PDA

Vis full versjon : Bytte til 960-håndtak. Trenger "How-to"!



eds
26/05/13, 10:39
Hei!
Driver og skifter til 960-håndtak på min 940, men jeg får det ikke til....
Har løsnet alle skruer, men får ikke løsnet mekanismen til åpningen av døra. Det er en krok der som håndtaket henger fast i.
Hvordan er det man får løsnet dette, og hvordan skal man klare å få på de nye håndtakene?
HJELP! :rolleyes:

På forhånd takk :)

Mvh EDS

Anders Dybvadsskog
26/05/13, 10:43
Holdt i stanga kroken er på med handen på innsiden av døra, åsså trer du av på framsiden. Må kanskje bryte litt, men de kommer. Og gjør det samme på tur inn

eds
26/05/13, 22:35
Å si at å bytte fra 940 til 960-håndtak er "bolt-on", er vel noe som jeg vil betvile litt...
Nå har jeg omsider fått inn det nye håndtaket på ene bakdøra, men:
Nå kan jeg kun åpne døren fra utsiden, når bilen ikke har vært låst.
Dvs. når jeg lukker døra uten å åpne, går det helt greit å åpne døra.
Derimot, hvis jeg låser bilen, og låser opp igjen, så gar det ikke å åpne fra utsiden. Da må jeg inni bilen for å åpne.
Har prøvd å smøre opp stag og alt jeg kan finne på å smøre, samt å sjekke om det er noe som har hoppet av under monteringen av 960-håndtaket.
Finner intet som tilsier at det er noe annet enn håndtaket som gjør dette, men jeg håper det finnes noen der ute som kan hjelpe meg.......

Mvh EDS

oar83
29/05/13, 09:57
Eg hadde ikkje noko problem med dette på min 740, men hugsa at eg måtte vri handtaket litt spesiellt på utsida for å få inn i kroken til staget inn i auget. Eg teipa godt med elektro-tape på døra før eg begynnte for å unngå riper. Rimelig bolt-on, men pusla ei stund for å få dei fint montert.... Skrudde kun av skruane til handtaket, var ikkje bort i låsen fordi det vil bare forkludre jobben (!)

Det med at døra ikkje går opp virka som låsmekanismen som ikkje følger heilt med etter opplåsing. Prøv å bøye staget litt forsiktig i riktig retning, så vil det nok gå.

volvoRsport
29/05/13, 12:03
Å si at å bytte fra 940 til 960-håndtak er "bolt-on", er vel noe som jeg vil betvile litt...
Nå har jeg omsider fått inn det nye håndtaket på ene bakdøra, men:
Nå kan jeg kun åpne døren fra utsiden, når bilen ikke har vært låst.
Dvs. når jeg lukker døra uten å åpne, går det helt greit å åpne døra.
Derimot, hvis jeg låser bilen, og låser opp igjen, så gar det ikke å åpne fra utsiden. Da må jeg inni bilen for å åpne.
Har prøvd å smøre opp stag og alt jeg kan finne på å smøre, samt å sjekke om det er noe som har hoppet av under monteringen av 960-håndtaket.
Finner intet som tilsier at det er noe annet enn håndtaket som gjør dette, men jeg håper det finnes noen der ute som kan hjelpe meg.......

Mvh EDS

Det er helt bolt on hvis man gjør det riktig. Sjekk at du ikke har satt noen stag feil, fått vridd dem 180 grader eller noe.

de_icer
29/05/13, 14:51
Ja, er litt knotete første gangen (og hvis det er lenge siden sist) - men er bare å løsne boltene så vrir man håndtaket av staget når det er løst. Originale håndtak festes jo og demonteres på samme vis, så å si at det ikke er bolt-on blir i alle fall feil ;) Elektroteip på bunnen av bakre hull er veldig lurt, for da kan man "henge" staget der mens man bytter håndtak.

Angående problem med åpning/låsing er nok svaret at det enten er vridd eller bøyd, men sjekk at den biten på håndtaket du hekter staget i også ikke er knekt (de kan knekke delvis og få dårlig utslag).

Kodja
31/05/13, 12:00
fått det til? hvis ikke kan jeg alltids bistå?! :)

eds
22/07/13, 22:49
fått det til? hvis ikke kan jeg alltids bistå?! :)

Takk, men det gikk til slutt. Måtte snu kroken på staget som skal festes på håndtaket.

Mvh EDS
:)

eds
22/07/13, 22:51
Det er helt bolt on hvis man gjør det riktig. Sjekk at du ikke har satt noen stag feil, fått vridd dem 180 grader eller noe.

Jepp. Det gikk fint når jeg fikk vridd staget 180 grader. Sammenligna med den andre bakdøra :-)

Mvh EDS