PDA

Vis full versjon : 0/5W-40 vs. 10W-40 Syntetisk/mineral. Oljebegrep mange har missforstått?



Aalsen
20/05/13, 22:59
Jeg er en nysgjerrig sjel, og gjort en del research om emnet :o

Titter litt rundt på formet og ser at de fleste bruker 10W40 olje, og jeg lurer litt på hvorfor? Det er mye bedre for motoren å bruke 5W-40 olje.

Begge oljene holder lik tykkelse når den blir varm, men jo lavere tallet foran W er, jo tynnere er oljen når den er kald. Tynnere olje når fortere og lettere rundt i motoren ved kaldstart både sommer og vinter, men når motoren blir varm, holder de samme tykkelse.

Det står i manualen til 740'n min at motoren skal ha 10W-40 del- eller helsyntetisk, eller 5W-40 olje.
-Noen har sagt at jeg burde kjøre på 10W-40 i stedet for 5W-40 fordi den er tykkere. Det er egentlig bare tull har jeg funnet ut. Den er tykkere ved kald motor ja, men like tykk som den andre ved varm motor. Jeg kjører heretter kun med 5W-40 syntetisk uansett årstid.

-Videre har jeg hørt at motoren burde ha mineralolje fordi motoren er gammel (87), og mineralolje er tykkere. Igjen, tull. 10W-40 mineral olje er like tynn/tykk som 10W-40 syntetisk. Det er tallene som bestemmer hvor tynn eller tykk oljen er, ikke hva slags type det er. Syntetisk har bedre egenskaper enn mineralolje, og motorer som har kjørt hele livet sitt på mineralolje skal ikke ha noe å si om de bytter til syntetisk. Derimot burde de ikke bytte olje til annen viskositet. Mineralolje er mer "sotete" enn syntetisk. Usj!


Så til dere som sverger til 10W-40, hvorfor ikke 5W-40? Igjen, jeg er bare nysgjerrig :)

Jannern
21/05/13, 09:25
bruker ikke annet enn 5w40 av samme grunner som du sier her :)

Oljens viskositet eks. SAE 5W-30
Angir oljens tykkelse og evne til å flyte ved forskjellige temperaturer.

Det som står før streken “-”
20W- ned til ca - 5 grader C
15W- ned til ca -15 grader C
10W- ned til ca -25 grader C
5W- ned til ca -35 grader C
0W- ned til ca -40 grader C

Det som står etter streken “-”
-30 opp til ca 30 grader C
-40 opp til ca 40 grader C
-50 opp til ca 50 grader C


Oljens smøreevne og kvalitetsnivå eks. API SERVICE SJ
Angir oljens evne til å utføre sine oppgaver ved forskjellige temperaturer.

S som første bokstav (Spark ignition) angir olje beregnet for bensinmotorer,
En olje kan ha mer enn ett kvalitetsnivå.
SJ for dagens bensinmotorer, introdusert i 1996
SH stort sett utgått, for bensinmotorer fra før ca 1996
SG stort sett utgått, for bensinmotorer fra før ca 1993
SF utgått, for bensinmotorer fra før ca 1988
SE utgått, for bensinmotorer fra før ca 1979
SA til SD er utgått og brukes kun når den er spesielt foreskrevet av produsent.

C som første bokstav (Compression ignition) angir olje beregnet for dieselmotorer
En olje kan ha mer enn ett kvalitetsnivå.
CH (ev. med tileggsbenevnelse) for dagens dieselmotorer, introdusert i 1998
CG (ev. med tileggsbenevnelse) for dagens dieselmotorer, introdusert i 1995
CF (ofte med tileggsbenevnelse) for dagens dieselmotorer, introdusert i 1990-1994
CE (ev. med tileggsbenevnelse) utgått, for dieselmotorer fra før ca 1987
CD-II(ev. med tileggsbenevnelse) utgått, for dieselmotorer fra før ca 1987
CA til CD er utgått og brukes kun når den er spesielt foreskrevet av produsent.


Og lette kjøretøy:

A1 til A5 for bensin
B1 til B5 for diesel
Disse er slått sammen til A1/B1, A3/B3, A3/B4, A5/B5.

olje til lette bensin og diesel motorer har betegnelsen C -> C1, C2 og C3

Aalsen
21/05/13, 12:03
Så da har jeg ikke missforstått helt :D

Takker for informasjonen, nå lærte jeg enda mer :)

skurk
21/05/13, 14:27
Kjører på mineralolje som jeg tapper fra 200-litersfat som det står massey-ferguson på jeg.
15w-40 muligens.
Var innom og henta 20 liter nå nettop faktisk.
Castrol txt om vinteren...

Turbovogna har aldri gått på noe annet enn castrol siden den var ny.
Andre eier på bilen og den har komplett stemplet servicehefte.
Så den får fortsette å få castrol :-)

Naske
21/05/13, 16:51
Enig med trådstarter. 5w-40 helsyntet er det jeg også bruker på alle mine biler uansett årstid.

samaron
21/05/13, 21:26
Fylte helsyntetisk på min bil (1986-modell 740 Turbo), Castrol 5w-30. Lakk som en sil etterhvert... Byttet over til Biltema 10w-40 delsyntetisk olje etter anbefaling fra et bilverksted. Sluttet å lekke nesten med en gang. Ble forklart at på disse gamle motorene er nymotens helsyntetisk olje for tynn. Slike oljer eksisterte ikke en gang når bilen var ny. Så fra den dagen har jeg brukt 10w-40 delsyntetisk, bytter olje og filter en gang i halvåret, eller etter 10.000km.

Aalsen
21/05/13, 22:00
Fylte helsyntetisk på min bil (1986-modell 740 Turbo), Castrol 5w-30. Lakk som en sil etterhvert... Byttet over til Biltema 10w-40 delsyntetisk olje etter anbefaling fra et bilverksted. Sluttet å lekke nesten med en gang. Ble forklart at på disse gamle motorene er nymotens helsyntetisk olje for tynn. Slike oljer eksisterte ikke en gang når bilen var ny. Så fra den dagen har jeg brukt 10w-40 delsyntetisk, bytter olje og filter en gang i halvåret, eller etter 10.000km.

Kan ha noe med egenskapene til oljene. Det at den begynte å lekke som en sil sier bare at den syntetiske oljen trenger seg godt gjennom de minste sprekker slik at den får smurt godt overalt i motoren, i motsetning til den minerale som kokser lettere.
Mineraloljen mister smøreegenskapene sine mye fortere enn syntetisk. Den kokser lettere og blir litt tykkere. Dette er ikke positivt da det ikke smører like bra, men what the hell, de gamle rødblokkene tåler vel det ;)

Hvis du hadde skiftet pakninger, hadde den nok fint gått på syntetisk, og hatt det mye bedre :) Det at den lekker som en sil sier ikke noe om oljen, men om tilstanden til pakningene ;)

Jannern
22/05/13, 22:07
Jupp, støtter innlegget over her! Er pga pakninger og tettninger. Min(e) går på 5w40 begge og ingen av de lekker :) Så motoren din trenger nok helst bare en overhaling. Men ser du skriver du har turbo samaron. Er det slark i den så går det fort unna litt olje der da..!