PDA

Vis full versjon : Sub og bagasjeplass i 1998 S40



andyemos
28/05/13, 12:07
Hei
Jeg har tenkt å montere subwoofer i bagasjerommet på min S40. Jeg ønsker å beholde så mye som mulig av bagasjeplassen, tenker å montere dem på den lille plassen som er bak hjul buen, en på hver side slik at bagasjerommet blir firkantet når det er ferdig. Hvor store suber jeg har plass til, 10"? Har noen gjort dette før, hadde det ver mulig å få se noen bilder i så fall? Evt. noen som har noen bedre idere til hvordan man kan montere suber i bagasjeromet på en s40 slik at det er igjen så mye bagasje plass som mulig?

Andreas

skurk
30/05/13, 00:47
Litt skurk101 her:

Før man modifiserer bilen sin er det et par spørsmål man bør stille seg.
1. Kan man holde høyere hastighet i svinger etter at modifikasjonen er gjennomført?
2. Vil det hjelpe på akselrasjon/toppfart/fueløkonomi?
3. Ser det vanvittig kult ut, uten at det det går utover punkt 1 og 2 på noen som helst måte?
4. Har det kulehull?
5. Bedrer det sitteposisjon eller gjør bilens hovedkomponenter mer betjeningsvennlige?
6. Kan det hindre innsyn eller ha eller annen form for avskrekkende effekt?(ja,jeg går fra bilen med dører og vinduer åpen...ingen som vil inn der med en staffordshire terrier sovende i passasjerstolen. Solfim er greit hvis det er gjort skikkelig)
Så kan man bare håpe at ingen her har bilde av den litt opphora hiacen min...
7.får man bedre lys?

Hehe,neida...bare i det spøkefulle hjørnet i dag.
Pluss at jeg personlig fører krig mot ettermonterte sub-er, ettermarkeds-"stylingkit" og generellt idiotiske blingdetaljer folk mener de får "streetcreds" for.

Pluss at jeg får fort meget nok av tullinger på 20" hjul på usenka biler med japseloff som "don-donk-donker" seg forbi huset mitt om natta.

Men,s40 har såvidt jeg har erfart et rimelig bra stereoannlegg fra før av?
Legg litt grunker i en flott alpine eller pioneerspiller med litt gadgets på så vil jeg tro du har mer glede av det :-)
Styr for all del unna blått lys i displayet!!!!!!!(rånete og overharry)

Jeg for min del foretrekker radio, irsk folkemusikk, black-metal eller trash-metal.
Dimmu borgir,dropkick murphys,alestorm,grave-digger og slipknot er storfavorittene mine.
Ingen av dem er forenelig med subwoofer...høres omtrent ut som det går av kasse fenghetter i bagasjerommet.

Mer fan av 6X9'ere jeg.
Fineste stereoannlegget jeg noen gang har hørt sitter i 142'n min.
2stk. 6X9 pioneer og to små sånn jbl-gnålere i dørerene...har selvfølgelig en feit pioneerspiller med rødt lys som står i " nattmodus" med usb-inngang.

Hva skal folk med "sub" egentlig? Går ikke an å sette på det bråket og lene seg tilbake og nyte pent vær,spenstig bil og god musikk hvertfall.
Vibrerer jo så jævlig at man får synsforstyrrelser jo...
Kasta forsterkern til en jeg var sjåfør på i skogen en gang...holdt på å bli gal.
En annen fikk fronfanger sin hivd og forlatt i veikanten.
Begynte å bli rimelig dritt lei av at dritten tok neddi over alt.

Men det er jo heldigvis bare meg...dere andre får gjøre hva dere vil, så får jeg noe å le av hvertfall.
Så kan dere le av den grønne tilsynelatende originale 945'n min...men se nøye etter da,dobbelt sett med 22mm.stabstag og dieselstuss,blåe fjærer og ustabil tomgang bør gi litt heads up i en evt.lyskryssduell.
De hvite pentafelga innehar som regel gateslicks i dimmen 205/50 15" :-)

Sist den lå bak meg var den riiiimelig hard å bli bekvitt på svingete dårlig landevei.
Kan hende brodern lånern og han er i mine øyne sinnsykt flink til å få hva som helst til å gå fortere enn normalt hvor som helst :-)
Funksjon før form er min mening.

Men lykke til,med stereobygget ditt hvertfal :-)
Og beklager sterkt at jeg sporet meget av i min iver etter å yttrtkke min mening som svært få andre deler :-)

Jimmen
30/05/13, 13:21
Sub trenger ikke å "bråke" slik du sier Skurk.

