PDA

Vis full versjon : V70 D5 AWD, frykter defekt bakaksel eller melomkasse!. HJELP?.



Alfen
16/05/13, 15:28
Hei, jeg har en 2005 modell v70 D5 awd med geartronick/ tipptronick. Bilen er chippet og har CA 200 hk i følge forige eiger!.

I dag da jeg skulle kjøre fremmover i ferge kø og trødde litt godt på pedalen smalt det bak i bilen( trodde dette var verktøykassa mi som traff bakluka).

Kjørte omord i ferga og alt virket normalt!.

Da jeg skulle av ferga kjørte jeg med opent vindu og hørte da en svak klakke lyd som kunne minne om en skikkelig sperre som man hadde på 740 osv tidligere.

Lyden ble ikke verre om jeg akslerere eller noe!.

La meg under bilen for og se om jeg så noe feil menn alt virker til og være bra ved diffen bak!.

MENN, om jeg kjører ut på gress og grus og gir gass så er det ikkje tegn til drift på bakhjulene og hører ingen ulyder heller!

Ingen meldinger i displayet i bilen om feil heller!.

Noen her som har vert ute for noe lignende eller har forslag til hva jeg kann gjøre? :).

Dette haster da eg skall på camping ferie med vogn på slep til helga :).

Håper det er noen som vet noe :).

På forhånd takk for alle svar :)

Alfen
16/05/13, 16:28
Har nå fått jekket opp bilen bak, vist jeg snurrer hjulene rundt er det ingen ulyder!. når jeg snurrer på hjula så går ikke mellom akslingen rundt( dette regner eg med er normalt siden pumpa ikkje har aktivert kontakt mellom mellom aksling og diff?.

Menn om jeg vrir på mellom akslingen for hånd så "henger" denn på visse punkter så denn er VELDIG tung og turne rundt, er dette normalt? :)

skall det komme strømm til pumpen på denn lange ledningen når tenningen står på?, eventuelt hvor mange volt og ohm skall jeg her finne? :)

Håper noen vet :)

Torsen67
16/05/13, 18:45
Har bare lest litt rundt forbi om dette, men det er som regel noe som heter vinkelhylse eller vinkeldrev som pleier å gå at skogen. Søk her på forumet på de ordene pluss awd, så tror jeg du vil finne flere tråder. Synd å si det, men det ser mørkt ut vedrørende campingturen din med denne bilen.

Alfen
16/05/13, 19:47
Ja, har lest litt rundt forbid angående dette nå og har fått bilen opp framme og konstantert at om framm julene går rundt så står mellom akslingen pinn i ro samt en liten RRRRRRRRRRR lyd når bilen står og går med drift forran!

Noen som har erfaring med og ta ut vinkeldrevet/fordelingskassen?.

Er også en god del olje på undersiden av kassen!.

Ut fra det eg ser under der må det være et H******* og få ut denne kassa med tanke på liten plass til og komme til ovenfra og inn mot motor? ;)

Stig-Arne
16/05/13, 20:09
98% sikker på at det er hylsen som er defekt.
Den er laget litt for svak på de modellene, men samtidig må den ikke være for sterk for å unngå skade på vinkelveksleren.
Girkassen må for øvrig ikke ut for å bytte hylsen.

Ola Hagen
16/05/13, 20:33
helt sikker på at de ikke er innmaten i bak akslingen da? Mora mi sin xc fekk ulyd i diffen og den måtte byttes, hele innmaten på fabrikken...

Alfen
16/05/13, 20:37
nei, menn vinkelveksleren må vell tas ut?. og høgre jul oppheng må vell løsnes for og få ut drivakselen som sitter i enden av vinkelveksleren/Fordelings girkassen?.

Er det noe annet jeg kansje bør være obs på?. Er alle hylsene like for 2005 awd modellene?. Har en veninne som er i sverige og kann handle dette til meg i morgen!.

Stig-Arne
16/05/13, 20:46
helt sikker på at de ikke er innmaten i bak akslingen da? Mora mi sin xc fekk ulyd i diffen og den måtte byttes, hele innmaten på fabrikken...

