PDA

Vis full versjon : Vifte anbefaling?



Gneizten
28/05/13, 22:53
Hei.

Sliter med at min Chevy 350 går varm.
Mistenker for dårlig vifte. Hadde en dårlig 16" vifte på fremsiden til å blåse.
Har nå bestillt 2 stk 10" vifter til å ha bak for å suge (10" pga liten plass).
Dersom dette ikkje blir nok vil eg ha på fremsiden i tilegg, men sliter med å finne dette...
Noen som har blåse vifter i 10 - 16" å anbefale?

Wrasko
29/05/13, 15:06
Regner med at du har sjekket at vannpumpe er i orden, og at du har renset radiator og kjølesystemet ellers?

Bare nevner det siden det har lett for å være en stor medvirkning til problemet

Jonas Soldal
29/05/13, 16:58
http://www.protrim.no/produkter_kjoling_spal.shtml

Gneizten
29/05/13, 18:11
http://www.protrim.no/produkter_kjoling_spal.shtml

Takker :)



Vannpumpa er ny, har prøvd å fjerne thermostat... Vet at den gamle vifta var dårlig, så det blir nye uansett, så får vi heller se hvordan det går :)

Shaiko
29/05/13, 18:33
Jeg bruker 960 radiator med tilhørende vifte. Dette holder varmen stabilt på 90grader på trinn 1 på vifta ved en vanlig dag.

Dette er riktig nok i 700 serie. Den radiatoren blir kanskje vanskelig og få inn i 240?

Jonas Soldal
29/05/13, 18:45
Spal vifte er hvertfall helt bankers. De dyreste viftene blåser jo nermest orkan styrke. Kjører den tynneste 16" viften på min 940 å den kjøler fortere enn en orginal 940 vifte hvertfall.. :)

Gneizten
29/05/13, 20:28
har 2 stk 10" som skal på motorsiden, og vurderer en 14 eller 16" på forsiden, motor skal kjøres hardt! har forresten en 24x18" alu radiator :)

Batland
01/06/13, 10:54
har 2 stk 10" som skal på motorsiden, og vurderer en 14 eller 16" på forsiden, motor skal kjøres hardt! har forresten en 24x18" alu radiator :)
Mange fjerner den orignale mekaniske viften og erstatter den med elektrisk. Grunnen er at den mekaniske stjeler så mye motoreffekt.

Hvis vi følger linker over her så ser vi at den kraftigste såkalte "high performance" viften tar 22A i strøm. Dette er 0,3 kW eller 0,42 hk.
Hvis man erstatter en vifte som trekker 3 - 5 hk fra motoren med noe Mikke Mus dill som trekker 0,42 hk bør det si seg selv at man har tap enorme mengde kjølekapasitet slik at man VIL få problemer.
Har selv erfaring med V8 i Volvo (trimmet 327 Corvettemotor og store kjøleproblemer) og kjøpte derfor den råeste mekaniske viften jeg fant.

Hjelper ikke si "Heldigvis stjeler ikke viftene mine noe motoreffekt" når bilen står og fosskoker i grøften og kompisen drifter forbi med sin mekaniske "effektreduserende" motorvifte.

Knallert
01/06/13, 12:17
Sjekk at tenningtidspunkt er korrekt og at vakuum er tilkoblet på vakuumklokka på fordeleren, kan være greit å få med som et tips også.

Jonas Soldal
01/06/13, 12:24
Sikkert derfor de fleste banebiler bruker mekaniske vifter? Eller var det elektriske ja?

Batland
01/06/13, 12:49
Der har vi den vanlige innstillingen ja.

Hvis man har plass til, og har valgt, en radiator som har tilstrekkelig kjølekapasitet så holder det med elektriske vifter. I dette tilfellet har man selvsagt ikke kjøleproblemer heller da kjølekapasiteten er tilpasset varmeprodukjonen.


I dette tilfellet HAR trådstarter kjøleproblemer i praksis. Da må han enten:
1. Slippe gassen og redusere effektuttak og varmeprodukjon.
2. Beholde de elektriske viftene og montere en radiator med større kjølekapasitet.
3. Øke lufthastigheten gjennom den radiatoren han har.

En stor og kraftig vifte montert med skjold slik at den trekker luft gjennom hver eneste cm2 av hele radiatoroverflaten er mest effektivt.
En stk. 12V vifte som trekker minst 100+ A hadde gjort jobben like bra som en Amerikansk motormontert vifte til noen 100 lapper.
Jeg valgte derfor denne typen:

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/06/1.jpg?rep=false

Her ett elektrisk alternativ med noe lavere kapasitet til tross for at det er 7 ganger så dyrt.

http://www.summitracing.com/parts/der-16927/overview/


Senest i går tok jeg bort min SPAL vifte fra 240 radiatoren. Den har ikke imponert på noen måte. Når man sjekker hva den trekker av strøm så forstår man hvorfor.