Om man skal ha riktig pen lyd så må man egentlig ha en sub, 6x9 er ivertfall ikke beste alternativ for pen lyd.
For en vanlig mann i gata blir det jo bra selvklart, men er man kresen på lydoppsett og pen lyd går man for ett skikkelig bra frontsett, i tillegg til bra spiller, sub og forsterker.

Tilbake til trådstarter.

I S40 har du vell mange alternativer, enten i sidene som du sier eller kanskje hjulbrønn?
Ta litt mål der du vurderer en sub, og mål deg fram til liter.. så er det bare begynne og lage plater :)

ovlov86
30/05/13, 20:04
Litt skurk101 her:

Før man modifiserer bilen sin er det et par spørsmål man bør stille seg.
1. Kan man holde høyere hastighet i svinger etter at modifikasjonen er gjennomført?
2. Vil det hjelpe på akselrasjon/toppfart/fueløkonomi?
3. Ser det vanvittig kult ut, uten at det det går utover punkt 1 og 2 på noen som helst måte?
4. Har det kulehull?
5. Bedrer det sitteposisjon eller gjør bilens hovedkomponenter mer betjeningsvennlige?
6. Kan det hindre innsyn eller ha eller annen form for avskrekkende effekt?(ja,jeg går fra bilen med dører og vinduer åpen...ingen som vil inn der med en staffordshire terrier sovende i passasjerstolen. Solfim er greit hvis det er gjort skikkelig)
Så kan man bare håpe at ingen her har bilde av den litt opphora hiacen min...
7.får man bedre lys?

Hehe,neida...bare i det spøkefulle hjørnet i dag.
Pluss at jeg personlig fører krig mot ettermonterte sub-er, ettermarkeds-"stylingkit" og generellt idiotiske blingdetaljer folk mener de får "streetcreds" for.

Pluss at jeg får fort meget nok av tullinger på 20" hjul på usenka biler med japseloff som "don-donk-donker" seg forbi huset mitt om natta.

Men,s40 har såvidt jeg har erfart et rimelig bra stereoannlegg fra før av?
Legg litt grunker i en flott alpine eller pioneerspiller med litt gadgets på så vil jeg tro du har mer glede av det :-)
Styr for all del unna blått lys i displayet!!!!!!!(rånete og overharry)

Jeg for min del foretrekker radio, irsk folkemusikk, black-metal eller trash-metal.
Dimmu borgir,dropkick murphys,alestorm,grave-digger og slipknot er storfavorittene mine.
Ingen av dem er forenelig med subwoofer...høres omtrent ut som det går av kasse fenghetter i bagasjerommet.

Mer fan av 6X9'ere jeg.
Fineste stereoannlegget jeg noen gang har hørt sitter i 142'n min.
2stk. 6X9 pioneer og to små sånn jbl-gnålere i dørerene...har selvfølgelig en feit pioneerspiller med rødt lys som står i " nattmodus" med usb-inngang.

Hva skal folk med "sub" egentlig? Går ikke an å sette på det bråket og lene seg tilbake og nyte pent vær,spenstig bil og god musikk hvertfall.
Vibrerer jo så jævlig at man får synsforstyrrelser jo...
Kasta forsterkern til en jeg var sjåfør på i skogen en gang...holdt på å bli gal.
En annen fikk fronfanger sin hivd og forlatt i veikanten.
Begynte å bli rimelig dritt lei av at dritten tok neddi over alt.

Men det er jo heldigvis bare meg...dere andre får gjøre hva dere vil, så får jeg noe å le av hvertfall.
Så kan dere le av den grønne tilsynelatende originale 945'n min...men se nøye etter da,dobbelt sett med 22mm.stabstag og dieselstuss,blåe fjærer og ustabil tomgang bør gi litt heads up i en evt.lyskryssduell.
De hvite pentafelga innehar som regel gateslicks i dimmen 205/50 15" :-)

Sist den lå bak meg var den riiiimelig hard å bli bekvitt på svingete dårlig landevei.
Kan hende brodern lånern og han er i mine øyne sinnsykt flink til å få hva som helst til å gå fortere enn normalt hvor som helst :-)
Funksjon før form er min mening.

