PDA

Vis full versjon : Volvo V70 2004 - Røyk fra høyre bakhjul



havkattnorge
30/05/13, 18:37
Hei.

Da jeg kom frem til jobb i dag kom det mye røyk fra høyre bakhjul. La hånden på felgen og den var "glovarm". Ingen spesiell ulyd. Kan dette være caliper som henger, håndbrekksko som har "kilt seg" eller hjullager? Eller caliper som grunnet varmgang har ødelagt fett i hjullager? Er det i tilfelle komplisert å bytte bakre hjullager? Hvordan kan man kontrollere om hjullageret er ødelagt? Bilen er en V70 2004 modell. Takknemlig for svar.

Stig-Arne
30/05/13, 19:58
Kjent sak at håndbremseskoen løsner og kiler seg. Da blir det varmt. Så er nok bare en ting å gjøre, rive sundt å montere nytt

hgnubel
30/05/13, 21:21
Prøv å jekk opp og drei på hjulet og se hva du ser/hører/kjenner.

Det er nok håndbrekksko som er mest sannsynlig, men kan også være caliper som henger.

Hvis det er hjullageret så skal du ha hørt det hyle bra i flere måneder før det blir så gale at det kan begynne å ryke, så det tror jeg er utelukket.

Vatnehol
31/05/13, 00:58
Jeg ser at bremse caliperet henger som mest sannsynlig siden hele felgen har blitt glo varm, og da må du stikke på mekonomen og kjøpe paknings kitt til stempelet(hydralikk) og gjerne nye foringer til gliderene, kommer vel på 400kr eller noe i den dur.

du må ha en arbeids benk å gjør dette på, trykk luft og gjerne noe sandpapir, bremsevæske, gris følger med i kittet til gliderene, torx og eller unbrako, en skru tvinge og gjerne en lang pipe til å presse inn igjen stempelet.

bare å skru av caliperet, bruk den runde delen på en fast nøkkel til å skru av bremse slangen da den kan sitte godt. og lufte nippelen vilel jeg brukt en seks kant pipe siden det alltid eirer fast og er laget av veldig svakt materiale. kakk på verktøyene når du skal skru av de to som jeg nevnte, da får gjengene ett sjokk og rusten slipper mye lettere, visst du skrur vanlig, altså legger press på verktøye til det åpnet kan du f.eks brekke av lufte nippelen.

når du har fått caliperet på arbeids benken tar du av gliderene, og bruker luft trykk inn i hullet til bremseslangen for å få ut stempelet, hold en fille foran stempelet, det kan komme med ett kjempe smell alt etter hvor godt det sitter. i caliperet rundt stempelet sitter en firkantet o-ring, bytt ut denne, det er denne som gjør at bremsen henger som regel.
rengjør stempelet gjerne men en fin scotch brite(ikke stålull eller sandpapir) jeg bruker å polere det men fleste folk har ikke slikt tilgjengelig, forhåpentligvis er det ikke rust på stempelet, er det rust så må du burke 1000 slipe papir og polere det etterpå.

bruk gjerne stålbørste på kontakt punktene på klaven og caliperet, og ha litt gris der og.

rengjør godt rundt der støvhetten skal vere i caliperet, støvhetter/mansjetten har en stålring i seg som skal ligge i ett spor rundt åpningen i caliperet til stempelet, denne fyller seg alltid med rust å drit, rengjør godt. f.eks stålbørste. I hullet til stempelet skal det vere 100% rent når du er ferdig å rengjøre, veldig viktig at der ikke er noe shit, da vil stempelet låse seg igjen.
er litt knot å få støv mansjetten på stempelet og på calipere om det er første gangen din, ha tolmodighet, og ver sikker på at stålringen ligger i sporet sitt. jeg bruker en dor til å trykke stålringen på plass da der er trangt i bak kant. er litt enklere å gjøre dette om du ikke trykker stempelet helt inn. du kan bruke en silikonstift(samme som du bruker på dørlister om vinteren) og ha på et veeeeldig tynt lagt på den firkantet o ringen og stempelet for at det skal gli lettere inn. men må brukes så minimalt som mulig.

