PDA

Vis full versjon : ABS lys og turteller



TFN
31/05/13, 17:12
Hei

To ting har begynt å krangle på min 1993 850 2,5l 20v.

Det mest kritiske er at lampene for ABS og TRACS begynte å lyse. jeg leste ut feilkoder og fikk:

1-2-4 H Bakhjulsgivare - felaktig signal vid hastighet understigande 40 km/h
3-1-3 V Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
3-1-4 H Bakhjulsgivare - bruten krets eller kortslutning
4-2-4 TRACS tryckgivare, defekt eller kortsluten krets (endast bilar med TRACS)

Er det noen som vet hvor jeg skal begynne å feilsøke etter problemet? Kan det være at begge sensorene bak har røket på en gang?

Det andre problemet går på at turtellernen av og til kobler ut. motoren fungerer fint, men viseren detter ned til null. Må jeg inn i dashbordet for å se om det er en dårlig kontakt der eller er det andre steder det går ann å lete?

Håper på svar.

850GLTsilver
03/06/13, 18:02
*Bakhjulssensorene deler kontakt som du finner under lokket over bensinpumpa.
Rett under/bak bakseteseteryggen på høyre side
Kan være korroderte kontakter i den 4-polt kontakten der.
Turtellertullet kan være selve motoren til viseren. Andre feil ville du fått feilmelding på.
Turtellermotor er mulig å skifte, men siden Volvo har brukt relativt mange typer her, så må du nesten bytte hele kombiinstrumentet for å få orden på sakene.

hgnubel
04/06/13, 08:29
Med så mange abs-relaterte feilkoder vil jeg holde en knapp på dårlige loddinger i abs-boksen. Prøv å kjøre en tur, og når du ser abslyset stopper du, slår av motoren og kobler av og på kontakten et par ganger. Stor kontakt med et lokk som må vippes opp, under bremseservoen.

Så starter du opp igjen og akselererer til over 30km/t. Hvis lampen da slukker er det garantert dårlig kontakt der og boksen bør åpnes og loddes over.