PDA

Vis full versjon : Kamaksler til 2.3 16V GLT topper



TeamBørnOut
26/12/09, 18:51
Noen som har info om volvos 16v kamaksler? Hvor får man tak i noe som er litt friskere? Vet at mange kjører med mye effekt i med orginal kammer. Men det er jo langt i fra opptimalt.
Hva sier de som kjører med disse toppene?

Morgis
26/12/09, 19:39
passer cosworth kammer?

TeamBørnOut
26/12/09, 19:49
tviler jeg på. aldri hørt noen nevne noe om dette hvertfall. men mulig hvis man øker / får ned dian på ramme lagrene. (villt gjettet)

gaupe
26/12/09, 22:17
Var vel minst tre forskjellige orginale kammar ute og går, GLT, turbo og marin. Enem og Parner har vel 16v kammar?

ArneR
26/12/09, 22:36
B204FT kammene har enda mindre løft enn GLT kammene igjen, så det utgår vel i aller høyeste grad.. :D

PZ kammene koster jo sinnsykt mange penga, og er skjelden å komme over.

Skal du ha noe ekstra, går det an å levere de til noen som kan slipe dem om, ellers finnes det kammer laget på nye emner.

http://www.catcams.com skal visstnok kunne lage nye..
->kmcams.com<- (http://kmcams.com/index.php?cPath=22&sort=2a&filter_id=16) Tilbyr både omslipte og nye.

Shaiko
27/12/09, 05:20
GLT kammene er de som er kvassest av de orginale 16v toppene.

Har døft på 9,35mm durason på 268 grader
pz kammene har løft på 9,90mm og durason på 273??! grader

enem har dog kammer du kan bruke på hydraliske løftere med 10,4mm løft og 276grader for ca 6000sek

De har også fluss med kammer du kan bruke med mekaniske løftere. som er veldig godt egnet for 500+ turbo motor.

Løft på 13mm og 320 grader på innsug
12,2mm og 308 grader på eksos, til ca 7000 sek trur jeg det er.

trur de selger mekaniske løftere for 150 sek pr stk også.

Jeg kan ha bommet på noen tall her OBS

Ove B
27/12/09, 10:41
me sende kammene inn til omsliping, koster litt men da får du det som du ønsker!

TeamBørnOut
27/12/09, 16:55
Hadde glemt jeg burde skaffe mekaniske løftere! Hmmms... Enda en utgift, Ellers kan man jo ta de i en cnc benk. Får vell lage en tråd å spørre om dette :)
Har tittet litt på Enem kammer. skal sende de en mail å høre hva de tar for å slipe om.
vil ha litt høy sugemotor effekt i bilen så jeg slipper å lage så mye. Får hvertfall sette meg ned å tegne på nye løftere som må herdes.

Joakim-G_R
28/12/09, 22:34
Omslipte GLT-kammer er det vel som blir mest brukt.

turb00le
29/12/09, 17:10
Har vel lite for seg med annet enn std GLT kammer for effekt opp mot 4-500hk, men nå er det jo ikke godt å vite hva denna gærningen har tenkt seg.
Folk skal jo ha så bedrøvelig mye for ålreite kammer.
Jeg har PZ kammer liggende for å bruke til ett eller annet en gang jeg får ånden.

Mathisen
12/01/10, 23:16
men hvorfor ikke prøve cosworth kammer? sikkert noen som har en par sånne du kunne fått lånt å sjekka med.. vis dem nesten passer så har jo 16v folket mye større valg på kammer da, å vis man går opp/ned med lager dim kan vell ikke det skade så lenge man bare endrer indre dim å ikke yttre eller er jeg helt på bærtur ? eventuelt er vell m-b 190 2,3L 16v toppen så å si lik.. er vell litt str forskjeller og kjeder og ikke reim så de kammene er vell kansje en mulighet. vis de er noe å spare på da?

microplex
12/01/10, 23:22
men hvorfor ikke prøve cosworth kammer? sikkert noen som har en par sånne du kunne fått lånt å sjekka med.. vis dem nesten passer så har jo 16v folket mye større valg på kammer da, å vis man går opp/ned med lager dim kan vell ikke det skade så lenge man bare endrer indre dim å ikke yttre eller er jeg helt på bærtur ? eventuelt er vell m-b 190 2,3L 16v toppen så å si lik.. er vell litt str forskjeller og kjeder og ikke reim så de kammene er vell kansje en mulighet. vis de er noe å spare på da?

kammene til MB og cosworth er jo grise dyre da:p

Shaiko
12/01/10, 23:23
Selv om det er cosw som har tegna toppen så er det ikke dermedsagt at de har lagt frem 3 kopier, en te volvo en te ford og en te merc.

Jeg ville tru det er forskjeller på de. hvis ikke så hadde svenskene finni ut dette for lenge sia.

Og de kammene er som micro sier. ikke noe billigere en de du får te 16 volvo.

