PDA

Vis full versjon : Skjevt ratt etter tannstang skifte



Turbo Garage
31/05/13, 09:52
Noen som vet om man kan snu på selve rattet på disse, når tannstang står i senter er rattet litt over 90 grader feil og tilkoplingen inn på tannstanga kan kun settes en vei. På forhånd takk for alle svar

Vatnehol
31/05/13, 10:40
Du kan ta av rattet, med batteriet utkoblet så klart og vri det til riktig posisjon, har du dtsc så pass på at du flytter rattvinkel sensoren like mye som rattet når du setter det der du vil ha det. om du bommer på den så vil abs og dtsc slå seg ut, ta en enkel test når du har skrudd på igjen rattet og vri til full sving begge sider. ingen lys i instrumentpanel så er du klar.

Vatnehol
31/05/13, 10:42
husk locktight på bolten som holder rattet i akslingen.

Turbo Garage
01/06/13, 15:43
Takk for bra svar, rattvinkelsensor sitter innenfor når man tar av rattet?

MadAss
01/06/13, 18:37
Hjulstilling er jo et must etter bytte av tannstang! Kommer til slite mye dekk viss ikke.
Juster heller forstillinga i stedet for å snu rattet.

Turbo Garage
02/06/13, 18:58
Selvsagt skal forstilling justeres, men ratt må stå rett i forhold til tannstang slik at du ikke har en runde på rattet ene veien og to runder andre veien siden det er 90 grader feil får man ikke hentet inn alt, har justert nå og alt er i skjønneste orden.
Takker Vatnehol for tipps

JH480
02/06/13, 21:11
Jeg tror du vil få problemer med blinklyshendelen, hvis du tar "snarveien" med å flytte rattet.

Jeg har samme problem på min 480 Turbo. Hvis du derimot liker å holde fast i blinklyshendelen i svinger er det bare å kjøre på!

Wrasko
02/06/13, 21:54
Jeg tror du vil få problemer med blinklyshendelen, hvis du tar "snarveien" med å flytte rattet.

Jeg har samme problem på min 480 Turbo. Hvis du derimot liker å holde fast i blinklyshendelen i svinger er det bare å kjøre på!

På mange biler får man ikke det problemet, bare det problemet med at du ikke får slått den av automatisk da.

Turbo Garage
03/06/13, 19:01
Der tok dere feil. Blinklysbryter følger rattet og rattet kan derfor snus, og det er det som mår til siden det ikke går ann å snu på noe i bunn av aksling. På nyere modeller er det splines nede som kan justeres på og bare 6 kant oppe som ikke er så lett å finjustere. Desutten er ikke dette noen "snarvei" siden det er dette som må gjøres, også ifølge verksmester på volvo. Mulig det er annerledes på andre modeller av volvo:)