 4 ratt med det ukjente nummeret.
Det kan vel ikke kalles en tilfeldig "feil" el.lignende,fra fabrikasjon,når det er flere Roma-ratt med nummer 8360887 ?
Har også sett bilder av Roma-ratt på nettet med nummer 8360887.
Det kan vel ikke være slik at Volvo Norge, har solgt forfalskede ratt i sin tid ?
Har i alle år hatt Volvo og oppfattet/fått inntrykk av at Volvo Norge yter god service og er behjelpelig ved en hver anledning.
Håper jeg kan fortsette å ha det inntrykket.

enursen
13/06/13, 10:28
Da fikk jeg et nytt svar i dag,fra Volvo Norge,Kolbotn:

Hei igjen,

Vi ønsker selvfølgelig å hjelpe til men når heller ikke fabrikken kjenner til dette artikkelnummer så er det dessverre lite vi kan få gjort videre. Vi har ikke lov til å utstede dokumentasjon når vi ikke har underlag på dette. Jeg skal høre med en annen kollega også om han kan hjelpe til.

Du vil høre fra meg igjen.

Mvh

Så jeg prøver igjen med en liten oppsummering til Volvo Norge:

Hei.

Ja håper da virkelig at dette lar seg ordne....
Etter det jeg kan skjønne,og som tidligere nevnt,så er det på ett lite område av landet,3-4 Roma-ratt med det ukjente nummeret.
Og som de fleste vet,så er det solgt ganske mange Volvo 240,740,760 og 940 opp igjennom tiden.
Og Roma-ratt passer vel også på de første modellene av 960 ?
Og Roma-rattet var vel også et populært valg av tilleggsutstyr.
Så konklusjonen vil jo da bli,at det kjører en god del Volvo-biler med ratt som ikke er godkjent og kanskje heller ikke kan godkjennes ?
Og ettersom mange av de nevnte modellene fortsatt ruller på veien,så bør det vel opplyses til de ev.eierne av Roma-ratt med feil nummer ?

Mvh

Børge Vikebø
13/06/13, 10:55
Se nederst på bildet her...

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/951.jpg

enursen
13/06/13, 11:41
....Mr.Vikebø....forklar...(..mulig grønn og grå stær her..?)

gaupe
13/06/13, 12:31
Er vel delenummer på ratt med nav då?

Revell
13/06/13, 12:36
hvis ikke så sitter du med ett ratt i skinn og ett flocket ;) Men det som er flocket blir med tiden glatt og kan se ut som skinnratt :)

enursen
13/06/13, 12:42
Er Roma-ratt vi snakker om her,og det ble vel levert bare i skinn...?
Og med to forskjellige nummer da,tydelig-vis...
Og Volvo er visst ikke klar over hva de har solgt opp igjennom tiden..(se tidligere poster..)

gaupe
13/06/13, 12:49
Er Roma-ratt vi snakker om her,og det ble vel levert bare i skinn...?
Og med to forskjellige nummer da,tydelig-vis...
Og Volvo er visst ikke klar over hva de har solgt opp igjennom tiden..(se tidligere poster..)

Kompetansen forsvinn saman med folka som sluttar, i dag finn du kun folk som bryr seg om dagens bilar hos Volvo.

Ein plass dei kan vite om sant, er på volvomuséet.

Børge Vikebø
13/06/13, 17:39
....Mr.Vikebø....forklar...(..mulig grønn og grå stær her..?)


Er vel delenummer på ratt med nav då?

Vil tro det er delenr for ratt med nav til 240 82-93

larsverm
13/06/13, 18:26
Står eksakt 8360887 i den lista i det hele tatt? Jeg kunne ikke se det, men noen nr er jo svært nær...

Jan turbo
13/06/13, 19:05
Enursen og jeg har sett på dette en tid nå og en ting er klart,dette må jo helt klart være en serie med ratt som har fått feil nr banket inn.En indikasjon på dette er at de to siste tallene er 1mm eller to større enn de andre. Og dette delenr dukker ikke opp på noe dokumentasjon fra Volvo så langt iallefall. Syntes jo Volvo skulle ta ansvar og rette opp i dette så vi kan få godkjent disse rattene.:)

larsverm
13/06/13, 20:03
Har du/dere vist fram det faktiske rattet hos Volvo? Om det kunne vise seg mer troverdig enn bare et nummer som ingen finner igjen?

Jan turbo
13/06/13, 20:14
Enursen har sendt bilder av en av rattene på mail,så Volvo på Ski har mulighet for å se dette selv ja. Det derfra infoen kommer som vi har så langt. Enursen og jeg har 5 sånne ratt ak nå. Ett har rett nr , mens de 4 andre har feil nr. dette er veldig kjedelig da.

larsverm
13/06/13, 21:16
Hvis dere tar (noen av) dem med til Volvo på Ski og lar dem sammenligne, kan det jo være at det blir lettere å overbevise. I den posisjonen tror jeg i hvert fall at jeg lettere ville ha latt meg overbevise selv, forutsatt at rattene åpenbart er ekte/likeverdige.