Med en ca. kr. 8000,- radiator som denne kunne jeg sikker beholdt den:

http://www.summitracing.com/parts/bci-63030/overview/

Jonas Soldal
01/06/13, 13:11
Var du ikke fornøyd har du bare brukt for liten vifte, enkelt og greit. du får se litt her da http://www.a1electric.com/spal/faninfo.htm
http://www.a1electric.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AEOS&Product_Code=30102130

Batland
01/06/13, 13:31
Ser at følgende vifte beskrives som "One of the best fan setups for V8's."

De trekker 49A og vil i praksis koste noe i nabolaget kr. 3000,-, men her sier ikke SPAL noe som helst om radiator.

Går vi videre finner vi: "The most powerfull fan that Spal makes!" om denne viften:
http://www.a1electric.com/Merchant2/merchant.mvc?Screen=PROD&Store_Code=AEOS&Product_Code=30102803HO

Her finner vi teksten:" the specially designed blades on this fan allow it to pull a greater volume of air through a 3 row radiator than most other fans. Most fans are designed for optimum performance with single row radiators. This fan works when it counts!

Den trenger altså en seriøs og kostbare radiator i tillegg.

I praksis koster altså den elektriske viften noe rundt kr. 6500,- kr ekstra.
Jeg ville heller kjøpt en strokerveiv med tilbehør for disse pengene og så kjørt med motorvifte men, men.

Knallert
01/06/13, 14:17
Jeg fikk bygd om radiatoren min av et firma som har bygd radiatorer i en mannsalder.
Han brukte de originale sidetankene fra 240 og loddet dit et element typ spesial med 3 rader.

Denne modifikasjonen hadde han gjort for flere som bygde 240 med v8 også.

Fordelene ble prisen (ca.1500) og at den monteres i org. fester.

Selvfølgelig kjøler en alu.rad. bedre i forhold til str. men det viktigste er ikke å ha den blankeste å feteste rad. men den som dekker dine behov :)

Batland
01/06/13, 15:29
Vi gjorde nøyaktig det samme, men fikk likevel kjøleproblemer på full gass over tid. Celleverket ble da byttet ut til det tetteste og beste de noensinne hadde levert til en Volvo. Da ble det bedre, men ikke godt nok. Vi var så unge den gangen at vi kjørte elektriske vifter fordi vi ikke var klar over hvor veike disse er. De som laget radiatoren visste tydeligvis heller ikke dette.

Motorvifte og viftedeksel ordnet problemet.

Knallert
01/06/13, 16:34
Ok,vifta må jo sef. være tilstrekkelig effektiv.

Var det full gass over tid som burnout da eller? :)
Eller fungerte det ikke ved høyere hastigheter heller?

Burde være luftgjennomstrømmning så det holder når man holder god fart,sålenge lufta blir styrt inn gjennom radiatoren.

Gneizten
01/06/13, 18:07
Rolig rolig folkens :) har mekanisk vifte liggende, men den kan eg ikkje bruke pga av at det er serpentindrift og da kommer servoen i konflikt med denne.
Temperatur holder seg stabil ved vanlig kjøring i litt hastighet. Har nå bestillt ny thermostat og vifter så får vi se da :)

Den går stort sett varm ved burnout og herjing i lav hastighet, så har troa på at den gamle biltema vifta nok var for slapp...
Radiatoren er i alu og såpass bred, høy og dyp som er mulig å få plass til uten å gjøre for mye, så den burde ha kapasitet nok.

Gneizten
01/06/13, 18:09
Sjekk at tenningtidspunkt er korrekt og at vakuum er tilkoblet på vakuumklokka på fordeleren, kan være greit å få med som et tips også.

kjører HEI fordeler uten vaccum. Men tenningstidspunkt er målt og ser ut til å oppføre seg korrekt :)

kermitt
01/06/13, 18:51
Og du har oljekjøler? Jeg oppdaget fort at oljetemperatur har mye å si for kjølinga.

Gneizten
01/06/13, 18:58
Og du har oljekjøler? Jeg oppdaget fort at oljetemperatur har mye å si for kjølinga.

har ikkje oljekjøler på motor nei... Men har ein kjenning som kjører samme oppsett på motor i ein camaro, han har heller ikkje oljekjøler og han har ingen problemer med det. Men mulig
det blir å montere kjøler dersom eg oppgraderer motor med nye topper og kam til vinteren.

Batland
01/06/13, 20:42
Ok,vifta må jo sef. være tilstrekkelig effektiv.

Var det full gass over tid som burnout da eller? :)
Eller fungerte det ikke ved høyere hastigheter heller?

Burde være luftgjennomstrømmning så det holder når man holder god fart,sålenge lufta blir styrt inn gjennom radiatoren.

Burnout, råning mellom lyskryss og køkjøring i sommervarmen var hovedproblemet.

