PDA

Vis full versjon : Tilhenger kontakt V70N



runepv50
15/05/13, 21:04
Kjøpte ny henger hvor lysene på hengeren ikke lyser som de skal. Har testet på annen bil og da er alt ok.

Min bil er en V70 2006 modell.

Hengeren lyser som følger:

Tåkelyset står alltid på.
Høyre blinklys fungerer ikke.
Ellers er alt ok.


Så da regnet jeg med at det var kontakten på bilen som var feil på. Så denne byttet jeg nå i dag. Men feilen er der enda.

Noen som har vært borti samme? Evt hva som kan være feil?

Hengeren er en Gaupen og tilkoplingen er 13polet med overgang til 7 polet.

C.Erstad
15/05/13, 22:09
Har bilen altid vert sann?
Eller plutselig ble den slik?

Børge Vikebø
16/05/13, 14:20
bytt til 13 på bilen først som sist...

peri_lund
20/05/13, 22:50
jeg jobber på mekonomen og har solgt en del av disse adapterene, har klødd oss i hodet mange ganger da gitt. Er ikke alle disse som er helt i "hundre"...
Men har faktisk vært borti at Gaupen har en annen standard på elnett enn andre hengere har. Vi selger HSS og ÅTM, og det er ikke alltid likt om kunden kommer med en ny gaupen og skal ha seg en adapter. Jeg ville åpnet baklysene eller kontakten på hengeren og sjekket så det er "norsk standard" der først jeg...

gaupe
21/05/13, 08:08
Verdt å sjekke koblingskjema til Gaupen: Tre forskjellige variantar basert på år: http://www.gaupen.no/Service.aspx

Rettare sagt fire, for i frå 2013 er det 13 pols EU-standard på alt.

runepv50
21/05/13, 21:02
bytt til 13 på bilen først som sist...

Om det er 7 eller 13 har vel ingen ting å si? Det er vel de samme signalene som skal ut.

runepv50
21/05/13, 21:04
Verdt å sjekke koblingskjema til Gaupen: Tre forskjellige variantar basert på år: http://www.gaupen.no/Service.aspx

Rettare sagt fire, for i frå 2013 er det 13 pols EU-standard på alt.

Har sjekket skjemaet og dette stemmer med det som er på bilen.

runepv50
21/05/13, 21:07
Har ligget dødt noen dager hos meg dette her.

men snakket med en kjenning hos Volvo. Det er slik at tåkelyset på Volvo blir brukt til å forsyne campingvogner med strøm under transport, slik at i dette tilfellet så vil tåkelyset stå på ved bruk av henger. Så jeg har bestilt ny kontakt fra mekonomen hvor jeg mener det skal gå å slå av Tåkelys "funksjon". Vi får de denne uken når jeg får den.

runepv50
21/05/13, 21:27
jeg jobber på mekonomen og har solgt en del av disse adapterene, har klødd oss i hodet mange ganger da gitt. Er ikke alle disse som er helt i "hundre"...
Men har faktisk vært borti at Gaupen har en annen standard på elnett enn andre hengere har. Vi selger HSS og ÅTM, og det er ikke alltid likt om kunden kommer med en ny gaupen og skal ha seg en adapter. Jeg ville åpnet baklysene eller kontakten på hengeren og sjekket så det er "norsk standard" der først jeg...


Sjekket med naboen sin Ford Galaxy...der fungerer alt...med overgang....Nå målte jeg kontakten på bilen min og der er det strøm for blinklyset. Kanskje jeg skulle bytte overgangen da....

HansM
21/05/13, 21:34
Sjekket med naboen sin Ford Galaxy...der fungerer alt...med overgang....Nå målte jeg kontakten på bilen min og der er det strøm for blinklyset. Kanskje jeg skulle bytte overgangen da....

Har 13pin på min bil og Gaupen henger fra 2009, med motsatt overgang enn det du har, og der fungerer alt fint, både på XC70 fra 2012 med 13pin.

Så hadde nok målt ut den overgangen din og sjekket denne, evt. skaffe seg en ny. Testet med andre overganger?

gaupe
21/05/13, 22:16
Har ligget dødt noen dager hos meg dette her.

men snakket med en kjenning hos Volvo. Det er slik at tåkelyset på Volvo blir brukt til å forsyne campingvogner med strøm under transport, slik at i dette tilfellet så vil tåkelyset stå på ved bruk av henger. Så jeg har bestilt ny kontakt fra mekonomen hvor jeg mener det skal gå å slå av Tåkelys "funksjon". Vi får de denne uken når jeg får den.

