PDA

Vis full versjon : Mystisk risting



Gisholt
31/05/13, 10:56
Det har begynt å riste ganske greit i bilen i hastigheter over 80-90, mest ved kjøring rett fram. gir seg nesten i sving. Alle 4 dekk er nye og avbalanserte for få uker siden, og hjullagra bråker ikke. rister i pedalen når jeg bremser også, men kast i skivene bør vel ikke gi utslag når det ikke bremser. Ganske sikker på at problemet ligger foran.

Noen forslag?

Daniel V
31/05/13, 11:19
Det har begynt å riste ganske greit i bilen i hastigheter over 80-90, mest ved kjøring rett fram. gir seg nesten i sving. Alle 4 dekk er nye og avbalanserte for få uker siden, og hjullagra bråker ikke. rister i pedalen når jeg bremser også, men kast i skivene bør vel ikke gi utslag når det ikke bremser. Ganske sikker på at problemet ligger foran.

Noen forslag?

Du kan få utslag på skjeve skiver når du kjører rett frem jo :) Det som er greia er at hvis de tar borti klossene, kan det skape merkbare viberasjoner. Det kan også være at du har mistet noen lodd når du har vasket etc. :) Det er ikke så uvanlig ved høytrykksvask kombinert med sterk felgrens/avfetting. Er det "billigfelger" du har, så kan det være at de ikke er runde lenger heller, sånn som visse partier av Eikerfelgene har hatt problemer med. :) 80-90 er jo "resonanspunkt" for risting. Dårlige endeledd kan også forårsake risting. :)

Gisholt
31/05/13, 11:34
Mye mulig, men innbiller meg at det også hadde kommet ulyder hvis klossene kom innat skivene hele tida? skal uansett bytte skivene nå, så da får vi jo se! Skal også sies at den ristinga ble sterkere etter jeg bytta ytre drivknute for et par uker siden og hadde begge knutene fra hverandre, men er ganske sikker på at alt dette kom sammen igjen på riktig måte, så skjønner ikke helt sammenhengen der :p

Daniel V
31/05/13, 13:27
Hvis ristingen ble mer markant etter det, så tyder det jo på at det ikke gikk så bra som håpet :p

Uansett, lykke til hvis du finner ut av det :) Skriv det gjerne her, så folk med samme problem kan hente informasjon her. :)

ThePlace
31/05/13, 13:45
Dette er ved lavere hastigheter, men verdt å se på kanskje: http://forum.vccn.no/showthread.php?53704-Vibrasjon-ved-bremsing-L%C3%98ST