Men lykke til,med stereobygget ditt hvertfal :-)
Og beklager sterkt at jeg sporet meget av i min iver etter å yttrtkke min mening som svært få andre deler :-)

http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2479.jpg

Gratulerer med den mest toskete posten ever!

ovlov86
30/05/13, 20:09
Og for å svare til trådstarter:

Jeg har en sånn her i min bil. (lånt bilde)
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2480.jpg

Spiller meget fin og presis bass, koster ikke mye og tar lite plass.

mrstfu
30/05/13, 20:16
Litt skurk101 her:

Før man modifiserer bilen sin er det et par spørsmål man bør stille seg.
1. Kan man holde høyere hastighet i svinger etter at modifikasjonen er gjennomført?
2. Vil det hjelpe på akselrasjon/toppfart/fueløkonomi?
3. Ser det vanvittig kult ut, uten at det det går utover punkt 1 og 2 på noen som helst måte?
4. Har det kulehull?
5. Bedrer det sitteposisjon eller gjør bilens hovedkomponenter mer betjeningsvennlige?
6. Kan det hindre innsyn eller ha eller annen form for avskrekkende effekt?(ja,jeg går fra bilen med dører og vinduer åpen...ingen som vil inn der med en staffordshire terrier sovende i passasjerstolen. Solfim er greit hvis det er gjort skikkelig)
Så kan man bare håpe at ingen her har bilde av den litt opphora hiacen min...
7.får man bedre lys?

Hehe,neida...bare i det spøkefulle hjørnet i dag.
Pluss at jeg personlig fører krig mot ettermonterte sub-er, ettermarkeds-"stylingkit" og generellt idiotiske blingdetaljer folk mener de får "streetcreds" for.

Pluss at jeg får fort meget nok av tullinger på 20" hjul på usenka biler med japseloff som "don-donk-donker" seg forbi huset mitt om natta.

Men,s40 har såvidt jeg har erfart et rimelig bra stereoannlegg fra før av?
Legg litt grunker i en flott alpine eller pioneerspiller med litt gadgets på så vil jeg tro du har mer glede av det :-)
Styr for all del unna blått lys i displayet!!!!!!!(rånete og overharry)

Jeg for min del foretrekker radio, irsk folkemusikk, black-metal eller trash-metal.
Dimmu borgir,dropkick murphys,alestorm,grave-digger og slipknot er storfavorittene mine.
Ingen av dem er forenelig med subwoofer...høres omtrent ut som det går av kasse fenghetter i bagasjerommet.

Mer fan av 6X9'ere jeg.
Fineste stereoannlegget jeg noen gang har hørt sitter i 142'n min.
2stk. 6X9 pioneer og to små sånn jbl-gnålere i dørerene...har selvfølgelig en feit pioneerspiller med rødt lys som står i " nattmodus" med usb-inngang.

Hva skal folk med "sub" egentlig? Går ikke an å sette på det bråket og lene seg tilbake og nyte pent vær,spenstig bil og god musikk hvertfall.
Vibrerer jo så jævlig at man får synsforstyrrelser jo...
Kasta forsterkern til en jeg var sjåfør på i skogen en gang...holdt på å bli gal.
En annen fikk fronfanger sin hivd og forlatt i veikanten.
Begynte å bli rimelig dritt lei av at dritten tok neddi over alt.

Men det er jo heldigvis bare meg...dere andre får gjøre hva dere vil, så får jeg noe å le av hvertfall.
Så kan dere le av den grønne tilsynelatende originale 945'n min...men se nøye etter da,dobbelt sett med 22mm.stabstag og dieselstuss,blåe fjærer og ustabil tomgang bør gi litt heads up i en evt.lyskryssduell.
De hvite pentafelga innehar som regel gateslicks i dimmen 205/50 15" :-)

Sist den lå bak meg var den riiiimelig hard å bli bekvitt på svingete dårlig landevei.
Kan hende brodern lånern og han er i mine øyne sinnsykt flink til å få hva som helst til å gå fortere enn normalt hvor som helst :-)
Funksjon før form er min mening.

Men lykke til,med stereobygget ditt hvertfal :-)
Og beklager sterkt at jeg sporet meget av i min iver etter å yttrtkke min mening som svært få andre deler :-)

Så mye tekst, og ikke et eneste innslag av brukbar, praktisk informasjon. For ikke å nevne mangelen på et faktisk svar på det trådstarter lurte på.

