PDA

Vis full versjon : Slitasje på frontruta

Øygard
21/05/13, 15:24
242en skal snart på EU-kontroll og dålurerv eg litt på om frontruta kjem til å gå gjennom kontrollen. Ho er heil og uskada, men litt slitasje har det blitt på 35 år. Små riper og sånt som berre viser når det er sol. Trur dåke det vil bli eit problem? Og går det an å få dei vekk på ein enkel måte?

gaupe
21/05/13, 20:35
Vask ruta veldig godt og prøv :)

Aalsen
21/05/13, 21:05
Da jeg fiksa steinsprut på min 26 år gamle rute påpekte han karen at ruta var ganske slitt, men bilen gikk gjennom EU uten problemer. Satse på at det ikke er klar himmel og blendende sol når du har eu-kontroll :p

Øygard
21/05/13, 21:13
Kanskje det er best at ho er skjeten, for då ser dei ikkje ripene og tenker at det sikkert berre er skit? :D

Naske
23/05/13, 10:54
Er det overskya, eller dersom ruta er våt er det jo nesten umulig å se ripene. Går sikkert bra, men periodisk kontroll er et lotteri.

Øygard
23/05/13, 14:52
ja, får bestilla kontroll ein dag det er meldt regn:D

Børge Vikebø
24/05/13, 12:21
smiske litt med Christian :)

Øygard
24/05/13, 21:21
Prøva å bestikka han :D

C.Erstad
24/05/13, 21:30
E jo ikkje værre enn å berre bytta ho... Koster noen kroner ja, men er verdt det! :)

Øygard
24/05/13, 21:43
Har andre ting eg gjerne vil bruka dei kronene på... Det er jo ikkje nåke problem sånn som det er, men viss han som tar kontrollen har ein dårleg dag og det er sol kan det jo henda det ikkje blir godkjent. Men eg får berre prøva.

gaupe
25/05/13, 07:06
Det er gode grunnar til å underkjenne snart 40 år gamle frontruter.

Larsge
25/05/13, 08:02
Har du sjekka pris på ny rute? Kan opplyse at Riis bilglass i Åsane tar ca 4000,- for ny rute til 940 (Pris som jeg fikk for et år siden, kan ha steget litt) og det er med ny viskere og montering.... Det er billig. Jeg kjører med slitt frontrute og liker det ikke. Jeg sjekket prisen fordi jeg trodde ruta ble underkjent på PKK, men den ble godkjent og dermed fikk jeg en sovepute :rolleyes: Satser på å bytte den likevel da det er noe herk å kjøre med på våte høstveier, ser jo ingenting når en møter bil, blir akkurat som ei skitten rute bare at du ikke får den rein... Og ettermiddagssola gir jo sine utfordringer også..

catoers
25/05/13, 10:58
Har andre ting eg gjerne vil bruka dei kronene på... Det er jo ikkje nåke problem sånn som det er, men viss han som tar kontrollen har ein dårleg dag og det er sol kan det jo henda det ikkje blir godkjent. Men eg får berre prøva.

kan ikke du slipe ruta da ?

Naske
25/05/13, 11:05

Funker ikke å slipe ruter. Finnes ingen annen løsning enn ny rute når den er sandblåst og full av små kratre gjennom årenes løp. Men burde vel gå fint å bytte ruta selv på en gammel volvo? På 245´en min er den jo bare festa/kittet inn med svart butylgummi. Verre med disse limte rutene på nyere biler som er strukturelt bærende.

Øygard
25/05/13, 14:38
Det er gode grunnar til å underkjenne snart 40 år gamle frontruter.

Det kjem an på tilstanden det. Det er ikkje farleg å kjøra med denne ruta.

Det kan henda det hadde gått. eg har høyrt rykte om at det ikkje er so mange som gjer det lenger men det er kanskje nåken.