Siden lyden kommer når man turner forhjulene så er det ikke differensialen nei, for går ikke mellomakslingen rund da, så er feilen i vinkelvekselen, enten hylse eller noe annet alvorlg

Shaiko
16/05/13, 20:53
Hvor i landet holder du til?

Alfen
16/05/13, 21:19
Ja, kommer til og ta ut vinkelvekselen i morgen!. Det som uror meg er at høyre forhjul har full drift om jeg spinner eller snurrer venstre forhjul!. Om hylsen var defekt ville vell høyre forhjul også vert satt ut av drift?.

Holder desverre til i Hordaland!

Shaiko
16/05/13, 21:25
Akselen til høyere hjulet går "inni" joken til vinkel akselen.

Så nei, høyere forhjul har ikke kontakt med utgående til vinkelakselen

Hadde du bodd i nærheten kunne jeg hjulpet deg med jobben. Men hordaland er litt vel langt:p

Alfen
16/05/13, 21:30
Så for og klarne litt opp! Høyre forhjul skall uansett ha drift enda hylsen er defekt?.

Vet du sånn ca pris på denne hylsen her i norge eller sverige? :).

Ja Ser du holder til i vestfold, og det blir nokk en litt drøy tur for og hjelpe meg ja, denn fårstår eg :). Menn takk for tilbudet :)

Stig-Arne
16/05/13, 21:53
hylsen har jo bare som oppgave å sende kraften bakover. mao. ingenting med høyre forhjul å gjøre

Alfen
16/05/13, 23:18
Ok :). Da er denn saken bra :). Takker for hjelpa så langt :). Skall få tatt et bilde når kassa er komt ut i morgen :)

Elverumawd
17/05/13, 07:44
Vil tro det er samme hylsa fram til neste haldex oppgradering, tror detta var i skille 2008/2009? Min 2007 D5 awd er den også bytta på før mitt eie, er nok en ganske vanlig del og bytte på de bila. Hvertfall hva jeg har fått for meg :-) men kjør litt oppdateringer og bilder på jobben om du skal gjøre det selv? Sikkert flere som kan dra nytte av :-)

sendt fra galaxy'n ;-)

Alfen
17/05/13, 11:11
Ja, service sett handlet i sverige og får dette levert personligt på tirsdag!. prisen ble 1288 Svenske riksdaler :).

Jobben gjør jeg selv så nå har eg trille bilen inn på verksted gulvet og skall til og demontere:).

Bilder skall eg prøve og ta etterhvert så det blir litt lettere og se for andre også :).

Menn som sakt så er dette første gangen eg gjør denne jobben så om noen har tips og triks for og få dette ut er jeg veldigt intresert i dette :).

Tace
17/05/13, 13:10
Mulig jeg er helt på jordet, men du er sikker at det ikke er deler inne i bremsetrommelen bak som har løsnet ? Det er jo en vanlig svakhet med volvo (har erfart :-)

Alfen
17/05/13, 16:08
Ja det er utelukker for det er ingen over føring av kraft til melomakselen! Kassa er snart komme ut nå, må bare finne ut om jeg har oversett en 5 skrue ;)

Morgis
17/05/13, 16:14
om du roterer på begge bakhjulene samme vei, skal mellomaksel bevege seg, og dermed også framhjulene.
Dette ble vel standard i 2005 når PreX ble standard, eller gjaldt det kun R utgavene i starten?
Det gjør det hvertfall på min 2009, men kanskje det systemet fungerer helt anderledes igjen.

Alfen
17/05/13, 19:01
Da var gearet og hylso komt ut, hylso var godt slitt på vinkel gear siden så når eg setter det helt på vinkel gearet så har det ikkje feste i det hele tatt!

MENN, om bilen står i Parkering(P) og eg roterer venstre forhjul, skulle ikkje da hylsen ha rotert?. Dette gjorde denn nemelig ikke! Bilder kommer :)

Stig-Arne
17/05/13, 19:54
Med tanke på det beskrivelsen du ga, med mye lyd når det skjedde, så er jeg redd for at vinkelgiret har gitt seg.

