PDA

Vis full versjon : LPG, konvertere?



Wrasko
23/05/10, 23:39
Hei.

Jeg har i den siste tiden kjørt rundt i en Peugeot turbodiesel, og kjører billig, er fornøyd med det, men i august så skal jeg bli det som kalles "Pappa".
Sedan, og en bil som er vanskelig å starte om vinteren er liksom ikke det morsomste å satse på til vinteren..

Å kjøre rundt i en original stv med b230f er ikke direkte økonomisk, og det er heller ikke en direkte morsomt med en d24td heller..

Så er det noen her som har LPG anlegg som er godkjent på bilen sin? Må man i tilfelle få det montert av "proffer", eller kan man kjøpe ett kitt til 600 pund for så å montere i garasjen?

Leste ett skriv fra Stortinget, men det var ikke direkte lett å forstå hva reglene gjaldt..

Bjørseth Racing
25/05/10, 10:47
Jeg gjorde dette for noen år siden, da måtte kitet bli montert av autorisert av folk. Fikk da med et skriv om at systemet var montert i henhold regler osv.. Så var det bare å stikke på biltilsynet å få det stempla i vognkortet.

De nye reglene gjelder vel bare for nyere biler? hvis ikke så er det jo bare å blåse i å få det godkjent og bare kjøre!!!

turb00le
25/05/10, 11:08
Sjekka ut prisene i polen??? Mye billigere i allefall og ingen sporing, bare å lage seg ei "bass/gass"kasse for å skjule tanken i bagasjen.

Wrasko
25/05/10, 11:13
Selvom de ikke hadde sett gasstanken, så ser de vel fortsatt påfyllingsrøret for den ;)..

Og prisene er jo rimelig kurante på himkok utgaven. Bare hadde vært kjekt å ha noe som er relativt lovlig ;)

Bjørseth Racing
25/05/10, 11:14
Sjekka ut prisene i polen??? Mye billigere i allefall og ingen sporing, bare å lage seg ei "bass/gass"kasse for å skjule tanken i bagasjen.

Jeg valgte å bygge om i norge da jeg ikke viste hvor pålitlig et lpg anlegg var. Neste gang skal jeg få dette gjort i polen. Eneste servicen anlegget trenger er å bytte 2 filtere som sitter i motor rommet ca. hver 10-15 000 km.

Wrasko
25/05/10, 11:44
Hvor mye sånn ca kostet ombyggingen?

Og hvor mye ca koster det i Polen?

Bjørseth Racing
25/05/10, 11:45
I Norge koster det rundt 25 000

TeamBørnOut
25/05/10, 11:52
dyrt i norge ja. jeg fikk et slikt "kit" i fjor sommer. ikke rukket å montere det enda. men er jo penger spart :D men det setter jeg har er litt gammelt. monterer det før glasspjellet. de nye kittene har egne dyser. derfor det er blitt dyrere de siste årene. men akkurat de samm kittene fåes i polen også. til laaaaangt under halvparten av prisen. men da får man det ikke godkjent i norge.. Å selv om man gjemmer tanken så hjelper det lite når jævlene står å venter på deg ved pumpene :P Men kjenner man en bonde som fyrer med gass så er det null stress! Inni bilen har (ihvertfall jeg) en bryter hvor man kan velge mellom bensin og gass. (+ at man ser hvor mye det er igjen på tanken).
Finner ikke en dritt info om mitt kitt på nettet. så har ikke turt å montere det opp på noen bil enda. husker jo ikke hvordan alt var koblett til :P Hadde lyst til å montere dettepå bilen til dama. men når det er "stilt opp til en 4er" så blir det vell klikk når man skal montere det på en 6er.. Så skrik ut hvor noen vet om noen som kan slike systemer :D

Wrasko
25/05/10, 11:59
Jeg har selv sett litt på dette kittet her.

http://www.lpg-kits.com/vsgi4.htm

Er jo mildt sagt MYE billigere enn å få det montert i Norge, samt trolig billigere enn i Polen og..

TeamBørnOut
25/05/10, 12:02
Men som skrevet. du blir fuckt hvis du blir tatt for det... Det er litt forstålig mtp den tanken man kjører med baki bilen. brann / kolisjon med en sånn i bilen gidder jeg ikke tenke på en gang :P

Wrasko
25/05/10, 12:06
Men som skrevet. du blir fuckt hvis du blir tatt for det... Det er litt forstålig mtp den tanken man kjører med baki bilen. brann / kolisjon med en sånn i bilen gidder jeg ikke tenke på en gang :P

Så er spørsmålet, hvor fuckt... Vet at det visstnok er 2'er feil på eu-kontroll.

TeamBørnOut
25/05/10, 12:10
Tar staten deg så er det kjøreforbud. Det er jo snakk om gass under trykk. Å jeg er faktisk HELT enig staten. fordi jeg vil ikke at VAG folk skal montere dette selv!

Bjørseth Racing
25/05/10, 12:20
En slik gasstank er sikrere og tåler mye mer enn en vanlig bensin tank. Det tjukke stålvegger i hele tanken. Gass antennes ikke like lett som bensin heller da det må riktig blanding gass luft for å tenne.

Men hvis det ikke monteres skikkelig slik det skal, kan det være livsfarlig.

TeamBørnOut
25/05/10, 12:26
joda. men noen monterer jo disse under bilene sine. den jeg har er laget for å sitte under hatthylla. Bruker man hue å skjønner litt så ser jeg ikke noe problem i å gjøre det. men det finnes mange rare folk her i verden :P (bare se på "hvordan ikke bygge bur" tråden :D