PDA

Vis full versjon : V70 Chip, og bråk av motor..



Jimmen
27/05/13, 23:42
Hei.

Beklager så mye om dette blir feil, selv om jeg har 2001mod.
Grunn til at jeg spør her er 2.5TDI motoren, som hovedsaklig ble levert til 850 og gamle V70 karossen og ikke mitt kaross! :p


Vurderer og chippe motoren min, noen som har noe og anbefale?
Tenker da helst på noe som ikke koster skjorta, men er samtidig fornuftig!

Powerboksen er lenge hatet, men 2 kompisser med samme motor har kjørt med det i flere år her uten problemer.
Meninger rundt dette?


OG siste og det jeg aller helst vil ha svar på.
Disse motorene høres jo ut som ett grusverk og banker\bråker fælt.

Tips rundt dette for å få litt penere gange?
Olje og oljefilter er selvfølgelig byttet, regreim med strammer er byttet for 4000km siden..
Og nei, ikke noe billig olje.. kosta 280kr pr. liter og er anbefalt til denne motoren.

Jim

Sagen
28/05/13, 07:09
Hei. Det finnes ulike typer ship til disse. Veit ikke hva som er best. Har en '98 modell med samme maskin, som er chippet på et eller annet vis før mitt eie. Antagelig er selve motorstyringa programmert. Tipper det finnes folk med mer "powerbox" erfaring her. Når det gjelder bråkinga, så er du kvitt den lyden om du bytter vakuumpumpa de (til bremsekraftforsterkeren). Når motoren går på tomgang, og du hører bankelyden, gi noen pump på bremsepedalen. Lyden vil da avta/bli borte, for etterhvert å komme tilbake. Bytta akkurat pumpa selv.

Jimmen
28/05/13, 10:09
Neida, Er grei å høre på når den står på tomgang.. men er hovedsaklig på litt pådrag.. mulig jeg bare er kresen her nå :p

Sagen
29/05/13, 05:33
Man hører at det er en diesel ja :D

Jimmen
29/05/13, 10:00
Man hører at det er en diesel ja :D
Nettopp, Ingen problem å høre det..

Ser ut som ingen har "forsket" på dette som utgjør bankingen, så enten starter jeg med de, eller så lar jeg det være.
Vi få se. :)

Sjakalen
29/05/13, 10:09
Pumpedysen bråker jo. Sånn er det i forhold til Common Rail :)

Sagen
29/05/13, 10:53
Er det ikke den gode gamle fordelingspumpa på denne motoren? I alle fall om det er type 850/V70 (Audi femmer..) Om motoren er OK, så skal du ikke ha annen "bankelyd" enn hva som er vanlig for denne motoren. Det er ei sjuke på disse, at når vakuumpumpa begynner å bli sliten, så gir den i fra seg bankelyder som kan komme å gå. Har sett tilfeller hvor det også har gått ut over kamakselen. Som nevnt, pumper du bremsepedalen (på tomgang) og lyden forsvinner eller avtar, så er det vakuumpumpa.

Jimmen
29/05/13, 12:07
Er det ikke den gode gamle fordelingspumpa på denne motoren? I alle fall om det er type 850/V70 (Audi femmer..) Om motoren er OK, så skal du ikke ha annen "bankelyd" enn hva som er vanlig for denne motoren. Det er ei sjuke på disse, at når vakuumpumpa begynner å bli sliten, så gir den i fra seg bankelyder som kan komme å gå. Har sett tilfeller hvor det også har gått ut over kamakselen. Som nevnt, pumper du bremsepedalen (på tomgang) og lyden forsvinner eller avtar, så er det vakuumpumpa.

Vil anta jeg har den "vanlige" bankingen her, Stille og rolig på tomgang..
Ingen ekstra lyder en hva jeg har hørt av disse motorene før ivertfall, selv om min er hakket stillere en 2 mine kompisser sine motorer (samme motor) ville jeg sjekke litt, om det finnes noe som gjør at de kan høres ut som en vanlig diesel, for eksempel D5. Men er vell ikke Common Rail heller dette så..

T90
03/06/13, 20:52
har selv kjøpt chip fra ebay til min som snart blir loddet inn.
chipen kostet 5-600kr og gir 172 hk.

Kan gi tilbakemelding når jeg har fått loddet den inn.

jerognal
04/06/13, 21:40
Vacumpumpen kjøper du på Norsk Bildelsenter om den er synderen på lyden. 2500,- hos NBS. 5K hos Møller og 7,5K hos Volvo.....
IKKE kjøp på Ebay. Eg gjorde et bomkjøp der. Kjøpte på E-bay til Caravellen. Etter 3 mnd kaklet den nye like mye som før...
Ellers kan vel dårlige dyser lage mye spetakkel....
Min maler som en katt etter 450.000.
Caravellen min bråker mye mer. (Er jo samme motor i utgangspunktet. Volvoen har dog større dyser, pumpe og turbo)

Begge bilene mine har chip-box. Funker utmerket. Anbefaler deg å sperre EGR-ventilen i samme rennet. Den ventilen lager bare problemer. har dog hørt at sperre av ventilen gir feilmeldinger på de seneste utgavene av Volvo TDi. Tror det går an å programmere vekk den feilmeldingen dog...
EGR-ventilen soter ned hele innsuget og med sperret ventil får du mer aks. i motoren.