Dette meiner eg du kan velje ved å bytte på nokre sikringar når du monterar ledningsnettet til tilhengarfestet.

C.Erstad
21/05/13, 22:21
Dette meiner eg du kan velje ved å bytte på nokre sikringar når du monterar ledningsnettet til tilhengarfestet.

Er en egen lednign som forsyner campingvogna med strøm.
Går ikke på tåkelyset. Iogmed at dette er påbudt på tilhenger og ;)

Men denne blir ofte ikke kobla til uten at du spør om det/ vil ha den.

runepv50
21/05/13, 22:21
Har 13pin på min bil og Gaupen henger fra 2009, med motsatt overgang enn det du har, og der fungerer alt fint, både på XC70 fra 2012 med 13pin.

Så hadde nok målt ut den overgangen din og sjekket denne, evt. skaffe seg en ny. Testet med andre overganger?


Hvor kan jeg kjøpe 13 pin til bilen?

gaupe
21/05/13, 22:45
Er en egen lednign som forsyner campingvogna med strøm.
Går ikke på tåkelyset. Iogmed at dette er påbudt på tilhenger og ;)

Men denne blir ofte ikke kobla til uten at du spør om det/ vil ha den.

Måtte vel ha trailermodul til denne?

gaupe
21/05/13, 22:46
Hvor kan jeg kjøpe 13 pin til bilen?

Volvo har ledningsnett, biltema har også eit med reléstyring om du tek sjansen på.det.

C.Erstad
21/05/13, 22:51
Måtte vel ha trailermodul til denne?

På V70N Så mener eg at alle har TRM uansett om du har 7pol eller 13 pols kontakt :)

gaupe
21/05/13, 22:57
På V70N Så mener eg at alle har TRM uansett om du har 7pol eller 13 pols kontakt :)

Har begynt å verte sidan eg monterte, eg kjøpte ein modul, det var nok TRM. Dette var med 7 pol.

HansM
22/05/13, 19:22
Hvor kan jeg kjøpe 13 pin til bilen?

Volvo sitt er helt støpt koblingshus på, i motsetting til biltema sitt som fyller seg med sand etterhvert og løsner i klemmene om man ikke bruker endehylser på ledningene før man skrur til.

TRM skal du vel ha om du har orginalt nett i fra før. Mulig det må lastes inn noe annen software.

http://accessories.volvocars.com/AccessoriesWeb/Accessories.mvc/sv-SE/NO/V70%2800-08%29/2006/all/all/L.H.D/ShowDocument/ShowIiDocument/VCC-163010-1/V70_%2800-08%29_2006

Børge Vikebø
22/05/13, 21:06
Skal visstnok ikke være behov for programmering på denne generasjon v70. Siste derimot..

runepv50
26/05/13, 10:23
bytt til 13 på bilen først som sist...

Nå har jeg prøvd det meste....byttet først den originale 7 pols kontakten med en uoriginal 7 pol. Fikk fortsatt ikke blink lys på høyre side.

Målte kontakten og målte spenning. Prøvde å kople en ledning direkte mellom henger og bil.....fungerer ikke.....

Til slutt dro jeg å kjøpte en 13 pols kontakt....monterte og da fungerte det.....dette skjønner jeg ikke...men men....

Ang tåkelys...så tok jeg bare ut pæra i hengeren....

Børge Vikebø
26/05/13, 20:56
Bytta du bare selve kontakten på bilen, eller hele ledningsnettet? Uansett så har jeg opplevd på overgang fra 13->7 til eldre henger at jeg mangler blinklysene og parkeringslys på ene siden, mens jeg ved bruk av en annen overgang har hatt alle lys fungerende.

Men på nyere hengere og campingvogner er det for det meste 13-polt, og da er det bare en fordel med det :)

runepv50
27/05/13, 08:36
Bytta du bare selve kontakten på bilen, eller hele ledningsnettet? Uansett så har jeg opplevd på overgang fra 13->7 til eldre henger at jeg mangler blinklysene og parkeringslys på ene siden, mens jeg ved bruk av en annen overgang har hatt alle lys fungerende.

Men på nyere hengere og campingvogner er det for det meste 13-polt, og da er det bare en fordel med det :)

Bytta bare kontakten....Kjøpte på Mekonomen.