PDA

Vis full versjon : Punktert motorfeste - sensorfeil ???



haakonef
28/05/13, 12:57
Vurderer en V70 2004 mod med 2006 motor og girkasse. Den går i nødmodus fordi en av sensorene på motorfestene varsler at det er punktert/lekker luft, men ved sjekk er det tett.
Verkstedet mener at det da kun er sensorfeil, men klarer ikke å 1. finne riktig sensor/bytte den eller 2. koble seg rundt feilmeldingen.
Dette har de holdt på å surre med i over 3 mnd!!! :mad: Uten at det har skjedd så mye mer. Ikke min bil ennå, hadde det vært det hadde jeg reist og hentet den for lenge siden!

Noen som har vært borti noe lignende?? Hva er lettest å gjøre for å komme seg ut av verkstedet ???

:confused:

FroBe
28/05/13, 13:24
Regner med at det er en diesel?

Fungerte byttemotoren uten feilmelding tidligere, eller dukket feilmeldingen opp ved motorbyttet?

Er det et Volvo-verksted eller et uavhengig verksted?

Vet du Volvo feilkoden? (Kode rapportert av VIDA, ikke generisk feilmelding fra annen feilsjekker)

haakonef
28/05/13, 13:29
D5 163 HK
Fungerte prima før feilkoden kom.
Uavhengig verksted
Vet ikke koden.

Torsen67
28/05/13, 13:56
Jeg mener man kan få en eller annen turbo feilmelding hvis slangen til motorfeste foran eller bak er lekk eller ikke tilkoblet. Kanskje magnetventilen som styrer dette er gåen? Det sitter ikke noen sensor i selve feste. Det er jeg ganske sikker på.
Sjekk magnetventilen som sitter på luftfilterboksen, vakuumslangene og at disse er riktig tilkoblet fremre og bakre motorfeste.

Steen
28/05/13, 16:44
Kan prøve og koble av slangene på ventilen som sitter på luftfilter boksen og prøve og blåse i slangene som går ned på motorfeste og se om det lekker luft fra der.

MadAss
28/05/13, 19:06
2006 modell motor i en 2004 modell?
Om dette er nye typen motor, D5244T5 (med virvelspjeld og bla partikkelfilter) som har blitt byttet ut mot den originale D5244T motoren, er det jo ingenting som stemmer over ens i innsprøytningssystemet.

haakonef
28/05/13, 23:01
Dette er en bil med ca 600.000 på telleren, og byttemotoren har sittet i bilen i 150.000 km, så jeg tror vi trygt kan anta at det har fungert skapelig inntil varsellampen begynte å lyse og bilen gikk i nødmodus. Det er sikkert lest av koder i og med at de har konstatert at det er feil med et motorfeste. Selve festet er som sagt testet og sjekket ut, og konklusjonen er at det er evt noe galt med sensoren. Spørsmålet var om det er noen som har en metode til å koble seg rundt denne sensoren eller noe måte å få bilen til å gå normalt på selv om sensoren melder feil.
Jeg går også ut fra at bytte av festet er en for omfattende jobb til at de vurderer det istedenfor å fikse sensoren.

haakonef
28/05/13, 23:03
Jeg mener man kan få en eller annen turbo feilmelding hvis slangen til motorfeste foran eller bak er lekk eller ikke tilkoblet. Kanskje magnetventilen som styrer dette er gåen? Det sitter ikke noen sensor i selve feste. Det er jeg ganske sikker på.
Sjekk magnetventilen som sitter på luftfilterboksen, vakuumslangene og at disse er riktig tilkoblet fremre og bakre motorfeste.

Skal ta med ditt tips og vise til verkstedet, ikke sikkert de har sjekket det. Takk! :-)

Torsen67
28/05/13, 23:10
Gjør det du... Btw; Det fremre festet tar 15 min å bytte, det bakre noe lengre tid. Har nettopp gjort dette på min bil.