PDA

Vis full versjon : Feilkode - trenger råd



Lassie
29/05/13, 17:57
Hei!
Varsellampe lyser og Dice viser feilkode ECM-4201 Katalysatoreffektivitet - Försämrad effekt. Har nullstilt feilmeldingen, men i og med at feilmeldingen nå kommer for 3. gang er det vel på tide å gå til aksjon.

Er det noen som har noen gode råd i forhold til hvor jeg skal starte? Skifte lambdasonde? Luftmassemåler? Katalysator?
Har forsøkt Italiensk tuning ved å presse bilen på høyt turtall for å se om feilen forsvant, uten lykke?
Ser frem til tilbakemeldinger :-)

gswede
29/05/13, 20:22
Sjekk for eksoslekkasjer før sensor, alle muttrer på eksosmanifold sitter som de skal etc..
Vakumlekkasjer evnt dårlige injektorer, det kan jo selvfølgelig også være katalysatoren som er gåen.

Start med det letteste/billigste først. Lekkasje på eksos evnt vakuum lekk

Lassie
02/07/13, 14:34
Problemet løst. Ingen lekkasjer, men skiftet lmm og lambdasonde foran. Ofte bør disse delene skiftes ved Ca 160.000 km. Merker stor forskjell på motoren - drar bedre og reagerer kjappere på gasspådrag.
Lambdasonden satt fast!!!!! Prøvde alt, også spesialverktøy. Til slutt sagde jeg av sonden nesten ned til mutteren. Banket forsiktig på sonden med hammer etterhvert som jeg sagde med baufil hvor jeg hadde snudd bladet for å få plass. Til slutt knakk sonden og jeg kunne sette pipe på restene. Løsnet resten av sonden ved hjelp av forlengeren jeg normalt løsner hjulmutrene med.
Ved skifte av lmm rengjorde jeg også gasspjeldet med glykol, masse skit som samler seg der :-)
Kostet meg kr. 3.400 i deler - arbeidet sparer man mye på å gjøre selv.