PDA

Vis full versjon : volvo 242 turbo kutter



ttsupra
01/06/13, 05:49
hei.
har en volvo 242 turbo fk2.3 som jeg trenger hjelp med.
kjøpte den i fjor høst,men har vært plaget med at den kutter på ca 1bar,begynner å skyte i eksosen.skal gå på 1.4-1.8bar
førstegiret fungerer motoren som den skal,men trør en til i 3 gir så kutter den.
motoren er en 2.3 turbo med insprut.går på e85, byggd av km technic.har vært bremset til 506hk på hjulan i sin ungdom.sikkert 150 nå:(
har air/fuel måler,den viser at den ikke går for magert.nye plugger har den fått og.

Knallert
01/06/13, 08:53
Prøv nye pluggledninger og gå over ledningene til/på coilene.
Ladespenning og hvor stort batteri?
Åpning på pluggene?

Sjekke triggersignal,om den sitter fast og har riktig gap

Måle kapasiteten på bensintilførsel.

Er alle rør og koblinger tette.

ttsupra
01/06/13, 10:06
alle rør å kobblinger er tette.åpning på pluggene er 0.55mm.
men hvor mye åpning på triggersignal er det??
batteriet å spenning er på topp..
fikk hvite at forje eier hadde plaggdes innimellom med det,men nå er det konstant.
huff 14 dager til acr,bynner å stressse.

Batland
01/06/13, 10:36
alle rør å kobblinger er tette.åpning på pluggene er 0.55mm.
men hvor mye åpning på triggersignal er det??
batteriet å spenning er på topp..
fikk hvite at forje eier hadde plaggdes innimellom med det,men nå er det konstant.
huff 14 dager til acr,bynner å stressse.
Foreslår at du finner frem trykkregulator, blåsespiss og en 1,5L flaske.
1. Sett blåsespissen inn på signalslangen til BTR.
2. Justér trykkregulatoren til 2,0 BAR.
3. Sett en slange mellom returnippelen til BTR og 1,5L flasken.
4. Sett strøm på bensinpumpen og ta tiden på hvor lang tid det tar å fylle opp 1,5 L flasken.

500 hk på bakkdekk og E85 krever ganske store mengder fuel skjønner du. Du skal fyll 1,5L flasken på MINDRE enn 21 sekunder!!
Hvis ikke får fuelrailen ALT for lite drivstoff.

Tenk på at hvis du f.eks kjører 1600 ccm dyser så kan disse ta unna hele 6,4L på ett minutt. Bensinpumpen ska alltid ha minst 30% større kapasitet enn dysene = 8,5 L pr. min.

Med 1600 ccm dyser er det ønskelig at returen fra en BTR, tilsatt trykkluft tilsvarende maks ladetrykk, fyller en 1,5 L flaske på mindre enn 11 sekunder.

Når dette er gjort kan vi fokusere på tenningsanlegget. Du har vel noe multicoil piss, ikke sant?

Knallert
01/06/13, 12:13
Hadde sånne eksossmeller i fjor sommer og det var pluggledningene som var helt oppbrukt.

Men kan like så sannsynlig være bensintilførsel som jeg og flere har nevnt.

Ved for mager blanding så vil den gjerne kutte og nyse inn i innsuget også.

ttsupra
01/06/13, 19:44
Foreslår at du finner frem trykkregulator, blåsespiss og en 1,5L flaske.
1. Sett blåsespissen inn på signalslangen til BTR.
2. Justér trykkregulatoren til 2,0 BAR.
3. Sett en slange mellom returnippelen til BTR og 1,5L flasken.
4. Sett strøm på bensinpumpen og ta tiden på hvor lang tid det tar å fylle opp 1,5 L flasken.

500 hk på bakkdekk og E85 krever ganske store mengder fuel skjønner du. Du skal fyll 1,5L flasken på MINDRE enn 21 sekunder!!
Hvis ikke får fuelrailen ALT for lite drivstoff.

Tenk på at hvis du f.eks kjører 1600 ccm dyser så kan disse ta unna hele 6,4L på ett minutt. Bensinpumpen ska alltid ha minst 30% større kapasitet enn dysene = 8,5 L pr. min.

Med 1600 ccm dyser er det ønskelig at returen fra en BTR, tilsatt trykkluft tilsvarende maks ladetrykk, fyller en 1,5 L flaske på mindre enn 11 sekunder.

Når dette er gjort kan vi fokusere på tenningsanlegget. Du har vel noe multicoil piss, ikke sant?



har vært å prøvd..tok av retur på btr,satte på 2bars trykk på regulator å startet pumpen..brukte nøyaktig 21 sekunder :/
men virket som om at det ikke kom en jamm strøm hele tiden..nesten som litt luft ilamme..
har hatt mistanke om bensin,derfor kjøpte jeg air/fuel måler..men jorde ikke utslag på at den gikk magert.
har 2 coiler står dfu Electromotive

Batland
01/06/13, 20:22
har vært å prøvd..tok av retur på btr,satte på 2bars trykk på regulator å startet pumpen..brukte nøyaktig 21 sekunder :/
men virket som om at det ikke kom en jamm strøm hele tiden..nesten som litt luft ilamme..
har hatt mistanke om bensin,derfor kjøpte jeg air/fuel måler..men jorde ikke utslag på at den gikk magert.
har 2 coiler står dfu Electromotive
Flott. Da er det eliminert som feilkilde.
Electromotive coilene er så kraftige at de bruker opp pluggledningene på ett par år. Hvor gamle er din pluggledninger?
En annen ting. Hvordan oppfører turtelleren seg når motoren fusker? Viser den stabilt turtall eller hopper den?

ttsupra
04/06/13, 20:37
Flott. Da er det eliminert som feilkilde.
Electromotive coilene er så kraftige at de bruker opp pluggledningene på ett par år. Hvor gamle er din pluggledninger?
En annen ting. Hvordan oppfører turtelleren seg når motoren fusker? Viser den stabilt turtall eller hopper den?

da går biln etter et lite uhell igjen.hull i radiator.
skal e bedømme pluggledningene så ser di ikke ny ut lenger..di ser gammel ut.
akkurat nå er ikke turteller oppe å går,så det hvet jeg ikke.
den tenner i innsug å eksos.kan den få for mye så den ikke klarer å ta unna.
hvor kan jeg få kjøpt bra pluggledninger da??

Batland
05/06/13, 07:20
Elektromotive er fanatisk opptatt av teningsanlegg og skriver klart at de foretrekker at kundene bruker helt vanlige pluggledninger, men er flinke å bytte dem hvert annet år.
Dette er på generelt grunnlag ett godt tips.
Du kan altså kjøpe hvor som helst. Eks. Bilxtra, Mekonomen osv.
Prøv også BCR8ES tennplugger justert til 0,5 mm åpning.
E85 er krevende så sørg for at du har en seriøs strømforsyning til coilen.

Turtelleren vil avsløre om det er signalet INN til sprutet som fusker, om det er selve sprutet som fusker, eller om problemet er i tenningsanlegget etter ECU.

Ett bilde sier med enn 1000 ord, så du evt legge ut noen av motoren og motorrommet?

ttsupra
05/06/13, 09:43
skal bytte kabler og..
kan det ikke være en fordel å få rensett dysene og?
har mistanke om dyser går tett pga avleiring å sånt i slanger osv.
e 85 er jo drepen på slanger å sånnt.
hvor kan en sende inn for å få di rensett å flowtestet?eller like greit å kansje bytte ut med nye..må det mapes om noe hvis enn bytter dyser eller er det bare å slenge di på?