PDA

Vis full versjon : XC70 Diesel god eller dårlig bil?



jerognal
24/05/13, 19:02
Kona vil bytte ut vår trofaste 98' V70 TDi. (Noe jeg ikke er enig i...:cool:). V70'en har vært en trofast sliter og har fått gull-stell av meg så fatter ikke at hun vil bytte, men men. Kvinnfolk er seg sjøl lik...:o
Hun har sett seg ut en XC70 Diesel Automat. Er det noe spes. å tenke på her? Mye feil eller?

hgnubel
25/05/13, 12:45
Er jo greit å passe på at f.eks. firehjulstrekken virker, og at automatkassen girer fint. Dokumentasjon på oljeskift og/eller flushing av oljen i girkassen er greit å sjekke hvis det finnes.

Med godt vedlikehold er det vel gode biler, og med dårlig vedlikehold er det i større grad dårlige biler.. automatkassene på noen av disse er en svakhet, litt motoravhengig tror jeg med mye moment. Andre kan sikkert supplere med mer.

C.Erstad
25/05/13, 15:27
Meget greie biler. men som med alt annet må du forvente utlegg på slitasje ting.
Hadde valgt Manuell så slipper du og tenke på girkasse.
Da er det bare vinkelgir/hylse som ryker.

hgnubel
25/05/13, 15:33
Skal være lurt å bytte olje på haldexen også har jeg hørt :)

jerognal
25/05/13, 19:19
Ja det med automaten går jeg ut fra er som med V70'en jeg har. Folk har skiftet automatkasser i fleng, mens vår har rullet 450.000 nå og er like fin. Men så flusher eg hver 50.000 da.....

Da får vi se det an. Skal være nøye på det der, manuell er ikke et alternativ....

Noe dyrt og fælt som pleier å ryke på 4wd'en eller funker det greit?

C.Erstad
25/05/13, 19:27
Ja det med automaten går jeg ut fra er som med V70'en jeg har. Folk har skiftet automatkasser i fleng, mens vår har rullet 450.000 nå og er like fin. Men så flusher eg hver 50.000 da.....

Da får vi se det an. Skal være nøye på det der, manuell er ikke et alternativ....

Noe dyrt og fælt som pleier å ryke på 4wd'en eller funker det greit?
Må taes sikkert rundt 150-200000km. Da ryker hylsa. Men kan gå mindre og lengre tid.
Ellers er det stortsett ikke noe kødd..
Styreenheten ryker en skjelden gang og.

Men kjør på!

jerognal
26/05/13, 19:14
Unnskyld om jeg virker uvitende, men hva menes med hylsen?

GMV
26/05/13, 20:04
Den forbinder girkassen med vinkelgiret som overfører krefter til bakhjulene. Er rett og slett en hylse/rør med innvendige splines.
Har forøvrig selv byttet gamle V70'n til en 05 XC70 D5 aut. Gull bil.

Morgis
26/05/13, 20:40
Min V70 2009 er taxikjørt, gått 470000.
Automat AWD D5.
Slittasje på den er litt slakke i styresnekka (forhåpentligvis styreledd bare)

jerognal
26/05/13, 21:22
OK takker for svar. Da ser det ut som det ikke er så mye å være "redd" for. Vi får se hva som dukker opp.

jerognal
17/03/14, 13:44
Ja da er det gått er år til, men nå skriker kjerringa som aldri før...:cool:
Nå er eg på leit så om noen har en meget godt holdt xc70 diesel automat 2002-2004 tilsalgs så skrik ut.
Junior får overta V70'en så den blir i familien....

GMV
17/03/14, 13:54
Hmmm. Du skal ikke heller gå for 05-> facelift da?

Morgis
17/03/14, 14:05
tilogmed 2003modellene het V70XC, da disse ikke hadde elektronisk haldex firetrekk system, men det gamle mekaniske viskosesystemet fra 850 1997.