når du har fått det på plass, så er det bare å drage av glider gummi'en, de kan sitte litt godt, men de er bare trykt på plass. bruk gjerne ett skru jern for å få av de gamle. bytt gliderene på klaven, sett i nye glider gummi og fyll de me grisen som følger med.gris også gliderene.

hjul lager hyler ikke, de romler. i værste tilfeller så er det også kast i de.
framhjuls lager har vanligvis en tendens til å bli utslitt på 180-200k km. mens de bake varer gjerne 400k km , men det er alt etter bruken og kast i hjul.

hjul lagerene er enkle å bytte, er en unit, er ikke slik som gamle nål lagerene.

havkattnorge
31/05/13, 07:41
Mange takk for gode innspill.

:)

hgnubel
31/05/13, 22:08
All respekt til folk som overhaler caliperene selv, men en ny/overhalt fra Volvo koster kanskje så lite som 2-3.000... og enda mindre fra f.eks. Bilxtra som henter overhalte original-calipere fra danske Budweg. Så for min del svarer det seg å kjøpe nye/overhalte da jeg sjelden har tid, og aldri har gode fasiliteter (gateparkering, overfylt bod det ikke går an å gå inn i som "verksted", ikke trykkluft, etc...).

Skulle veldig gjerne hatt stor garasje med skikkelig arbeidsbenk (og flere timer i døgnet) :)

Sollien
31/05/13, 22:17
All respekt til folk som overhaler caliperene selv, men en ny/overhalt fra Volvo koster kanskje så lite som 2-3.000... og enda mindre fra f.eks. Bilxtra som henter overhalte original-calipere fra danske Budweg. Så for min del svarer det seg å kjøpe nye/overhalte da jeg sjelden har tid, og aldri har gode fasiliteter (gateparkering, overfylt bod det ikke går an å gå inn i som "verksted", ikke trykkluft, etc...).

Skulle veldig gjerne hatt stor garasje med skikkelig arbeidsbenk (og flere timer i døgnet) :)

Er jo sånn man tar når man legger om til vinter/sommer :P

Sent from my HTC Desire

havkattnorge
01/06/13, 09:05
Det viste seg å være caliperen som hadde hengt seg opp. Netto innbyttepris hos Frydenbø var kr. 2.260. Fratrukket 15% vccn-rabatt kr. 339 (>medlemskontingenten inntjent :) ) ble prisen kr. 1.921.

Byttet samtidig bremseklosser på bakakslingen og fylte på en slump bremsevæske etter luftingen av den nye caliperen. Enkel jobb (etter å ha lest meg opp på Vadis), tok ikke mer enn ca. halvannen times tid inkl. avmontering begge skiver bak for kontroll av håndbremsdetaljer og hjullagre samt justering av håndbrekk pluss tiden det tok å hente delene.

Ola Hagen
01/06/13, 09:16
banner vel kanskje i kirka nå.. Men biltema har slike calippere for 599 eller noe, flere kompiser har prøvd disse og jeg prøvde en på 850 og en calipper fra hellanor og en fra mekonomen, de to siste var slike bytte overhalte. Den eneste som ikke rusta var den fra biltema, pluss at den har holdt i fem år nå uten problemer.

Sollien
01/06/13, 09:54
Biltema har mye bra, men også mye mandagsprodukt ;)

Sent from my HTC Desire

hgnubel
01/06/13, 11:19
En ulempe jeg opplevde med biltemacaliper på min V70 var at den bygget noen mm lenger ut enn den originale, så det gikk fint med sommerfelgene og ikke i det hele tatt med vinterfelgene. Sånn ellers var den helt ok de månedene jeg brukte den (nødreparasjon på ferietur i sverige).

Vatnehol
02/06/13, 00:10
kompis av meg kjøpte fremre kaliper til sin s40 fra biltema, det var original kaliper, men med annen farge, det har holdt 20 000km, så gikk gummuien på den istykker. morknet veldig fort, men selve kaliperet er en deal.