PDA

Vis full versjon : trøbbel med drivakslinger Volvo V70 XC



StianBerget
20/05/13, 23:30
Kjøpte meg V70 xc i Februar. Har kjørt en stund med vibrasjoner når jeg kjører over 80 km/t, alle hjul er balansert så det er ikke det. Her om dagen smalt det ett sted i fremkant også var det akkurat som om bilen slurra over 60 km/t. Tok ut Høyre drivaksel i dag for å kjenne på leddene å de virket bra (I kjøptskontrakt sto det at ytre del var defekt) Tenkte jeg skulle se på venstre side også. Nav skruen satt helt løst på den siden, kunne ta den med fingrene. Var nesten sikker på at grunnen til slurringa var at rillene på drivknuta og i navet var ødelagt men de var også bra. Jeg har prøvd å få drivakselen ut fra kassa i snart 2 timer men har ikke sjangs, den sitter som støpt. Noen som har noen tips?

Sagen
21/05/13, 06:46
Har ikke vært borti XC (årsmodell?), men trodde det bare var å nappe ut akselen? Men, om nav skruen du kaller har vært løs, så har du nok årsaken til vibrasjonen der.

StianBerget
21/05/13, 09:36
98 modell. Spørs om jeg må prøve med ett brekkjern eller noe. jaa mulig, men det forklarer ikke hvorfor bilen ikke ville dra over 60km/t :s

Sagen
21/05/13, 11:10
Kan hende det er like bra. Hva angår sluringa over 60km/t du nevner, så har jeg ikke noe kjapt svar. Automatkassa som begynner å gi seg?

mrstfu
21/05/13, 16:09
Feilkoder p kassa? Om vibrasjonene har pågått lenge nok, kan det godt hende at det har satt kassa i en slags nødmodus.


Uansett, om internmekanikken i kassa ikke er fucka, skal akselen være til å lirke ut. Kan sitte godt, men på enden av akselen er det en låsering, som henger ned offsenter fra akselen, kun for å hindre t den detter ut. Prøv å rappe til akselen innover med gummihammer noen ganger.

StianBerget
21/05/13, 18:02
Har fått ut begge akslingene, gikk md brekkjern :) Venstre siden kjentes helt fin ut - som jeg trodde, ville bare eliminere ett mulig problem. Tok fra hverandre det indre leddet på høyresida og rensket lageret godt. Så ett par stygge riper ved en slags låsering inni leddet, men jeg syns det er veldig rart at det kan forårsake problemene jeg har nevnt.

StianBerget
21/05/13, 18:05
Hvordan kan jeg få lest av eventuelle feilkoder? Vibrasjonene har vært der siden februar, men har ikke vært intense før nå den 16. Mai.
En ting jeg tenkte på, da jeg tok ut akslingene kom det ingen gir olje i det hele tatt - er det riktig? Er det oljelekkasje på kassa så det er derfor hele driten har skjært seg? Den girer fint å det kommer ingen ulyder. Å ja, det er manuell kasse glemte å nevne det hehe.

mrstfu
21/05/13, 22:31
Hvordan kan jeg få lest av eventuelle feilkoder? Vibrasjonene har vært der siden februar, men har ikke vært intense før nå den 16. Mai.
En ting jeg tenkte på, da jeg tok ut akslingene kom det ingen gir olje i det hele tatt - er det riktig? Er det oljelekkasje på kassa så det er derfor hele driten har skjært seg? Den girer fint å det kommer ingen ulyder. Å ja, det er manuell kasse glemte å nevne det hehe.


Når jeg har hatt ut mine aksler fra min manuellkasse, har jeg satt bilen helt plant, og det har ikke kommet mer enn et par dråper. Tror nivået skal ligge helt oppunder åpningen i simringen.

StianBerget
23/05/13, 08:30
Ok takk for svar! Har undersøkt en hel del bilopphøggerier rundt om å alle har drivaksel med mutter å ikke bolt. (Jeg har selvsagt bolt)
Noen som vet om jeg kan bytte navet over fra en høgd bil til min egen, slik at jeg kan bruke aksel med mutter? Eller passer ikke navet tror dere?

mrstfu
23/05/13, 08:33
Ok takk for svar! Har undersøkt en hel del bilopphøggerier rundt om å alle har drivaksel med mutter å ikke bolt. (Jeg har selvsagt bolt)
Noen som vet om jeg kan bytte navet over fra en høgd bil til min egen, slik at jeg kan bruke aksel med mutter? Eller passer ikke navet tror dere?

Ta deg en tur hit: http://forums.swedespeed.com/showthread.php?163864-98-00-AWD-Component-Parts-Listings

Se hva du finner. Er en liten håndfull med forskjeller på girkasser, drivaksler og slikt når det kommer til AWDsystemet på disse bilene.

StianBerget
24/05/13, 23:49
Oppdatering med dårlig nytt. Har nå byttet drivaksel høyre side + hjullager siden "rillene" i enden av akselen og inne i navet var forskjellig. (Ellers var akselen identisk) Skulle prøvekjøre, satte bilen i gir å slapp clutchen men ingenting skjedde. Akkurat som om bilen sto i fri på alle girene. Jekka bilen opp i front å lot bilen stå å gå på gir, ingenting skjedde. Tok ut drivaksel høyre side og satte inn den indre delen fra en aksel for å se om den gikk rundt på gir - Det gjorde den, men kunne holde den igjen med hånda. Hjul på motsatt side gikk IKKe rundt da jeg holdt igjen andre siden. Feste til mellomaksel på differensial gikk rundt både i fri og på gir (sjekket ikke om den gikk rundt mens hjulene var på bakken)

- Har noen vært borti noe av det samme? Jeg har konkludert at det må være en av tre ting: enten er det girkassa, differensialen, eller clutchen som er gåen.
>> Det som er så utrolig rart er at like før jeg parkerte den for operasjon, kjørte jeg den greit 1-2 km, den slurret i 60km/t +, men den drog iallefall! Nå Rikker den seg ikke! Fatter ingenting.. det eneste jeg har gjort er ta ut begge akslene og byttet høyre aksel.

Robert H.
25/05/13, 08:17
Du må nok ned med girkassen uansett for å finne ut av det.
Det virker som det er clutchen som er synderen, MEN det kan også være det berømte dobbeltmassesvinghjulet.
Har nylig skiftet dette på en Citroen Picasso og symptomene var de samme med sluring og til slutt ingen fremdrift.
Regner med at når du har tatt ned girkassen at du finner ut av det.

mrstfu
25/05/13, 10:53
Enig med Robert H her. Kassa må ut og av motor, og sett bort fra at det er litt knot er det ikke den verste jobben.

StianBerget
25/05/13, 12:22
Takk for svar ppl. Småkjei jobb uten bukk.. Spørs om jeg må sette bort dette til noen andre, er overhode ingen ekspert, vet ikke hva jeg skal de etter inni kassa. Får krysse fingran for at det er clutchen.

StianBerget
06/06/13, 17:00
Har enda ikke fått bilen på noen bukk, så idag jekket jeg den opp igjen og tok ut akslingene for å se om jeg så noe inne i kassa eller kardangen om du vil. Fant ut hvorfor bilen ikke flyttet seg å det var fordi rillene på akslingen mot kassa (eller spleinsen?) ikke hadde noe spor å gli inn i! Dvs Tannhjulene mend rillene inni som skal ligge sentrert for hullene var begge flyttet totalt. Noen som har vært borti det før? Høres ikke bra ut. Må ha skjedd da jeg dro ut akslingene første gangen og startet motoren for å se at det gikk rundt..