Ville gått for en 2004+ XC70 om så. Litt bedre system.
Det gamle er mye tregere, men det gjør jobben.

jerognal
17/03/14, 14:34
Joa sikkert lurt... Men det var de pænga... hehe.
Åssen ser en forskjell på gammelt og nytt system da? Går det rent på årsmodell? Altså fom 2004?
Motormessig er det ett fett?

larsverm
17/03/14, 15:01
Ja, du ser rett og slett forskjell på modellbetegnelsen, V70XC og XC70, selv om karosseriet er likt noen år før og etter dette skillet.

jerognal
17/03/14, 15:09
Er dette noe?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=46850219

mrstfu
17/03/14, 15:15
Ja da er det gått er år til, men nå skriker kjerringa som aldri før...:cool:
Nå er eg på leit så om noen har en meget godt holdt xc70 diesel automat 2002-2004 tilsalgs så skrik ut.
Junior får overta V70'en så den blir i familien....

Mye har du å rutte med a? Veit fatters er interessert i å selge sin, 04/05 modell, om jeg ikke husker feil.. trur tilogmed det er faceliften. Godt holdt, husker ikke km, men alt er bytta i henhold til serviceintervaller, om enn av fattern sjøl. Akkurat nye ABS-kranser på fremaksla. Nye fjærer fremme, list goes on. Akershus.

jerognal
17/03/14, 15:16
Hvor ofte er reg. skift på disse motorene?

jerognal
17/03/14, 15:17
Bør være oppnåelig med 150K......

mrstfu
17/03/14, 15:19
Bør være oppnåelig med 150K......

Tilsvarende biler ligger på mellom 130-150k ja. Slår på tråden til han nå, kommer tilbake med info.

jerognal
17/03/14, 15:30
jevnlig flushet kasse er viktig.:cool: Er det ikke gjort blir jeg skeptisk som Ludvik....;)

mrstfu
17/03/14, 15:43
jevnlig flushet kasse er viktig.:cool: Er det ikke gjort blir jeg skeptisk som Ludvik....;)

Akkurat det tror jwg ikke er noe problem, virker som at fatters bytter olje på vogna annenhver gang jeg er innom:-) familien har holdt seg til Volvo siden patriarken kjøpte sprell ny 164 et halvt århundre sida, og med to aktive Volvoutdannede mekanikerer i umiddelbart slektskap er nok service og vedlikehold opprettholdt, og vel så det. Veit fatters blander egen spyleveske, utover det er det merkevare og serviceplan all the way:-) Ennå ikke fått tak i han... det jeg veit om bilen, er svart helskinn, Geartronic (samma som Tiptronic), telefon med handsfree, xenon i nærlys originalt, ingen skader på interiør eller eksteriør jeg har lagt merke til, sølvgrå av farge med svart fsnger og hjulbueplastikk, drar et fjell ut av forrige århundre om du må, og eller en - VELDIG - komfortabel langturbil. Som alle andre dieseler kakler den som et steinknuseri før den blir varm, etter det merker du den ikke, med unntak av når du trår på skikkelig.... nesten et hissig hvin fra turboen:-)

jerognal
17/03/14, 15:53
Ok. Du kan jo sende info på mail og litt bilder om mulig: jerognal æt gmail
Bra det var svart interiør iallefall. Har lagt ned veto mot beige - lyst interiør....:cool:

Torsen67
17/03/14, 17:38
En ting når det gjelder automatolje; girer kassa silkemykt så har den ikke tatt skade, men da er det lurt å flushe den umiddelbart hvis du kjøper den. Brodern gjorde det når han kjøpte en 03 som hadde gått 260k uten dokumentasjon på dette. Han fikk dratt av 2-3 tusen og fikset dette selv. Girer silkemykt den kassa.

Men høres bra ut den bilen som nevnes over her...

jerognal
19/03/14, 13:18
hva mener ekspertisen om denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45822123&searchclickthrough=true

Morgis
19/03/14, 13:57
ser nydelig ut. synd med hengerfestet :)

jerognal
19/03/14, 14:08
Hehe hengerfeste MÅ vi ha her i huset.....:)

Morgis
19/03/14, 15:35
stikkord: avtagbart

jerognal
19/03/14, 15:41
joda ser klart den. Men når man handler brukt så får man aldri alt 100% slik man vil. Men den så absolutt interessant ut den bilen. Ny motor, kasse, 4x4 og understell så er sjansene små for at ting går gale trolig.... Skal kikke på den... Syns prisen var akseptabel jeg.
Så får en heller vurdere bytte av hengerfeste siden.