Jan turbo
13/06/13, 21:39
Alle ratt er kliss like og uten tvil solgt av Volvo. Har såpass erfaring med en del av dette etter drøyt 30 år som Volvoholiker så her er det ingen tvil nei.
Vi har snakket om å ta en tur til Ski ja.

Kjetil.U
13/06/13, 21:50
Har også et slikt ratt med nummer:8360887. Hadde tenkt å godkjenne det i vognkortet viss det ble en feil på eu-kontrollen. Men nå ser jo det ut som kan bli vanskelig...

Jan turbo
13/06/13, 22:00
Jeg vil oppfordre alle som har ett sånt ratt til å ta kontakt med Volvo Norge på Ski. Jo fler vi er jo sterkere står vi. Det vi håper er jo at Volvo tar ansvar for å rette opp i dette. De papirene som har diverse produkter som godkjennes som alternative deler er jo ganske mangelfulle? der mangler blandt annet en del ratt der.

gaupe
14/06/13, 16:23
Volvo Norge er på Kolbotn. På Ski er det ein Bilia-forhandlar.

enursen
14/06/13, 17:06
Volvo Norge er på Kolbotn. På Ski er det ein Bilia-forhandlar.

...jo da...det er til Kolbotn henvendelsene har gått....Anne Berit Austheim.

Børge Vikebø
14/06/13, 20:30
Står samme dumme nr på mitt ratt også.

enursen
14/06/13, 22:46
Begynner å bli en del som kommer til å få problemer med godkjenning nå...
Anbefaler/håper dere også kan ta kontakt med Volvo på Kolbotn.
66 81 85 00
Lienga 2
1414 Trollåsen

Jeg og Jan turbo har snakket med Anne Berit Austheim.
Når hun ringte meg tilbake,så var det fra nummer 66818535.
Regner med at det er hennes direktenummer...
Så da sier jeg det igjen:
Håper dere som har Roma-ratt med nummer 8360887 tar kontakt med Anne Berit.

volvo
16/06/13, 10:04
Hvis dere tar (noen av) dem med til Volvo på Ski og lar dem sammenligne, kan det jo være at det blir lettere å overbevise. I den posisjonen tror jeg i hvert fall at jeg lettere ville ha latt meg overbevise selv, forutsatt at rattene åpenbart er ekte/likeverdige.

Tror det kan være en god måte å gjøre det på ja. Ta en tur ut dit, og ta med noen eksemplarer med "feilmerkede" ratt og legge på bordet for utlån.
Saken kan få mer tyngde da.
Jeg har faktisk også ett "feilmerket" ratt av denne typen. Kan gjerne låne ut det , hvis det blir aktuellt å ta en tur dit Jan.

Vet ikke, men kunne det også vært en mulighet å hørt med klubb ledelsen om en kunne få lov å "føre saken på vegne av klubben".
Altså at henvendelsen kommer fra klubben på en måte.
Gir kanskje også saken mer tyngde om en klubb med en rekke medlemer med samme problem henvender seg, en en enkelt person eller tre ??

larsverm
16/06/13, 22:34
Kan høres lurt ut.

Joakim-G_R
17/06/13, 10:49
Kan vi få bilder av rattene, eller?
Er ikke nummeret søkbart i VADIS el.lign?

volvo245gl
17/06/13, 12:35
Kan vi få bilder av rattene, eller?
Er ikke nummeret søkbart i VADIS el.lign?

Kommer ikke opp verken i VADIS eller VIDA.

enursen
17/06/13, 14:04
Kan vi få bilder av rattene, eller?
Er ikke nummeret søkbart i VADIS el.lign?
3191
3190

Joakim-G_R
18/06/13, 08:05
Det er ikke et nr for andre marked da? Fant dette vet et raskt google-søk

http://rcw.ms/forum/threads/785050-ขาย-MOMO-VOLVO-RAMA-พร้อมคอ-MOMO

Enda ett http://www.flickr.com/photos/moov4/5706466580/sizes/o/in/photostream/

Fant det på Turbobricks: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?p=4499658

Kan det være at dere har fått ratt ment for andre marked? Isåfall bør jo Volvo kunne rydde opp i saken.

enursen
18/06/13, 10:37
Ja noe merkelig er det...
Var i kontakt med en som hadde lagt ut ett Roma-ratt på tradera.se...og det hadde også nummer 8360887
Så inntrykket så langt,er at de fleste Roma-rattene har det nummeret som IKKE står i godkjennings-papirene som Volvo Norge har sent til trafikk-stasjonene...
Men nå har det vært stille fra Kolbotn en stund....
Får håpe servicen der tar seg opp igjen snart :)

Joakim-G_R
18/06/13, 10:40
Send de disse linkene jeg har funnet også. Kanskje det hjelper de.

enursen
18/06/13, 10:46
Tenkte jeg skulle få dem til å se på denne tråden...
Takker for god respons på tråden så langt...
Stå på...kom med innspill,folkens :)
Jeg har Roma-ratt med "feil" nummer i to stk. 940-95...
Hadde jo vært greit å få de inn i vognkort...

