PDA

Vis full versjon : Blir blendet EGR oppdaget på PKK på en d5 2006?



khovde
27/05/13, 08:00
Vil PKK gi meg 2er feil ved at jeg har blendet EGR systemet på min D5 163 h uten partikkelfilter fra 2005? Den gir sporadiske feilmeldinger i displayet "Sotfilter fullt".

Hvis feilkoden kommer opp under kontroll, vil det være nok til å stryke bilen ?
K

Børge Vikebø
27/05/13, 08:30
Nei. Sålenge avgass er innenfor, så vil ikke det bli anmerket da det skal godt gjøres å kjenne egr-systemet på alle bier. Med motordekselet på er vel EGR-systemet "usynlig"..

khovde
27/05/13, 08:44
Hva er egentlig avgasskravene på en D5 fra 05?

I vinter kom feilmeldingen kun etter at jeg startet en driftsvarm bil, nå om sommeren så kommer feilmeldingen på nesten hver eneste kjøretur....

Mitt dilemma er: skal jeg fjerne blindplaten før PKK, eller skal jeg la det være ? Hva ville dere gjort?

Stig-Arne
27/05/13, 08:51
litt rart om den kommer med sot filter fullt om du faktisk ikke har partikkelfilter...
bare lurer på at du får feilkoder om du blender EGR systemet på de motorene?

khovde
27/05/13, 09:43
Ganske sikker på at jeg ikke har partikkelfilter. (høy veiavgift) og feilmeldingen kom da jeg blendet EGR. De regner vel EGR som et slags sotfilter, selv om det ikke kan sammenliknes med etterkommeren :-)

Noen som jobber med PKK kontroller som kan si om jeg bør fjerne eller ikke før jeg viser bilen ?

Stig-Arne
27/05/13, 13:40
DPF kom vel nettopp i 2006, og vet flere har fått feil årsavgift, da de hadde DPF alikavel.

Børge Vikebø
27/05/13, 14:27
Jeg jobber med PKK, og dersom du har motorlampe for hver kjøretur og den lyser under kontrollen så blir det anmerket. Om lyset ikke tenner når EGR er "normalisert" så hadde jeg endret tilbake for å slippe å måtte komme på etterkontroll kun for det der.

khovde
27/05/13, 14:46
Takk for innspill. Motorlampen lyser ikke, det er kun den orange trekanten samt tekst i multidisplayet som lyser opp. Når jeg "klikker" den bort med readknappen så er dashbordet normalt igjen.

Siden dette er litt usikkert så tror jeg at jeg tar ditt råd om å fjerne blendingen.

Kristian

Torsen67
27/05/13, 15:14
På min forrige bil, Freelander TD4, så var avgassen helt super med blendet egr på PKK.

jerognal
27/05/13, 23:39
Avgassmålingen går helt greit med blendet EGR. men du har jo problemet med instrumentet, så det beste er vel å åpne igjen. Har både V70 TDI og Caravelle som er blendet. Null problem på EU.... mn ingen av disse gir feilmelding.... Har hørt at det går an å kode vekk den meldingen....

Jimmen
27/05/13, 23:50
Slik jeg har hørt det blir avgassen (Svart røyk hørte jeg) mindre med og blende EGR...

Jeg blenda min på gamlebilen, Omega 2.5TD som var påjustert og hadde bremset 172hk målt på bakhjula og den røk noe helt vannvittig når man ga full pedal.
Under PKK sa de at avgassen var kjempefin, og ikke i nærheten av ulovlig..

Det var med Oppjustert pumpe, 3" raka røret med 1 lydemper, åpent filter, custom chip å 1.6bar i trykk..