Til TS:

I en stasjonsvogn trenger du ikke mer enn 10", holder antageligvis med 8" og. I min 850 sedan holdt det i lange baner med en 12" i bagasjen, så om du vil ha to stykker burde 10" holde. En sub skal komplimentere lydbildet, og ikke overta det, i mine ører, men akkurat det er min smak:-)

skurk
31/05/13, 00:41
Refererer til signaturen min...skal du opp og fram i verden må du værra som oss..!
Så til sammenligning da, så lurer jeg fælt på hvor mange som hadde protestert villt hvis jeg la ut en tråd om tips til montering av aluvinge og bodykit fra honda civic på min relativt strøkne volvo duett?
Da hadde jeg fått så hatten hadde passa...dette er et diskusjonsforum.
På et diskusjonsforum er det vel meningen at folk skal ytre sine meninger?
Min erfaring er at uforunuftige og underholdende svar er bedre enn ingen svar...og hey,det ble da litt liv i denne tråden likavel?
Total målopnåelse i mine øyne..

Regner med at det som skjedde var: "skurk har skrivi noe...sikkert noe helt på bærtur jeg bare måååå lese"
Så det så...good night fellow haters :-)

skurk
31/05/13, 01:13
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/2479.jpg

Gratulerer med den mest toskete posten ever!

Så tosker er altså dem som ikke liker sub...greit å vite :-)

Mr. RAH
31/05/13, 04:42
Har prøvd litt ulike løsninger på sub i S40'en til min bror,

12'' i denne kassen: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10525&prodid=2697 da har du ivertfall en del plass igjen til annet i bagasjerommet, har også hatt en dobbel 12'' JL audio kasse baki men da vart det ikke mye plass til annet enn det.

Byttet i går til en slik http://audiocom.no/Bilstereo/Basskasser/H%C3%B8yttalerkasse-u/element/2x10-/Bassworx/Bassworx-GPH210BK-basskasse-til-2x10--68L-port-tuning-40Hz--sort-2001920-p0000005763.aspx dobbel 10''(kjører 2 stk JBL Power 10'' i den), den ser ut til og passe greit, tar mye plass denne også, er jo ikke akkurat så veldig stort bagasjerom i S40, så man taper jo en del, kan sikkert tjene en del plass på og bygge kasse selv isteden for ferdig kasse, det gadd ikke vi gjøre, min bror har ikke akkurat bruk for bagasjen til så mye annet så vi valgte ferdig kasse.

Pr. idag så henger forsterkerene på en plate som er festet i gulvet, disse skal flyttes ned i stepphjulsbrønn eller lage til så de kan henge en på hver side i bagasjerommet, da tror jeg man vil få det hele av det bredeste området av bagasjerommet igjen til andre ting.

S40 har ikke akkurat det største bagasjerommet, men det lar seg gjøre og så spørs det jo hva man er ute etter, portet eller lukket kasse/ett eller to element/10'' 12'' 15'', kjører man lukket kasse så blir jo også kassen mindre og tar mindre plass. Vi valgte portet for de subbene jeg hadde liggende passet portet kasse best. Ellers så har de jo noen kasser fra Rockford http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4854&katid=30&id= hvordan disse er vet jeg ikke men kansje ett alternativ.

Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag av hvordan det ser ut.

Noen liker og høre musikk, andre liker og føle musikken også...

mrstfu
31/05/13, 06:55
Refererer til signaturen min...skal du opp og fram i verden må du værra som oss..!
Så til sammenligning da, så lurer jeg fælt på hvor mange som hadde protestert villt hvis jeg la ut en tråd om tips til montering av aluvinge og bodykit fra honda civic på min relativt strøkne volvo duett?
Da hadde jeg fått så hatten hadde passa...dette er et diskusjonsforum.
På et diskusjonsforum er det vel meningen at folk skal ytre sine meninger?
Min erfaring er at uforunuftige og underholdende svar er bedre enn ingen svar...og hey,det ble da litt liv i denne tråden likavel?
Total målopnåelse i mine øyne..

Regner med at det som skjedde var: "skurk har skrivi noe...sikkert noe helt på bærtur jeg bare måååå lese"
Så det så...good night fellow haters :-)

DU må gjerne legge ut en tråd om japsefisering av din gamle Duett, så lenge du gjør det i riktig fora. Og ja, du vil antageligvis få så hatten passer, fordi dette er et diskusjonsforum med relativ ytringsfrihet. Det du dog IKKE vil få i den tråden, er den fulle og hele samt ubeskrivelig uinteressante livshistorien til en eller annen tulling som ikke har noe bedre å komme med. Til sånt har vi Generell Off Topic, og Brukerpresentasjonsforumet.


Så tosker er altså dem som ikke liker sub...greit å vite :-)

Nei, tosker et de som tar feil, og gjør et stort og plagsomt poeng ut av dette ved å trøkke det ned i halsen på ferske forummedlemmer som forventet et svar med et eller annet feste i virkeligheten.

andyemos
03/06/13, 09:13
Dere gjør meg mye klokere, men fortsatt en del igjen. Takker for hjelpen så langt!

