PDA

Vis full versjon : 531 topp på B230a?



christoffera
26/05/13, 23:20
Har en 240 med orginalt B230a i.
Har lyst til å sugetrimme den litt. Har nå K kam og grenrør på den, men vil ha litt mer.
Har også en 32/36 Weber gasser liggende, som jeg skal sette på, men lurer på å skaffe en 531 topp først.

Hvordan er 531 topp på A motor? får jeg 20 ekstra hk som f motorene gjør?
Blokka som er på bilen nå lekker vann fra frostplugg, og olje bak på veiv, så lurer bare på å hive oppi en f motor med 531 topp, så montere forgasser på.
Forgasseren står på K innsug. Så da vil jeg ikke få vannkjøling til innsuget med en 531 topp... gjør det noe?

skurk
27/05/13, 00:22
Hvor i all verden fikk f-motoren 20 ekstra hester fra med 531 topp?

christoffera
27/05/13, 15:56
Hvor i all verden fikk f-motoren 20 ekstra hester fra med 531 topp?

Hva i all verden annet enn 531 topp og vx3 kam gir fx motoren 136 hk?

Men tilbake til tema... Er 531 å annbefale på a motor?

Sondre93
27/05/13, 20:56
Hva i all verden annet enn 531 topp og vx3 kam gir fx motoren 136 hk?

Men tilbake til tema... Er 531 å annbefale på a motor?

Det er innsprøytning på FX. B230A har A kam, mens B230F har M kam som er litt slappere enn A-kammen. Usikker på hvor mye det har å si på effekt...

christoffera
27/05/13, 22:12
Det er innsprøytning på FX. B230A har A kam, mens B230F har M kam som er litt slappere enn A-kammen. Usikker på hvor mye det har å si på effekt...

Jaja, jeg vet at en fx har innsprøytning!!!! Og vet alt om kammene og toppene osv osv... lurer bare på hvordan en 531 vil være på en a motor... Eventuelt å hive inn en f motor med 531 topp, så k innsug og forgasser...
Ingen som har prøvd å sugetrimme a motor med denne toppen? Og hvordan det blir å kjøre med K innsug uten vann...

jauda
27/05/13, 23:07
Er vell noen tusen som har prøvd 531 topp som sugetopp i både bilcross,rallycross og lignende,men vill ikke kalle det å sugetrimme å sette en orginal 531 topp på en a motor. Ser flere i mitt miljø som bruker denne toppen med en kam med høyere løft,grenrør,2,2-3,1 mm planing og gjerne 2x45 Weber eller dellorto,og får greie resultat med dette, porting og større ventiler om du vill legge penger i det.

skurk
27/05/13, 23:41
Sett på en Brukbar A-gasser, A-kam og 531 med doble ventilfjærer.
Blir ikke noe fartsmaskin,men litt bedre enn en halvsliten K vil jeg tro.
Overhal topp og innsug med alt av pakninger og tetninger,så vil jeg tro du merker vesentlig forandring.(overhaling av topp er enkelt)
Enkelt og billig...vil tro fueløkonomien går drastisk ned også.
Min erfaring med K?...båtutlegg.

Edit: satte nettop på en 531-topp med vx kam på min F.
Dårlig stelt med 20hk der gitt...litt friskere,bruker mindre suppe og girer mindre.
Men 20hk er å ta litt i....

Kjørt bil med original vx3-kam og 531...merka null forskjell fra vanlig F.
740'n jeg hadde på den tida med en halv mill.på mølla var omtrent like kvikk.
Men når sant skal sies var den innmari kjapp til F å være.

christoffera
28/05/13, 16:46
Sett på en Brukbar A-gasser, A-kam og 531 med doble ventilfjærer.
Blir ikke noe fartsmaskin,men litt bedre enn en halvsliten K vil jeg tro.
Overhal topp og innsug med alt av pakninger og tetninger,så vil jeg tro du merker vesentlig forandring.(overhaling av topp er enkelt)
Enkelt og billig...vil tro fueløkonomien går drastisk ned også.
Min erfaring med K?...båtutlegg.

Edit: satte nettop på en 531-topp med vx kam på min F.
Dårlig stelt med 20hk der gitt...litt friskere,bruker mindre suppe og girer mindre.
Men 20hk er å ta litt i....

Kjørt bil med original vx3-kam og 531...merka null forskjell fra vanlig F.
740'n jeg hadde på den tida med en halv mill.på mølla var omtrent like kvikk.
Men når sant skal sies var den innmari kjapp til F å være.

Setter man 531 topp med vx kam på en f motor får man 20 hk ekstra, hvis vi går utifra at alt er overhalt... Punktum!
På gammel brukt motor får man selvfølgelig ikke det. og jeg er ikke ute etter x anntall hk.... bare at bilen skal gå bedre.
Jeg har skaffet topp nå og skal sende den til plansliping. Hvor mye burde jeg slipe?

Hvorfor skal jeg sette i A kam når jeg har K kam liggende? K kammen er kvassere, så enkelt er det! Jeg tror du blander K kam med K motor!? En K kam har ingenting med en K motor å gjøre.
Det er forsåvidt den nest kvasseste orginalkammen til 8v volvomotor.
Og hvorfor skal jeg sette på en A gasser når jeg har 32/36 Weber liggende på K innsug, som ser ut til å ha mye bedre luftflyt enn A innsuget.

Alt av pakninger blir selvfølgelig byttet.
Dette er ikke no bilcross-bil. Det er en slitt 240 jeg kjører med daglig. Alt jeg er ute etter er at den skal gå bedre og at jeg kan spinne lettere i 2. gir.

