PDA

Vis full versjon : Lim mellom hjullager og driknute



SverreP
14/05/13, 14:11
I fjor sommer byttet jeg venstre framhjulslager, nå må jeg bytte det andre. Ser nå at det anbefales å bruke et spesielt Locktite-lim på splinesene mellom lager og knute, det gjorde jeg ikke i fjor. Bør dette da gjøres på nytt?

Erlend
17/05/13, 23:20
Ser skf anbefaler dette, selv har jeg ikke gjort det, og har hørt med noen mekanikere, og de har sagt at det ikke er nødvendig:)

C.Erstad
17/05/13, 23:31
I fjor sommer byttet jeg venstre framhjulslager, nå må jeg bytte det andre. Ser nå at det anbefales å bruke et spesielt Locktite-lim på splinesene mellom lager og knute, det gjorde jeg ikke i fjor. Bør dette da gjøres på nytt?

Trenger ikke... er for å hindre lyd når man sitter girkassa i D eller skal igangsette med manuellgir.

Det du derimot kan gjøre er å smøre inn fett på splinsene. Slik at de ikke blir slitt...

Sagen
21/05/13, 06:58
Har aldri brukt lim.. men å smøre de med litt fett er smart :)

850GLTsilver
30/05/13, 21:30
I fjor sommer byttet jeg venstre framhjulslager, nå må jeg bytte det andre. Ser nå at det anbefales å bruke et spesielt Locktite-lim på splinesene mellom lager og knute, det gjorde jeg ikke i fjor. Bør dette da gjøres på nytt?

Fett gjør ikke samme jobben som dette "metallklisteret". Her er det snakk om å holde aksel i ro mot lageret. Og Fett smører som kjent.
Bruk gjerne "ikkeherdende locktite" Da vil splinesen holde seg brukbart i ro.

peri_lund
01/06/13, 00:02
Når man bytter hjullager er det nye bolter med til drivaksel, denne er innsatt med locktite. Det skal være godt nok ifølge verksmesteren der jeg jobber. Han var tidligere ansatt på volvo. Dette er strekkbolter, og skal byttes etter at det er tatt ut en gang. Jeg kjøpte meg nye bolter i dag, og skal bytte i helgen. Tar bare av senterkoppen i felgen, tar ut skruen, skyver drivaksel litt inn, sprayer inni bremserens, lar det tørke, også ha inn litt locktite og sette på plass den nye skruen med momentnøkkel, 35nm +90grader. Da skal det være greit:-)