Alfen
17/05/13, 19:58
Vinkel gearet lager ingen lyd når eg turner det nå når det er komt ut. og er overføring i gjennom det :). Menn hylsen er defekt :).

Så tror nokk gearet har overlevd heldigvis :)

Morgis
17/05/13, 20:15
Vinkeldrevet er koblet på kronhjulet inni differensialen til høyre og venstre drivaksel. Ikke på drivakselen til høyre forhjul, selv om det kan se sånn ut.

Om du roterer venstre hjul, vil høyre rotere motsatt vei slik en åpen diff vil gjøre, og visa versa. Om du derimot roterer begge framhjulene samme vei, skal mellomaksel begynne å rotere om den står i fri.

Alfen
17/05/13, 20:22
Joda, denn er eg med på :). Menn når vikelkassen ligger på arbeidsbenken og eg da roterer venstre forhjul mens eg holder på hylsa med splines i som skall overføre kraften til vinkelgearet, skall ikkje da hylsa rotere også?.

Eller er det mitt hode som ikke henger med på opplegget? :P.

Gear og difrensialer har eg nada erfaring med utenom at jeg vet det grunleggende som her ikkje er godt nokk :)

Stig-Arne
17/05/13, 20:41
Høres ikke helt bra ut nei.

Alfen
17/05/13, 20:49
Nei, menn eg regner med at om noe var knust inne i hoved gir kassa så skulle vell dette lage masse stygge lyder samt sette girkassen ut av stand?.

Det skall sant sies at jeg har ikke prøvd og sette bilen i gir og prøvd dette så for det eg vet kann det jo hende at hylsa ikke skall rotere når bilen står i parkering?.

Og siden hylsa er utslitt av at denn har spunnet på akslingen, og 4 Wd en har fungert fremm til i går, så er det jo da merkeligt om det er flere ting som har gått galt?.

Håper det snart kommer noen inn her som har et godt svar til meg angående akuratt dette :)

Stig-Arne
17/05/13, 21:01
Altså, du har løs vinkelvekselen, om du vrir på inngående aksel, da skal utgående også gå rundt, gjør den ikke det, er vinkelvekslen defekt. er neppe noe som helst galt med hovedgirkassa.
men med tanke på at du forklarte at det kom mye ulyd, så høres det mer ut som at noe annet gikk sundt enn bare hylsen, den burde strengt tatt ikke lage så mye lyd tenker nå jeg.

Alfen
17/05/13, 22:05
Nei nei, vinkel kassen har kontakt i gjennom, så vinkel kassen har ikke tatt skade!. Menn om jeg snurrer venste forhjul mens bilen står i Parkering på girspaken, og vinkel kassen ligger på arbeidsbordet så går fortsatt ikkje Hylsa ( som eg skall bytte og er over gangen mellom vinkel kassa og hhoved kassa) rundt når eg snurrer VENSTE hjulet! Er dette normalt eller skulle denne ha snurret Uannset så lenge jeg snurrer rundt venstre forhjul?. Vinkel kassa er i orden! Hylsa er defekt og blir byttet tirsdag!.

Morgis
18/05/13, 05:14
du må rotere på både høyre og venstre drivaksel samtidig, i samme retning, for at vinkeldrevet skal rotere.
Dette fordi det er en åpen diff inni girkassen, som ved rotering av kun en aksel, bare vil flytte effekt til motsatt aksel.
Hadde det vært en sperrediff, hadde det vært nok å rotere venstre eller høyre for å få bevegelse ut til vinkeldrevet.

om du setter girkassen i park, låser den kronhjulet og overføringa til vinkelkassen

Sollien
18/05/13, 06:53
Hylsa er designet til å gå åt skogen først om jeg har skjønt det rett, dette for å spare vinkelkassa, denne er nemlig ingen billig sak å bytte ut... etter den lyden du beskriver høres det ut som Hylsa mangler feste ja, kan liksågodt ta oljeskift når man har nede vinkelkassa :)

Sent from my HTC Desire

Alfen
20/05/13, 12:32
Ja:). Vet du noe om hvilken olje somm skall på denn og hvor mye ? :)