Om du ikke merket forskjell fra en bil med vx og 531, og en vanlig F, ja da sier det bare litt om standen på motorer...
Vi snakker om gammle biler og motorer, selvfølgelig mister de hester med årene, Noen mer enn andre. Har du en overhalt F og en overhalt FX er det ikke tvil om hva som går best!

Hvor mye burde jeg slipe ned toppen for mest ideel kompresjon.
Hvordan er kompresjonen på A motor kontra F? burde jeg like godt skaffe en f blokk?

Takk for svar :)

Evolve_88
28/05/13, 18:12
Kjørte med B23A motor å 531 topp. Hadde den med A kam og grenrør å simons sports potter. Men hadde LH 2,2 sprut og ikke gasser. Funka overaskende bra :) b230A og B23A ha lik komp på 10,3. Mens en orginal B230F har bare 9,8. Setter du på 531 topp senker du komp til 10 i komp på B230A og ned til 9,5 i B230F. Men er mye muligheter rundt om.

skurk
28/05/13, 18:52
Setter man 531 topp med vx kam på en f motor får man 20 hk ekstra, hvis vi går utifra at alt er overhalt... Punktum!
På gammel brukt motor får man selvfølgelig ikke det. og jeg er ikke ute etter x anntall hk.... bare at bilen skal gå bedre.
Jeg har skaffet topp nå og skal sende den til plansliping. Hvor mye burde jeg slipe?

Hvorfor skal jeg sette i A kam når jeg har K kam liggende? K kammen er kvassere, så enkelt er det! Jeg tror du blander K kam med K motor!? En K kam har ingenting med en K motor å gjøre.
Det er forsåvidt den nest kvasseste orginalkammen til 8v volvomotor.
Og hvorfor skal jeg sette på en A gasser når jeg har 32/36 Weber liggende på K innsug, som ser ut til å ha mye bedre luftflyt enn A innsuget.

Alt av pakninger blir selvfølgelig byttet.
Dette er ikke no bilcross-bil. Det er en slitt 240 jeg kjører med daglig. Alt jeg er ute etter er at den skal gå bedre og at jeg kan spinne lettere i 2. gir.

Om du ikke merket forskjell fra en bil med vx og 531, og en vanlig F, ja da sier det bare litt om standen på motorer...
Vi snakker om gammle biler og motorer, selvfølgelig mister de hester med årene, Noen mer enn andre. Har du en overhalt F og en overhalt FX er det ikke tvil om hva som går best!

Hvor mye burde jeg slipe ned toppen for mest ideel kompresjon.
Hvordan er kompresjonen på A motor kontra F? burde jeg like godt skaffe en f blokk?

Takk for svar :)

Beklager,må ha mislest posten din.
Har selvølgelig rett i det du sier...så ikke at du hadde andre gassere.
Hvis ikke hadde jo en A-gasser vært bedre.

christoffera
28/05/13, 23:05
Beklager,må ha mislest posten din.
Har selvølgelig rett i det du sier...så ikke at du hadde andre gassere.
Hvis ikke hadde jo en A-gasser vært bedre.

Ja, vi kan nok være enige i at K motor er no søppel :)

christoffera
28/05/13, 23:10
Men hvor mye er ideelt å plane toppen?

Er på utkikk etter motorblokk i grunn, da den jeg har nå lekker olje og vann... Har en f blokk på hånda med underspyling så mulig jeg kjøper den.
Åssen er det med bensinpumpe? Må det borres opp til mekanisk pumpe eller er det bare et deksel over, på f blokka? Eventuelt... må "tenningsakselen" byttes? Eller har den drev til mekanisk bensinpumpe?

skurk
28/05/13, 23:55
Det vet jeg fint lite om gitt..
Best på "hyllevarer" som krever relativt lite mekaniske modifikasjoner.
Hadde ikke vært mer gunstig å skaffa ei b23 blokk da mon tro?
Kanskje til og med bytta bort topp og kam i en b23/b21 med 405topp.
Så i stede for å bruke penger på å plane toppen du har,kunne du lagt dem i en aggresiv kam og justerbart kamdrev.
En b23 med skikkelige gassere og diverse små modifikasjoner går faktisk godt :-)

Vil tro underspyling har lite betydning på en relativt original motor...men dette er vel mest synsing fra min side.

christoffera
29/05/13, 14:17
Greia er at dette er til en slitt bil, så jeg gidder ikke legge mye penger i det.
Kammen gasseren og 531 toppen har jeg fått billig, og motorblokk er heller ikke noe jeg gir mye penger for.
Er stort volvomiljø her og det kryr av deler til en billig penge. F blokk med underspyling får jeg for 500kr.
Og at det er underspyling bryr jeg meg ikke noe om.

B23 blokk er jo ikke så lett å få tak i så det gidder jeg ikke. Og en plansliping koster rundt 800kr...

Er et billig "prosjekt" og alt jeg er ute etter er litt mer gnu i motoren, ikke no seriøse greier.

Noen som vet hva den bakerste føleren på 531 toppen er? Er det vanntemp?
Den går jo ut der det er vannutgang til innsug på en 530 forgasser topp. Denne føleren må ut for at jeg skal få på k innsuget.
Og jeg regner med at det kommer vann ut der når jeg skrur ut føleren, så er det om jeg må tette hullet med en skrue eller no, eller om jeg bare skal la vannet gå inn i innsuget.
Det er ikke hull på andre siden av toppen så blir ikke sirkulasjon i innsuget da... Noen tips?

Takk for svar :)

Kjetil.U
29/05/13, 21:40
Er bare å skru ut to skruer å ta av blende-lokket å sette på den mekaniske pumpa på f-blokka:)
Jeg har kjørt i et år med a-forgasser å innsug på ei f-blokk uten å ha sirkulasjon av vannet i innsuget og ikkje hatt no probleme med det. Har ikkj så mye å si på sommeren uansett:)