PDA

Vis full versjon : sveising av orginal grenrør, holder det?



kompi
28/05/13, 17:23
hei.
fikk tak i et 940 turbo grenrør som jeg skal plane.
ser at det er en liten sprekk inni, den eksosen møtes før den går ut til turbo.
åssen er det å få sveisa i det? er ikke sprekk helt igjennom så det jeg ville ha gjort er å kanskje bore et hull så sveist igjen.

blir det noe greie på det?

MvH kompi

daols1
28/05/13, 17:38
kutt opp sprekken med vinkelkutter så du får lagd en fuge.. så kjøper du pinner beregna for støpehjern og fyr løs.. Det var det som blei gjort på mitt grenrør

Team Tynner
28/05/13, 17:40
Hadde sprekker jeg å,kjøpte elektroder på biltema,funka knall det..

kermitt
28/05/13, 18:21
Kjøp 309 elektrode og sveis igjen. Forvarm grenrøret så varmt du klarer, sveis 3cm, Slå på det til det ikke gløder lenger, sveis igjen, slå osv til sprekken er tetta, Så varmer du igjen og sveiser så det ligger ei feit larve der. Så varmer du enda engang og lar det bare kjøle seg rolig ned. Sveist MASSEVIS med støyp av alle slag med denne metoden på div jobber og privat og alt har holdt og blitt seende bra ut. Ikke kjøp ferdig fukta biltema elektroder.

eab
28/05/13, 19:35
Jeg har blitt opplært til at man skal borre hull i hver ende av sprekken, men det er jo ikke sikkert det er nødvendig for å stoppe den da.

R.G
29/05/13, 21:21
kan lønne seg å borre ett hull i enden, for da "stopper" sprekken. også varme den og bruk riktig elektroder og varm og kjøl osv som kermitt sier over.

selv gjort detta på haufvis av støpejernsblokker på jobb hvor det har vært sprekk på noen cm bortover blokka.

kompi
29/05/13, 22:16
det her er snakk om kanskje 10mm, så jeg tenkte jeg skulle bruke 10mm eller 9mm bor

kermitt
30/05/13, 01:21
Bor hull før og etter og slip på sprekk mellom hulla så du får noe å fylle igjen og får sveisa helt ned i rota. Ellers er det like greit å legge eksospasta i det.

JonasS
08/06/13, 22:59
Jeg hadde et grenrør som lakk gjennom sprekka inn mot motor. Skar fuge med vinkelsliper og sveisa med "mig"apparat, std. ståltråd. Tett enda iallefall. Mye myter rundt dette, men det skal jo bare tettes. Det meste vil funke.