V70'en går til Junior for skarve 10.000,-. :mad: Faen til pruting på sitt eget avkom da....

jerognal
20/03/14, 11:10
Er framdeles på leit. Den med ny motor og kasse hadde eg avtale på å se i dag, men plutselig hadde han avtalt henting av bil med en annen! useriøse selgere er det visst mange av ja... 2. gangen det skjer....:mad:

Thomazz
20/03/14, 16:25
Ble den solgt ? Virka jo som alt var nytt på den.


Sent from space using Tapatalk (http://tapatalk.com/m?id=1) -

jerognal
20/03/14, 16:47
Jada han sier så....
Men eg har det ikke travelt.... Bare Junior det som vil ha V70'en....:o

jerognal
20/03/14, 17:29
Mulig et dumt spørsmål men hvordan sjekkes firehulstrekket nå når det ikke er snø? Aldri vert borti disse nymotens firehjulstrekkene....

mrstfu
20/03/14, 19:15
Med mindre noen har tatt aktive tiltak for å skjule en feil, burde det dukke opp feilkoder i instrumentet. I motsetning til AWDen på første generassjon V70, er denne Haldexen noe mer elektronisk styrt, og overvåket, om jeg ikke tar feil. Selvfølgelig, den beste måten er vel å finne et parti med snø eller is, og tråkke på litt. Burde skyte god fart. Vet ikke om man får det samme resultat som på første genberasjon om man hever bilen i løftebukk og snurrer på hjula?

jerognal
20/03/14, 19:22
Ok. Tenkte på under prøvekjøring jeg da... Bukk har jeg ikke. Men på en bil med nylig service bør det vel være OK uansett....

mrstfu
20/03/14, 19:26
Absolutt. Avvent litt på mer input ang elektronisk overvåkning, men jeg er rimelig sikker på at defekt senterdiff, vinkelkasse eller lignende vil gi feilkoder.

Tor-Erik
20/03/14, 19:26
Vet ikke om det er rett tråd, men føler meg frem. Går selv i tanker om å anskaffe meg en nyere volvo 2005 -> med 4wd

Hva er intervall for skifte av dieselpartikkelfilter (katalysator) på volvo, og hva er prisen på nytt. Og er det forskjell om det er xc60-xc70-xc90

Er det andre ting man bør tenke på med ved eventuelle fremtidige ekstra utgifter utenom vanlig servicer?

volvoRsport
20/03/14, 19:30
Vet ikke om det er rett tråd, men føler meg frem. Går selv i tanker om å anskaffe meg en nyere volvo 2005 -> med 4wd

Hva er intervall for skifte av dieselpartikkelfilter (katalysator) på volvo, og hva er prisen på nytt. Og er det forskjell om det er xc60-xc70-xc90

Er det andre ting man bør tenke på med ved eventuelle fremtidige ekstra utgifter utenom vanlig servicer?

Er ikke noe intervall på bytte av partikkelfilter på Volvo sine egne dieselmotorer.

Tor-Erik
20/03/14, 19:36
Er ikke noe intervall på bytte av partikkelfilter på Volvo sine egne dieselmotorer.

Ok, men når man skal kjøpe nye brukt bil så hadde det jo vært litt greit å vite om partikkelfilteret er nærstående å skifte, er det noe man bør se etter, kan man sjekke dette selv?

jerognal
20/03/14, 19:38
På Mekonomen tror jeg det kostet rundt 5500,-. tenkte på slikt sjøl....:)

Tor-Erik
20/03/14, 19:44
Dette er jo et tips da og når det kommer fra Broom så må det vel være hold i vil eg tro

Dieselpartikkelfilter: Derfor kan det være smart å "blåse ut" bilen av og til


http://www.tv2.no/underholdning/broom/dieselpartikkelfilter-derfor-kan-det-vaere-smart-aa-blaase-ut-bilen-av-og-til-3618314.html

Alfs80
20/03/14, 22:05
Toremann kan renses i y arna for ca 3500kr

Tor-Erik
20/03/14, 22:28
Toremann kan renses i y arna for ca 3500kr

Var ikke det dyrt vist det koster 5 - 6000,- som hos mekonomen for helt ny?

