PDA

Vis full versjon : V40 girtrøbbel



Byggjordet
26/05/13, 23:40
Jeg har trøbbel med girkassa på en 98-mod. V40. Jeg kan ta i girspaken og føre den sidelengs (ca. 5-10 cm) når den står i gir. Dette har også ført til en del bomgiring.

Jeg skal innrømme at jeg er ganske dårlig på det biltekniske, så jeg håper å få svar her. Er dette noe man kan gjøre selv, eller må jeg ha "juvelen" min på verksted?

Mr. RAH
27/05/13, 07:05
Er noen plast/nylon foringer som må byttes på gearoverføringen. Gjorde akkurat dette på min brors s40, vi byttet ett par plast foringer og en metalhylse og hele stangen mellom gearstang og gearkasse(tror ikkje den stangen var nødvendig å bytte, annet enn at det var ett litt annet design på den nye) vi betalte vel ca 1800kr på volvo for alt sammen av deler og det tok vel ca 30min og bytte den. Dette er en kjent svakhet på disse bilene at man må bytte foringene i følge mitt lokale volvo verksted, de visste akkurat hva det var som måtte byttes, bilen ble helt perfekt etter på.

Tommen
27/05/13, 09:13
Trenger ikke bytte hele staget. Bytt foringene og hylsene i begge ender av staget og det blir gull igjen ;)
Deler under 300,-. Jobben klarer de fleste selv.

Mr. RAH
27/05/13, 11:45
Var staget som kosta penger ja, og vil også si at det er unødvendigt. Men på min brors bil 97mod fikk man kun foringene som er fremme på gearkassa men byttet begge metalhylsene pluss skruer, fant ett sett med hylser og foringer på ebay i etterkant som hadde alle delene, i begge ender av staget men volvo solgte kun de foran skulle jeg ha de andre måtte jeg kjøpe hele gearstanga.

JH480
27/05/13, 13:56
http://www.youtube.com/watch?v=CUViDTRFQi0

Tommen
30/05/13, 10:00
Var staget som kosta penger ja, og vil også si at det er unødvendigt. Men på min brors bil 97mod fikk man kun foringene som er fremme på gearkassa men byttet begge metalhylsene pluss skruer, fant ett sett med hylser og foringer på ebay i etterkant som hadde alle delene, i begge ender av staget men volvo solgte kun de foran skulle jeg ha de andre måtte jeg kjøpe hele gearstanga.

Skal få foringer i begge ender av staget løst på V40/S40. Hvis ikke dette var lenge siden da, og det har endret seg de siste årene. Godt kjent problem på disse bilene. Får en skikkelig rørepinne etterhvert og sliter med å få i gir, spesielt revers.

JH480
02/06/13, 20:56
http://bcb.no/Default.aspx?tabid=113&CategoryID=1551&Category2ID=1651&List=1&Level=2&ProductID=22062