PDA

Vis full versjon : hei er det noen som kan noe om gik vt211 turbo satsen her?



romlingen
01/06/13, 14:52
hei jeg lurer på om det er noen har inne som hva som forgasseren i dette kittet var bygget opp med ?

1. Halsringer.
2. Nåledyser.
3. Tomgangsdyser.
4. E-rør.
5. Hoveddyser
6. Luftdyser.eit hva

Batland
01/06/13, 20:35
Jeg har ikke funnet ut hvilken bestykning disse forgasserene ble levert med, men kan by på litt histore.

For nærmere 20 år siden gikk det en 242GT her i byen med en slik sats. Eieren jobbet på ett verksted med rulle og jobbet intensivt med denne bilen. Resultatet ble 400 hk og en formidabel "guru", "kjendis" og "beryktet" status.

Jeg nevnte for en av kompisene til eieren at jeg vurderte en slik VT211 sats. Han sa at dette ikke var vits i hvis jeg ikke først fikk en avtale med eieren av denne Volvoen om innjustering av forgasserne.
Å lade 2,0 BAR var ikke bare bare.

Noe har man likevel klart å finne ut i løpet av årene.
Det viktigste er kanskje at forgasserene er DELLORTO DHLA(H) 40 mm i TURBO utgave, men ikke Trijet utgaven.
1. 35 - 36 mm.
2. Turbo.
3. Sannsynligvis 60.
4. Turbo. Nr. 3,4 eller 14.
5. Det varierer fra motor til motor. For moderate ladetrykk er noe rundt 160 sannsynlig.
6. Dette varierer med E-røret så også her må det testes, men 160 - 180 er sannsynlig.

Kan også by på noen bilder av den spesielle VT211 / VT212 eksosmanifolden:

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1411.jpg (http://s116.photobucket.com/user/__740/media/740%20turbo/8E03A403-147F-4529-8F2A-3A389CE309DC-3383-00000428596A4B6B.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1412.jpg (http://s116.photobucket.com/user/__740/media/740%20turbo/29000C99-F939-4F2C-BE8C-922F448CFFFA-3383-00000428524E7D3D.jpg.html)

http://forum.vccn.no/img-dump/2012/11/1413.jpg (http://s116.photobucket.com/user/__740/media/740%20turbo/1CDCA8DB-D137-4F0E-A251-92052DEE7740-3383-000004284A6BE532.jpg.html)[/Q



http://www.raceinfo.no/temp/tn_Bilder%20lastet%20inn%2006042009%20234.jpg

Batland
01/06/13, 21:59
Jeg har ikke funnet ut hvilken bestykning disse forgasserene ble levert med, men kan by på litt histore.

For nærmere 20 år siden gikk det en 242GT her i byen med en slik sats. Eieren jobbet på ett verksted med rulle og jobbet intensivt med denne bilen. Resultatet ble 400 hk og en formidabel "guru", "kjendis" og "beryktet" status.

Jeg nevnte for en av kompisene til eieren at jeg vurderte en slik VT211 sats. Han sa at dette ikke var vits i hvis jeg ikke først fikk en avtale med eieren av denne Volvoen om innjustering av forgasserene. Å lade 2,0 BAR var ikke bare bare.

Noe har man likevel klart å finne ut i løpet av årene.
Det viktigste er kanskje at forgasserene er DELLORTO 40 mm i TURBO utgave.
1. 32 mm.
2. Turbo.
3. Sannsynligvis 60.
4. Turbo. Nr. 3,4 eller 14.
5. Det varierer fra motor til motor. For moderate ladetrykk er noe rundt 160 sannsynlig.
6. Dette varierer med E-røret så også her må det testes, men 160 - 180 er sannsynlig.

Nå har jeg en slik VT211 sats og holder på med bestykningen selv. Så langt er motoren lettstartet og fin å kjøre rolig med samt på full gass med 1,5 BAR ladetrykk.
På "1/2-frisk" kjøring har jeg så langt ikke funnet riktig kombinasjon av dyser, men har tro på at dette ordner seg etterhvert.
Forklaringen er nok at jeg kjører høyere ladetrykk og bruker annen turbo og eksosmanifold enn originalbestykningen er beregnet for.

Opphørsalg GIK eksosmanifold til 8V rødmotor. Kr. 1200,-

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/47.jpg

romlingen
21/08/13, 18:27
jeg var inne på gik turbo og der så det ut som man kunne kjøpe vt211 sats enda ? eller er det bare jeg som rører?