Har du Dieselpartikkelfilter på din S80 ?

Alfs80
21/03/14, 09:22
Toremann nå spør du vanskelig hehe tror ikke det

Morgis
21/03/14, 10:02
Partikkelfilterene skal være vedlikeholdsfrie på D5 dersom man ikke daukjører bilen.
På de mindre dieselmotorene trengs det noe væskepåfylling, addiv eller hva dem kalte dette.

Tore
21/03/14, 13:15
hva mener ekspertisen om denne:
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45822123&searchclickthrough=true
Mulig det er bare meg, men jeg blir veldig skeptisk når jeg ser at "alt" er byttet... Neppe slik at alt er byttet, men det ser ut til at det meste har begynt å ramle i stykker siden det er så mye som er byttet, så hva blir det neste?

Tore
21/03/14, 13:19
Mulig et dumt spørsmål men hvordan sjekkes firehulstrekket nå når det ikke er snø? Aldri vert borti disse nymotens firehjulstrekkene....

Feil i haldexen gir ofte feilkode du ser på dashbordet. Feil på overføringshylsa mellom girkasse/vinkeldrev gir ikke feilkode. Denne feilen oppdager du enklest med å ta tak i mellomakslingen når bilen er parkert og se om den kan dreies rundt. Kan den det så er hylsa gåen.

Torsen67
21/03/14, 17:52
Mulig det er bare meg, men jeg blir veldig skeptisk når jeg ser at "alt" er byttet... Neppe slik at alt er byttet, men det ser ut til at det meste har begynt å ramle i stykker siden det er så mye som er byttet, så hva blir det neste?

"Største stereo" sier han. For meg ser ikke den radioen ut som den største.

volvoRsport
21/03/14, 18:21
"Største stereo" sier han. For meg ser ikke den radioen ut som den største.

HU650, så det er ikke den største nei. Kan muligens se ut som om det er Premium Sound høytalerpakke, men bildet er litt for mørkt til at man ser det skikkelig.

jerognal
24/03/14, 08:40
Kom til å tenke at den bilen der alt er byttet, kanskje ikke er så lurt? Om fyren flytter til Sverige er det værre å reklamere om noe crasher om 14 dgr...:cool:

TommyG
24/03/14, 08:58
Det står at kvitteringer følger med, så en evt reklamasjon ville du tatt med dem som har gjort jobben

jerognal
24/03/14, 09:23
sef....:p, men hvor lang reklamasjon har man på en motor og girkasse da? Spørs jo når det er skiftet...

jerognal
24/03/14, 19:48
Jeg spør folket: Er XC-70 eiere en egen rase?
Var å så på enda en bil i dag. Lav KM, servicehefte med nylig reg-skifte og alt. Et par feil var det dog. kortslutning i lyktespyler som tok sikringene, feil i en baklampe, en ørliten bulk i førerdør, et klips på frontfanger som var røket. Da sa eier: "nei eg vet ikke om eg gidd ha bilen på nett mer. (Har stått 5 dager). Du får ringe om du vil kjøpe bilen". Nå er annonsen slettet. :confused:

jerognal
24/03/14, 19:51
Et spørsmål til: Løftet av oljepåfyllingslokket på motor, fordi eg syntest eg hørte en slags flaprelyd.... ikke tikking altså... kom tydelig fra toppen/ventiler den lyden. Er det slik lyd av D5-motoren? (Må huske at eg er bare vant til TDI'en som kakler som et uvær og skal være slik....:o)

mrstfu
24/03/14, 20:53
Jeg spør folket: Er XC-70 eiere en egen rase?
Var å så på enda en bil i dag. Lav KM, servicehefte med nylig reg-skifte og alt. Et par feil var det dog. kortslutning i lyktespyler som tok sikringene, feil i en baklampe, en ørliten bulk i førerdør, et klips på frontfanger som var røket. Da sa eier: "nei eg vet ikke om eg gidd ha bilen på nett mer. (Har stått 5 dager). Du får ringe om du vil kjøpe bilen". Nå er annonsen slettet. :confused:

Han har nok kommet til samme konklusjonen som fattern har... Volvo har pumpa ut så mange nye biler i det siste at de litt eldre begynner å falle kraftig i pris. Istedet for å ha den liggende oppe uten å få solgt den, eventuelt motta masse skambud (no offence), er det kanskje mer fristende å rett og slett ha en fungerende bil, til den dævver av seg selv.