Mathisen
12/01/10, 23:30
okei. jeg bare lurte på om det ville passe jeg.. så konklusjonen til shaiko er att siden dem er dyre så passer dem ikke ?eller ? :p

vis du vill ha ett kraftig bygg så legger fu vell også i litt ekstra så det skal gå helt optimalt eller, er ikke det så nøye bare tallene ser bra ut ?

microplex
12/01/10, 23:33
okei. jeg bare lurte på om det ville passe jeg.. så konklusjonen til shaiko er att siden dem er dyre så passer dem ikke ?eller ? :p

vis du vill ha ett kraftig bygg så legger fu vell også i litt ekstra så det skal gå helt optimalt eller, er ikke det så nøye bare tallene ser bra ut ?

jeg da at det var dyrt, og jeg ville heller ha slipt opp egene kammer for den saks skyld ;)

Shaiko
12/01/10, 23:35
okei. jeg bare lurte på om det ville passe jeg.. så konklusjonen til shaiko er att siden dem er dyre så passer dem ikke ?eller ? :p

vis du vill ha ett kraftig bygg så legger fu vell også i litt ekstra så det skal gå helt optimalt eller, er ikke det så nøye bare tallene ser bra ut ?

var ikke det jeg prøvde og si.
Men du får ganske gromme kammer til volvo 16v som er langt billigere enn cosw kammer.

Men skal du ha noe som er ENDA råere så snakker vi mekaniske løftere.

OG det koster ikke allværden og få omslipt en kam. som er beste alternativ dersom du vet hva du vil ha ut av motoren din og hva du skal bruke den til.

Mathisen
12/01/10, 23:35
jeg da at det var dyrt, og jeg ville heller ha slipt opp egene kammer for den saks skyld ;)

Du har vell igrun rett, for vist du da får dem slipt til selv så får du det vell sånn som du vil ?

microplex
12/01/10, 23:41
Du har vell igrun rett, for vist du da får dem slipt til selv så får du det vell sånn som du vil ?

riktig;)

Mathisen
12/01/10, 23:44
da er vi vell enige om att tbo bør ta med seg noen skarve emner å stille seg ved dreibenken ? hehe

microplex
12/01/10, 23:46
da er vi vell enige om att tbo bør ta med seg noen skarve emner å stille seg ved dreibenken ? hehe

mulighet det

Joakim-G_R
13/01/10, 00:00
å slipe kammer er ikke akkurat noe man tar "på feelingen"..

Ta kontakt med KM cams om slikt arbeid skal utføres, dyktig kar.

microplex
13/01/10, 00:02
å slipe kammer er ikke akkurat noe man tar "på feelingen"..

Ta kontakt med KM cams om slikt arbeid skal utføres, dyktig kar.

+1;)!

Mathisen
13/01/10, 00:03
hehe, er vell lettere måter å løse det på vil jeg tro

Shaiko
13/01/10, 00:05
å slipe kammer er ikke akkurat noe man tar "på feelingen"..

Ta kontakt med KM cams om slikt arbeid skal utføres, dyktig kar.

+1 betalte 2400 til km cams for og slipe kammane på 16vn min sist.

ArneR
13/01/10, 05:45
Shaiko, var det lenge siden det? Eller var det noe kompispris-greier? Ser det står 3600,- for omsliping nå iallefall.. Tar han 2400,- sender jeg mine imorgen.. :D

TeamBørnOut
13/01/10, 06:26
2400 er jo ikke så ille! har leita etter noen orginale omslipte. men de blir ofte solgt fort! har fått tak i 2stk kammer som har sitti på en trimma sugemotor. men eier viste ikke om kammene var slipt om. men alt annet var seriøst bygget. så man kan jo håpe :D

ArneR
13/01/10, 07:10
Vi kan jo bytte TBO? :D

Joakim-G_R
13/01/10, 13:57
TBO:
Om du tar en telefon til KM, så kan sikkert han måle de kammene du har, i forhold til orginalprofilene. Da får du svar.

Han holder til i bygda her, så jeg har hørt noen historier om at han på øyemål ser om kammen er omslipt, men deet tror jeg ikke er helt tilfelle :p

The Sven
13/01/10, 16:12
Virker seriøs han som driver KM cams, har kjøpt et sett felger av han av alle ting hehe..

TeamBørnOut
13/01/10, 17:18
Vi kan jo bytte TBO? :D
haha nei, jeg er glad i litt sugeeffekt på motorene :D (derfor jeg er alergisk mot eksosbremser)
Og for alt jeg vet så blir denne motoren på mer en 300-350 hk senere når ting er prøvd ut!

SWR
04/02/10, 23:27
Volvo's 16V-topp er vel sikkert 6-7 cm lenger enn en Cossie YB-topp... så å sjonglere kammer utgår med glans, spesielt siden de fleste hyllevarekammer til Cossie er tragiske as is..

Kenneth på KM Cams er dyktig ja, og ja, han ser med øyet om kammen er omslipt, det er ikke så vanskelig hvis man vet hva man skal se etter. :)

TeamBørnOut
04/02/10, 23:32
Vi så fort det manglet litt ja :)
Men har fått tak i 2 marine kammer. Hakke peil om de er noe anderledes en GLT kammene jeg har. (ikke sammenlignet noe)

GeTReibeAktienGesellschaf
05/02/10, 00:00
Vi så fort det manglet litt ja :)
Men har fått tak i 2 marine kammer. Hakke peil om de er noe anderledes en GLT kammene jeg har. (ikke sammenlignet noe)

Skall visst være 0,7 høyere og 0.5 breiere på løfterne enn glt.