PDA

Vis full versjon : kompressjon på volvo 850 t5r



johnjo
31/05/13, 08:15
hei.hvor mye skal kompen være på en volvo 850 t5r?
jeg var på verkstedet i dag å målte kompen,den låg jevnt mellom 6-7....verkstedet mente kanskje den skulle ligge på ca mellom 11-13,men jeg syntes at var litt høyt,så jeg tenkte å spørre her.

forrige eier mener det skal være smidd innmat i motoren,det er jo grett,,,kan det ha satt inn smidde stempler med lavere komp så den kommer på mellom 6-7,er det mulig eller er det stempelringene som begynner å bli slitt? håper på raskt svar.

mvh john

gswede
31/05/13, 12:17
150-180psi er vel det det skal ligge på, eller som verkstedet sier 11-13bar.
Forvent litt lavere med aldreren men 6-7 hørtes veldig lavt ut.

Om det var det samme på alle sylinderne mistenker jeg at testen ikke er korrekt utført..evnt at noe har gått skeis når forrige eier har oppgradert innmat..hørtes noe usikkert ut også det ifølge hva du skriver.
Uvant om stempelringene på alle sylinderne er slitt likt. Dessuten, om innmaten er skiftet så skal vel ikke stempelringene være såå slitt. Hvor langt er denne børsa gått. Rimelig å anta at den er trimmet siden innmaten er byttet, eller?
Brente eksosventiler kanskje.. eller feil stempler og eller ringer...Mange scenarier å vurdere

johnjo
31/05/13, 12:34
150-180psi er vel det det skal ligge på, eller som verkstedet sier 11-13bar.
Forvent litt lavere med aldreren men 6-7 hørtes veldig lavt ut.

Om det var det samme på alle sylinderne mistenker jeg at testen ikke er korrekt utført..evnt at noe har gått skeis når forrige eier har oppgradert innmat..hørtes noe usikkert ut også det ifølge hva du skriver.
Uvant om stempelringene på alle sylinderne er slitt likt. Dessuten, om innmaten er skiftet så skal vel ikke stempelringene være såå slitt. Hvor langt er denne børsa gått. Rimelig å anta at den er trimmet siden innmaten er byttet, eller?
Brente eksosventiler kanskje.. eller feil stempler og eller ringer...Mange scenarier å vurdere

skal bilen egentlig ligge på 11-13bar i komp altså,syntes det var litt høyt

er veldig usikker sjøl..den er trimmet,,,,,bilen har gått 290tusen.....det er vel to eller tre år siden det ble byttet innmat,det er det forrige eier sa...men før jeg kjøpte bilen,da sa forrige eier bilen har blitt kjørt hardt med....det er så kjett å må ta ut motoren...det er som du sier,det kan være mye forskjellige...

Morgis
31/05/13, 13:08
Compression for NA engine B5254S is 10.5:1, while turbo B5234T is 8.5:1.

johnjo
31/05/13, 13:21
Compression for NA engine B5254S is 10.5:1, while turbo B5234T is 8.5:1.

vil det si at kompen kan være bra på min hvis det sitter smidde stempler som er laget for å ha lavere komp

Morgis
31/05/13, 13:26
høres ikke galt ut i mine ører, men nå hører jo jeg litt dårlig så ;)

johnjo
31/05/13, 13:34
høres ikke galt ut i mine ører, men nå hører jo jeg litt dårlig så ;)

hehe,,vi alle hører litt dårlig.;),men bilen ble litt bedre når jeg fikk bytte til R dysene.nå kommer ikke turbotrykket så fort,det følger litt mer på toppen nå.

Morgis
31/05/13, 13:39
manglet nook litt suppe på toppen ja, når turboen snyter for fullt

johnjo
31/05/13, 15:32
har startet at bilen nå og prøvd den,men det var ikkenoe svart røyk bak når sto på tomgang eller når jeg ga på med gass.lukter ikke bensin fra eksospotta eller.skal det være sånn eller er det noe galt med dysene?hvis den skulle få mer bensin med di dysene,så regnet jeg med at det skulle ryke litt svart eller lukte litt bensin.

gswede
31/05/13, 16:46
100 psi er godt under hva det skal være, kompresjonforhold 8,5/1 er ikke det samme som at det skal være 8,5 bar..
Originalt skal det være MINIMUM 150-180psi, deler du det på 14,5 får du verdien i bar.

gswede
31/05/13, 17:05
For øvrig vil hjernen kompensere for de større dysene og vil ikke levere mer suppe uten at man omprogrammerer ecu. Det er o2 sensoren din, rettere sagt signalet fra denne til ecu som avgjør hvor mye drivstoff som injiseres. Med større dyser, innen rimelighetens grenser, vil pulstiden på dysa simpelthen reduseres. Resultat, samme mengde drivstoff.

johnjo
31/05/13, 18:26
ok.bilen går mye bedre på turtall nå..det eneste er bare bittelitt putring på tomgang..men det blir sikkert bedre etter hvert,som morgis sier må sikkert kjøres inn.

johnjo
01/06/13, 17:45
kan kjørecomputeren bli litt mongo når jeg har satt på disse grønne R dysene,fordi den viser at jeg bruker mindre bensin på langkjøring med di grønne dysene i forhold til di Orange jeg brukte...med di grønne bruker den mellom 0,5-0,6 liter på mila,,med de orange brukte den 0,75-0,8 liter på mila...

850GLTsilver
03/06/13, 18:08
kan kjørecomputeren bli litt mongo når jeg har satt på disse grønne R dysene,fordi den viser at jeg bruker mindre bensin på langkjøring med di grønne dysene i forhold til di Orange jeg brukte...med di grønne bruker den mellom 0,5-0,6 liter på mila,,med de orange brukte den 0,75-0,8 liter på mila...

Kjørecomputeren er kalibrert til spesifikke dyser ja.
Så når du setter inn dyser med annen flow, så vil visningen bli feil.