Sånn fattern er, hvertfall. Han vil ha 150k for den eller noe deromkring, og iflg finn.no er det midt i smørøyet av hva tilsvarende biler ligger ute for. Imidlertid, når han tok den med til en forhandler og spurte om innbyttepris, mener jeg han fikk tilbud om 110k, og et tap på 40lapper er ikke fristende... hvorfor ikke da beholde en fungerende bil med mye komfort og god drivstofføkonomi, samt stort brukspotensiale, fremfor å bruke mer penger på en nyere bil som ikke nødvendigvis er mer praktisk på noen måte, og som garantert er en utgift? En bil er jo ingen investering, tross alt

Bare my two cents:-)

jerognal
24/03/14, 21:03
Ja ikke vet jeg. Mye rare folk der ute iallefall. Din far har iallefall sett lyset før han annonserer den og tar folk på visning...:o

kan jo være eg ringer fyren igjen om 14 dgr... hehe.

Men du som kjenner motoren: Den lyden eg nevnte over; ?? Denne var gått kun 147.000

Torsen67
24/03/14, 21:19
Et spørsmål til: Løftet av oljepåfyllingslokket på motor, fordi eg syntest eg hørte en slags flaprelyd.... ikke tikking altså... kom tydelig fra toppen/ventiler den lyden. Er det slik lyd av D5-motoren? (Må huske at eg er bare vant til TDI'en som kakler som et uvær og skal være slik....:o)

Den skal være sånn. Spurte om dette på Bilia Follo når jeg var innom. En mekaniker kom ut og sa dette var riktig. Det er dieseldysene du hører og ikke ventilene. Brodern har identisk bil som meg, men jeg har slitne dyser i forhold til han. Det høres godt og enda mer når oljelokket skrus av.

mrstfu
24/03/14, 21:25
Ja ikke vet jeg. Mye rare folk der ute iallefall. Din far har iallefall sett lyset før han annonserer den og tar folk på visning...:o

kan jo være eg ringer fyren igjen om 14 dgr... hehe.

Men du som kjenner motoren: Den lyden eg nevnte over; ?? Denne var gått kun 147.000

Som Torsen sier, det er sånn de høres ut. Kan og høre noe som minner svakt om en skikkelig åpen dumpventil og, ved hardt pådrag og girskift på automat. Er bare sånn resirkventilen fungerer, og det gir bilen litt hissigere feel ved pådrag... ved rolig kjøring er den behagelig som få.

Og D5ene kakler som et steinknuseri de og, på kald motor. Få varmen i de og du hører de nesten ikke fra kupeen.

jerognal
24/03/14, 21:29
Ok takker for svar. Tenkte meg nesten at det er slik de er ja....

mrstfu
24/03/14, 21:37
Litt motorstøy og vibrasjoner er det og, men i mine øyne akkurat nok til at du trives med det. Fint å vite at noe foregår der fremme.

Hater nye biler som er overisolerte. Fikk panikk første gang jeg kjørte nye firmabilen, og den helt på egenhånd stoppa når jeg satte bilen i fri i køen. Har sånn fænsi stopp/start-system, vett. Plager meg som bare faen.

jerognal
24/03/14, 21:46
Ble glad i XC70 jeg på bare en liten prøvetur. Akkurat fiiin lyd. Gode seter. Skikkelig Volvo-følelse. Der har Kona god smak! Var nedtur å kjøre hjem i Californiaen ja...:p
(Dog har Volvoen hverken komfyr, kjøleskap eller dobbeltseng.:o)

Nei får bare lete videre. Finner nok bilen til slutt.

