PDA

Vis full versjon : Trenger hjelp til klimaanlegget som virker veldig snodig nå på min -99 V70XC..



4-trekkeren
18/05/13, 15:46
Heisan

I den senere tid har jeg slite med mye dugg på vinduene inne i bilen ved regnevær. Vi har, her jeg bor, hatt mye kaldt vær og regn den senere tid.
Virker nesten som det kommer ferdig fuktig luft ut av kanalene(?).
I dag ble det enda snodigere da været har snudd til det ekstremt varme med godt over 20 grader. Når jeg starter bilen og kjører blåses det iskald luft som forventet et lite minutt, og deretter går det over til ca 20 graders merkbar fuktig luft. Det er faktisk slik at det kjennes klamt og fuktig ut på huden bare ved å sitte i bilen. Noe er helt gæærnt mener jeg.
Noen som har en ide til hvor jag skal begynne å lete?
Kan sies at jeg har det trauste 2-sone klimaanlegget som står i disse bilene, og det har virket helt fint stort sett hele tiden (Meget fornøyd!).
Jeg byttet viftemotor i fjor høst, og hadde service på anlegget for under et år siden. (Sjekket lekasje og fyllte på anlegget ++)
Er det noe avfukter-greier(?) som kan ha sluttet å virke her, eller er anlegget på vei til de evige jaktmarker.

På forhånd mange takk for all hjelp - som man som oftes får på et knakande godt forum som dette :-)

locked
20/05/13, 20:19
Punkt 1. Kontroller varmevekslaren for kjølevannslekkasje. Normalt sett avdekkar du det med å legge golvteppet på førarsida til sides og skyve vekk det svarte plastdekselet inn mot varmeapparatet. Du vil då heilt tydeleg sjå grønn avleiring frå kjølevæska. Dersom så ikkje er tilfelle må du demontere registeret og kontrollere at det er reint.

Sagen
21/05/13, 06:53
Høres ut som om du har en lekk varmeveklser ja.. Ville også sjekket at alle dreneringshull er åpne, og eventuelt sette inn et nytt kupèfilter. I samme slengen, så hadde jeg også sjekket den lille vifta/tempføleren for kupèlufta. De har en tendens til å stoppe om de har dratt inn for mye støv.