Gneizten
01/06/13, 22:58
Burnout, råning mellom lyskryss og køkjøring i sommervarmen var hovedproblemet.

du høres ut som ein positiv type?

bilen har ikkje vært "råna" med, har derimot nettopp gjort ferdig bilen og hatt gatebil magazinet på besøk og måtte selvfølgelig posere med litt dekkrøyk og sladd :D oppdaga då at bilen fort går varm, reiste på sjøen på jobb rett etterpå og har ikkje fått gjort meir, så greit å snevre inn feilkildene slik at eg kan gjyve laus på det når eg kjem heim igjen :)

Batland
01/06/13, 23:25
Javel? Eller at du er en hårsår type?
Ingen har påstått at du driver med råning. Jeg svarte på spørsmål fra Knallert og quotet ham til og med slik at misforståelse skulle unngås.

Ett tips er å se på kjøleløsningen til Supra og Skyline GTR?
Begge bruker iallefall motorvifter.

Shaiko
01/06/13, 23:56
Ser batland er veldig negativ mot el vifter og sverger til mekanisk jaok.. Den finger kutteren du la ut bilde av er kunn effektiv om du lager en kåpe rundt radiatoren og viftebladet. Tar mye plass og ser teit ut. Om man kjøper en elvifte som dekker hele radiatoren som en 16-18" elvifte fra biltema for 300kr så er hele problemet borte. Det er bedre og ha en vifte over hele registeret en 2 små

Ser du har satt en 16" vifte foran radiatoren tipper om du setter denne på motorsiden og snur polartiteten på den så den suger så er mye av problemet borte da vifta "bremser" lufta foran registeret.

Så sannt den vifta du har går med greit turtall?

Som nevnt tidligere så hadde jeg 960 radiatoren. Den er mye mindre en den du bruker her. Med orginale vifta på trinn 1 så kokte den ikke om den så sto 2timer på tomgang i sommervarmen. Mens christian her på forumet dro toppakninger i ettkjør med den fingerkutteren som batland posta oppi her.

Vannpumpa på chevy sb har ikke noe voldsomt turtall heller på tomgang så den vifta trekker ikke mye luft medmindre du har 3000rpm på tomgang da. Det er her en elvifte er genialt da den har minst 10x hastigheten av en mekanisk vifte når motoren går på tomgang. Det er jo på tomgang du trenger kjølinga når du har turtall så er trolig også bilen i bevegelse, da har ikke vifta noe mer effekt uansett.

Gneizten
02/06/13, 07:12
Javel? Eller at du er en hårsår type?
Ingen har påstått at du driver med råning. Jeg svarte på spørsmål fra Knallert og quotet ham til og med slik at misforståelse skulle unngås.

Ett tips er å se på kjøleløsningen til Supra og Skyline GTR?
Begge bruker iallefall motorvifter.

Er ikkje hårsår nei... Men som forklart så er det ikkje plass og mulig å montere mekanisk vifte, så da kan vi jo utelukke den løsningen? :)


Ser batland er veldig negativ mot el vifter og sverger til mekanisk jaok.. Den finger kutteren du la ut bilde av er kunn effektiv om du lager en kåpe rundt radiatoren og viftebladet. Tar mye plass og ser teit ut. Om man kjøper en elvifte som dekker hele radiatoren som en 16-18" elvifte fra biltema for 300kr så er hele problemet borte. Det er bedre og ha en vifte over hele registeret en 2 små

Ser du har satt en 16" vifte foran radiatoren tipper om du setter denne på motorsiden og snur polartiteten på den så den suger så er mye av problemet borte da vifta "bremser" lufta foran registeret.

Så sannt den vifta du har går med greit turtall?

Som nevnt tidligere så hadde jeg 960 radiatoren. Den er mye mindre en den du bruker her. Med orginale vifta på trinn 1 så kokte den ikke om den så sto 2timer på tomgang i sommervarmen. Mens christian her på forumet dro toppakninger i ettkjør med den fingerkutteren som batland posta oppi her.

Vannpumpa på chevy sb har ikke noe voldsomt turtall heller på tomgang så den vifta trekker ikke mye luft medmindre du har 3000rpm på tomgang da. Det er her en elvifte er genialt da den har minst 10x hastigheten av en mekanisk vifte når motoren går på tomgang. Det er jo på tomgang du trenger kjølinga når du har turtall så er trolig også bilen i bevegelse, da har ikke vifta noe mer effekt uansett.

Problemet er at jeg ikke ha plass til en vifte som dekker hele radiatoren på motorsiden, dette pga de bygger så mye ut at den går i reimhjulet til vannpumpa. Derfor 2 små som går inn på midten og skal gå klar av reimhjulet.
Men har også bestillt en 16" spal trykkvifte som jeg kan ha på fremsiden til å trykke, for her er det plass...

Shaiko
02/06/13, 09:38
Jeg skjønner. Trur du bør teste kunn de 2 på baksiden før du monterer en foran.

kermitt
02/06/13, 11:32
Prøvd radiatorlokk med høyere trykk?

Gneizten
02/06/13, 11:48
Prøvd radiatorlokk med høyere trykk?

Trur nok trykket på radiatorlokket er nok, har ikkje sett at den blåser ut her før jeg er oppe i 120 grader...