Nesten37
26/03/14, 17:04
Hei

Jeg må muligens selge denne: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=45334042
Høy km.stand, men bilen er i grei stand, noen skavanker er det - blant annet en stygg passasjer dør samt endel riper her og der...selges for 115.000 kroner, eller noe der omkring ;)

Jeg er veldig fornøyd med denne bilen, eneste grunnen til at jeg selger den er at barn nr 3 er på vei, dette + hund gjør at jeg må ha en større bil.

Torsen67
26/03/14, 17:29
Så fin ut denne, men skavankene du nevner kom ikke så godt frem på bildene.

jerognal
27/03/14, 21:59
Har sendt deg melding Nesten37. Fikk du den?

jerognal
30/03/14, 14:56
Nytt alternativ. Lyst interiør men billig.... Endel skiftet jevnlig service. Men jeg lurer litt på årsmodell. Regget i mai 2003 men eier skriver at det er 2004.....
Nye hjullagre, Ny elektronikk 4wd, nye bremser.... oljeskift hver 10.000 det liker jeg da. Turbo er byttet. Men dette med flushing visste han ikke. Girte mykt og fint når varm. Litt hardt når kald.... Hmmmm.
Har denne gammel 4wd system eller nytt?
http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47517592

Torsen67
30/03/14, 18:51
Er den registrert sent på året så er det sannsyneligvis 04. Radio og AC ser også sort ut av farge. 00-03 har mørk grå farge mens 04 har sort. Du har jo regnr så reg. dato burde du vel finne hos volvo eller biltilsynet?

jerognal
30/03/14, 19:36
Har snakket mer med karen nå. Garanterte at det er en 2004 regget i 2003. Er en stund siden kassen var flushet men har vært flushet iallefall rundt 100.000. Så vi får ta en flushing umiddelbart om det blir kjøp. Drar over og ser på den tirsdag. Var en godt voksen kar som har hatt den siden den var nesten ny. Fullt servicehefte hele veien. Eneste å bemerke var en sprekk i speilhus førerside. Ellers skal bilen vær pen og uten lyter. Ingen feil. Vinkelhylse er IKKE skiftet så den får eg vel ta og. Må ha ny reg. reim om 60.000. Kona brydde seg ikke om lyst interiør så der røk prinsippet mitt.:o
Er jo en billig bil så litt fiks må en vel regne med.
koster den vinkelhylsa mye?
Hvilken girolje brukes? Er det Dexron III så har eg Valvoline 20 ltr. Max-life stående...
utføres flushing på samme vis som på V70'en eller er det noe en må spesielt tenke på?

Torsen67
30/03/14, 21:25
Det er IKKE Dexron III, men husker ikke hva den heter i farten. Men du må for all del ikke bruke annet enn 100% riktig olje.

jerognal
30/03/14, 22:16
Slo bare reg. nr inn på Valvoline sin oljevelger og fikk Valvoline Maxlife ATF som svar.
Det står dog på datablad: Not recommended for Volvo XC models with Aisin Warner 6-speed *
Hvilken kasse har denne bilen da? AW-50AWD 5/1 eller er det den 6-trinns kassen?

jerognal
31/03/14, 08:59
Slik jeg har skjønt det er det Oil Spec JWS 3309 som gjelder på AW50-55 kassa. No need å kjøpe Volvo-olje i dyre dommer om det er 5-trinns kasse ser jeg. Valvoline Maxlife ATF har JWS 3309....
Og ser på Youtube at ved flushing er det bare å passe at oljen pumpes ut av oljekjøler motsatt vei enn på V70.

Er det 5-trinns AW50-55 kassen på en 2004 XC? Det må vi jo bare ha svar på....:confused:

jerognal
01/04/14, 22:44
da er eg blitt xc70-eier. http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=47517592
Virket helt ok. Tight og fin. Gearer silkemykt. Mye nytt men vinkelhylsa som mange snakker om er ikke skiftet. Men noe må en kanskje regne med til den prisen. 94' syns eg var en grei pris.

mrstfu
01/04/14, 22:49
Gratulerer med knall bil:D

Vent til snøen kommer, trykk et sekund på DSTC, finn deg en sving og tråkk på. MORO.