larsverm
18/06/13, 17:22
Interessant. Da skulle det vel være en viss sannsynlighet for at Volvo Norge etter hvert vil måtte ta bevismaterialets vekt til etterretning. :)

enursen
19/06/13, 12:22
Sola skinner og jeg fikk en hyggelig telefon fra Anne Berit i dag.
Jeg har nå fått beskjed om å sende kopi av vognkort på mine biler,så får jeg papirer på Roma-rattet med nummer 8360887
Jeg spurte om det vil bli ett generelt skriv ang.dette ratt-nummer,men fikk inntrykk av at det må skrives til hver enkelt i h.t. reg.nr. på bil.
Så nå mangler jeg bare midtpute til mitt ene ratt.
Det er det sikkert noen som har liggende til en billig penge ;) (ja jøss...)
Bare å ta kontakt :)

enursen
19/06/13, 14:41
...og nå kom skyene igjen...Norsk sommer og ny telefon fra Volvo Norge.
Roma-ratt var da "godkjent" i to timer på mine biler :(
Jeg sendte dem kopi av mine vognkort som avtalt,og den nye beskjeden er at det ikke blir godkjent i bil som har airbag originalt montert.
Og mine er -95 med airbag...
Da er det visst bare Bison-rattet som kan godkjennes.
Men trøsta for de som har 740/940 uten airbag,så skal det gå å få godkjenning på Roma-ratt med nummer 8360887.
Så det er ikke bare regjeringa med sine "gunstige" bilavgifter,som oppfordrer folk til å kjøre gamle biler...:/
Det får bli dagens innlegg i denna saken....

Børge Vikebø
19/06/13, 14:52
Da får vi det til 240 også.

larsverm
19/06/13, 15:43
Det problemet ville du vel ha fått med rattet med det nummeret som Volvo kjente til fra før også - så nå blir ikke 8360887 spesielt "diskriminert" lenger...?

Jan turbo
19/06/13, 16:41
Da har vi vel fått til det vi ville,med god hjelp fra Volvo kan nå alle eldre Volvoer som Roma rattet er ment for godkjennes med det ukjente rattet med `feil`nr.:)
Veldig bra jobba Enursen.:)

larsverm
19/06/13, 22:05
Dere har fått til det som er rimelig og realistisk å få til, i hvert fall. :) At man ikke får bytte bort airbagen på biler som har det originalt, er forståelig.

enursen
19/06/13, 23:45
Dere har fått til det som er rimelig og realistisk å få til, i hvert fall. :) At man ikke får bytte bort airbagen på biler som har det originalt, er forståelig.
...men kom til å tenke på en ting...
Jeg spurte på Volvo en gang i tiden,etter at jeg hadde montert Roma-rattet...
Motstand for å "simulere" at airbagen fortsatt er på plass...(slukke SRS-lampa ved fjerning av airbag..)
Det var å få tak i på Volvo...(var dyr nok,etter det jeg husker...)
Men mulig den var ment kun for feilsøking....?
Har nå lagd meg en selv....billig...

larsverm
20/06/13, 00:20
Ja, si det... Jeg synes det ville være litt merkelig om særlig Volvo med sitt sikkerhetsfokus ville ha solgt noe med tanke på å kutte ut airbagfunksjonene.

Men en motstand er vel i seg selv en nokså enkel sak hvis man vet hva det dreier seg om.

enursen
20/06/13, 00:25
...men man kan jo på mange biler,slå av airbag på passasjer-siden..(barnestol-bakfram...)

larsverm
20/06/13, 20:09
Nettopp, og der har det jo ganske enkelt sikkerhetsårsaker.

Jan turbo
26/06/13, 16:51
Da var det tid for oppdatering igjen. Jeg fikk i dag tilsendt dokumentasjon på det "ukjente" Roma rattet fra Volvo på Kolbotn. Det er ett standard dokument som alle kan bruke for å godkjenne dette rattet. Kan da monteres og godkjennes i alle modeller fra 140 serie til visse modeller av 900 serie. Dette burde være av interesse for mange av oss. Bare å ta kontakt med Volvo på Kolbotn som nevnt her tidligere.:)

enursen
30/06/13, 09:17
Da var det tid for oppdatering igjen. Jeg fikk i dag tilsendt dokumentasjon på det "ukjente" Roma rattet fra Volvo på Kolbotn. Det er ett standard dokument som alle kan bruke for å godkjenne dette rattet. Kan da monteres og godkjennes i alle modeller fra 140 serie til visse modeller av 900 serie. Dette burde være av interesse for mange av oss. Bare å ta kontakt med Volvo på Kolbotn som nevnt her tidligere.:)
.....
3242

BlåFare
01/07/13, 05:17
Så da kan man bruke 887 som sluttnr på 200 serien, så fremst man har tilhørende boss/nav? Har rått bosset/navet ett nr det også? Mitt har nemlig ikke det.

Jan turbo
01/07/13, 06:22
Hvis det ikke står nr på den smale kanten på bosset ditt så er det ikke ett orginalt boss fra Volvo/Momo. Til 200 serien så er det 3 forskjellige nr alt ettersom hvilken modell det tilhører.