Jeg har bruk høytallere fra Pioneer i bilen og har planer om å ha suber av samme merke. Fant denne: http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=109010925 og laget en tegning av boksen utfra specen på sidene til pioneer http://www.pioneer.eu/no/products/archive/TS-W259S4/page.html. Tegning av boks: https://www.box.com/s/9rdcyhujcs4ubyqozj7v.

Vill den fungere? Hva slags matrialer bør man bruke til dette? Sjenerelt hvordan går man fram får å bygge noe sånt som dette? Dette blir litt teoretisk ettersom jeg ikke har målt i bilen enda, skal gjøre det når jeg kommer hjem. Skal det fungerer med den kasssen jeg har tegnet må den stå bak setene med subene mot seteryggen. Er det en god eller dårig ide?

Når jeg har fått laget denne kassen hvordan fester man den på en pen måte slik at den ikke hopper rund i bagsjen å ødeleger at som er. Hovedstikkordene for projektet er at den skal sitte godt men like vell gå ann å ta ut vis jeg trenger plassen, det skal se pent ut og det skal tåle at bagasjerommet er full lastet.

andyemos
03/06/13, 09:19
Har prøvd litt ulike løsninger på sub i S40'en til min bror,

12'' i denne kassen: http://www.bassbrothers.no/display.aspx?menuid=10525&prodid=2697 da har du ivertfall en del plass igjen til annet i bagasjerommet, har også hatt en dobbel 12'' JL audio kasse baki men da vart det ikke mye plass til annet enn det.

Byttet i går til en slik http://audiocom.no/Bilstereo/Basskasser/H%C3%B8yttalerkasse-u/element/2x10-/Bassworx/Bassworx-GPH210BK-basskasse-til-2x10--68L-port-tuning-40Hz--sort-2001920-p0000005763.aspx dobbel 10''(kjører 2 stk JBL Power 10'' i den), den ser ut til og passe greit, tar mye plass denne også, er jo ikke akkurat så veldig stort bagasjerom i S40, så man taper jo en del, kan sikkert tjene en del plass på og bygge kasse selv isteden for ferdig kasse, det gadd ikke vi gjøre, min bror har ikke akkurat bruk for bagasjen til så mye annet så vi valgte ferdig kasse.

Pr. idag så henger forsterkerene på en plate som er festet i gulvet, disse skal flyttes ned i stepphjulsbrønn eller lage til så de kan henge en på hver side i bagasjerommet, da tror jeg man vil få det hele av det bredeste området av bagasjerommet igjen til andre ting.

S40 har ikke akkurat det største bagasjerommet, men det lar seg gjøre og så spørs det jo hva man er ute etter, portet eller lukket kasse/ett eller to element/10'' 12'' 15'', kjører man lukket kasse så blir jo også kassen mindre og tar mindre plass. Vi valgte portet for de subbene jeg hadde liggende passet portet kasse best. Ellers så har de jo noen kasser fra Rockford http://www.bilradiospes.no/m/shop/?produkt=4854&katid=30&id= hvordan disse er vet jeg ikke men kansje ett alternativ.

Skal se om jeg får tatt noen bilder senere i dag av hvordan det ser ut.

Noen liker og høre musikk, andre liker og føle musikken også...

Bilder av andres løsninger er selvfølgelig velkommen. Morro og ideskapende både for meg og andre som leser tråden ;)

mrstfu
03/06/13, 10:55
Om du vil ha den tilpasset seteryggen eller sideveggene i bagasjen, måmdu nok lage den selv, ja. Det fantes modeltilpassedemkasser til 855, men de er sjeldne idag. Tviler på at det finnes noe tilpasset til S40.

Jeg hadde satt meg ned med noen biter med stiv papp, målt ut og skjært opp, og lagd alle biter i papp først, for å sikre deg at alt passer sånn du vil ha det. Deretter kjøper du MDFplater hos nærmeste trevarehandel, vær nøyaktig i utskjæringa, skru sammen med lim i skjøtene. Cluet er å ta dg god tid, og når elementet vil være i et lukket område sombagasjerommet, spiller det ikke så stor rolle hvilken vei elementet står. Seteryggen demper en del uansett, er i hovedsak vibrasjonen i bilen du vil kjenne, og ikke så mye lufttrykk.

Ang festemetode... skru fast en bøyle på passsnde sted på kassa, og bruk en jekkestropp eller lignende til skjult konstruksjon, for eksempel under baksetet. Funka fjell for meg i flere år.