TommyG
02/04/14, 05:52
Gratulerer med flott bil. Får håpe det blir mer snø til neste år enn det har vert her i Bergen i år :)

jerognal
02/04/14, 21:14
Da er eg vel hjemme i Bergen med "ny" bil. En glede å kjøre. Råsterk og dravillig. Fast og fin i understellet uten ulyder. kjennes ut som en godt holdt bil ja. 0,61 i forbruk fra Oslo og hjem over fjellet.
Baksetet fullt av produkter fra QMI samt en 20 ltr med Royal Purple motor-olje. Nå skal den få godstell.:p

larsverm
02/04/14, 22:02
Du høres fornøyd ut. :) Og nå som du har kjørt litt med den, vet du vel hva slags girkasse det er også? :p

jerognal
03/04/14, 07:05
Hehe ja var bare 5 gir så nå blir det flushing med Valvoline Max-life ATF.:cool:

jerognal
03/04/14, 07:08
Lurer på den vinkelhylsa.... Om det er lurt å bare kjøpe den og skifte før noe skjer? Kan den ta med seg noe annet om den ryker? Hvor mye koster den ny ca?

hgnubel
03/04/14, 09:12
Den er ikke dyr, 1500-2000kr ca. Men er litt jobb å skifte siden vinkelgiret må av bilen.

Drivlinjen skal være designet slik at hylsen er det svakeste leddet, for å skåne andre komponenter. Men jeg har hørt om at en ødelagt hylse likevel har ødelagt splines på vinkelkassen når den ryker, så det er vel ingen garantier.

Jeg fikk min byttet da jeg fikk ny girkasse i fjor, i mitt hode gir det ikke mening å montere tilbake en gammel hylse når den først er av, selv om verkstedet mente den gamle var "helt fin".

Det jeg ville gjort i din situasjon tror jeg er å kjøpe en ny hylse og ha liggende inntil det skjer noe som gjør at vinkelgiret må av, eller du likevel skrur så mye på bilen en dag at litt fra eller til ikke er stress :)

Det jeg heller ville stresset med i første omgang er å bytte olje på automatkasse, vinkelgir og bakaksel. Kanskje oljen (og filter/sil) i haldexkoblingen også kan og bør byttes.

jerognal
03/04/14, 10:02
Takker for svar.
Flush av kassen skjer i helgen samt innvendig vask av motor. Dette tar eg sjøl. Får bare kjøpe inn den hylsa og ta den på sikt. Plage en mekaniker med det tror eg.... Har ikke hverken helse eller bukk til slikt.:p
Fikk bilen såpass billig at litt forebyggende service tar eg gjerne.

FroBe
03/04/14, 11:37
Hylsen er vel like mye en slitasjedel som støtfangeren er det. Vanligvis er det ikke behov for å bytte før de ryker.
For noen skjer dette tidlig, andre trenger aldri bytte. Det har sikkert med kjøremåten + flaks/uflaks.

jerognal
04/04/14, 06:09
Fant utskrift fra de to siste servicene i bilen. Begge nevner slakk i hylse vinkelgir.... Så da setter vi den på listen før sommeren.

Nå har iallefall motoren fått innvendig vask-gjennomskylling og ny Royal Purple olje med QMI.
(Sleit med å finne oljefilteret gitt....:o Var jo sånn nymotens innsatsfilter.)

jerognal
04/04/14, 18:07
Sånn da var kassen flushet. At den kunne gire pent med den oljen er et under. Svart som bek. Etter 20 ltr var den endelig rød.
Nå er det umulig å kjenne at kassen girer. Nyyydelig.
tror den kassen skal holde lenge. Med jevnlig flushing satser vi på like lenge som V70'en som er rullet 460.000 nå og er like fin. vedlikehold er alt.

larsverm
06/04/14, 00:59
Olje både her og der er vel anvendte penger.

mrstfu
06/04/14, 01:08
Olje både her og der er vel anvendte penger.

Ja, ny olje kan liksom ikke skade, sålenge det er riktig olje.

larsverm
06/04/14, 19:02
Latterlig opplagt, kan man vel si. Jeg bare tenker på dumme tilfeller av at folk i gjerrighet og uforstand på bil, har gjort bra biler dårlige før tiden ved å spare på oljeskift...