PDA

Vis full versjon : Høyt bensinforbruk på 940Lt



Boosti
23/05/13, 13:13
Er fersk eier av en 940 med fk motor, helt orginal bil som ikke er tukla med. Har regna ut forbruket til 1,45 på blanda kjøring, har da vært forsiktig på gassen. Syntes dette er alt for høyt. Merke også at bilen fjusker litt både på tomgang og under pådrag, litt sånn små "nykking". Skal bytte alt av tenningsdeler på den idag. Men kan dette være tegn på lmm eller annet?

Fulgte også med en lmm når jeg kjøpte bilen, setter jeg på den kutter bilen helt ut på høyere turtall. Denne har samme nummeret som den som sitter der.

catoers
23/05/13, 13:40
min erfaring til sier at du bør begynne med tenningsdeler, men forbruket er ikke så veeeeldig lavt på disse bilene.
jeg kjører på 1,1 på landeveikjøring(riktig nok chipet) men b230 motorer er gla i lake ;)

Boosti
23/05/13, 14:29
Ja prøver på det først idag. Men syntes uansett nesten halv anna liter på mila er litt i meste laget på pen kjøring. Hadde vel regna med liter'n :) en kamerat har helt lik bil, bare med automat. Og han kjører på rett under liter'n på pen kjøring.

jacobsen
23/05/13, 16:17
min erfaring til sier at du bør begynne med tenningsdeler, men forbruket er ikke så veeeeldig lavt på disse bilene.
jeg kjører på 1,1 på landeveikjøring(riktig nok chipet) men b230 motorer er gla i lake ;)

Tja.. fatters fikk sin B230FT på 0,75 på langkjøring. Min B230F gikk på noe av det samme.

Og min nåværende B230FK med automat går på liter'n blank på langkjøring, tross tenningsdeler i dårlig forfatning :)

Trådstarter: går ut i fra du har 95 eller nyere, kan jo lese ut eventuelle feilloder med OBDII

Boosti
23/05/13, 21:18
Okei, skal prøve og få lest ut feilkoder.

Jeg bytta tenningsdelene idag, og økte ladetrykket til 0,5. Er kvitt fjuskinga. Men nå sliter med ujevn tomgang og et enda høyere forbruk!

skurk
23/05/13, 22:22
Lambdasonde?
Min går på under 0,8 på langkjøring og 1,5 på utelukkende bykjøring.
Trekker biltransporthenger med bil på rundt literen.

Men har en bror, han får min til å bruke 1,3på langkjøring på noe han kaller pen kjøring...så alt er relativt.

Sjekka at du ikke har sprekt cooler eller noe falskluft?

Aalsen
24/05/13, 12:12
Min B230K går på 0,78 på langkjøring, 1 liter når jeg trekker et tonn i over 100km/t på langkjøring eller bare holder høy hastighet, litern på blandet kjøring og ca 1,2 på bykjøring
Jupp, det er en forgassermotor som snart har rundtet 300k :cool:

Sondre93
24/05/13, 21:28
Lamda lyset lyser vell? Les ut feilkoder først. Men med tanke på høyt forbruk og ustabil tomgang er det typiske tegn på dårlig lamda...

Boosti
25/05/13, 00:48
Nei lyser ikke noe lampe for lamda i dæsjen når bilen går :) prøvde en annen lmm idag, men det vare ingen forskjell. Brukte 10 liter på 6 mil nå, normal blanda kjøring.

9førrlars
25/05/13, 00:57
Bare å venne seg til det boosti,. Bilen min bruker like mye som din. Kjørt sånn 1 år nå, begynner å bli lei ... :P Lånte meg en Audi s4 som gikk penere på mila med oftere pådrag.
Er som catoers sier, disse er gla i lake :P

Daruu
25/05/13, 01:19
Min har ikke gått på over litern ennå, med mye småkjøring + AC bruk.

Sjekk lambdaen som nevnt, og evt om katalysatoren kan være tett

Larsge
25/05/13, 08:21
Lambdasond er vel en slitedel å regne.. 100 000km bytteintervall. Sonder som har sittet godt på overtid gir gjerne signal slik at styringa tror ting er greit men signalet er kanskje ikke lengre der det skal være og da blir ting feil uten at det nødvendigvis gir feilkoder. Så det svarer seg uansett å bytte ut en gammel sonde som har gått langt over. Og da er det Bosch ikke biltema som er anbefalt. :)