PDA

Vis full versjon : Uforutsette utgifter: Veivhusventilasjon tett



Jakke
14/05/13, 14:06
Ja, da har jeg fått en dom fra Volvo når jeg spurte om pris på full service på bilen, 160k. 20000-25000 kroner.

Wait what? Jeg bruker mindre penger på RX7en over to år enn jeg må ut med for å holde Volvoen fungerende.

Det skal nevnes at dette inneholder regreim, multireim, vannpumpe, oljefilter og væsker. Dette er ting jeg kan gjøre selv.

Men jeg spurte om den veivhusventilasjonsrensen som MÅ gjøres, 6.5 timer. Sålenge jeg ikke må presse på noen lager, så kan jeg faktisk klare å sette sammen en wankelmotor og få den inn i bilen på kortere tid. Latterlig!

6.5 timer?! Og jeg spurte siden jeg må bytte regreim uansett, og det gjør jeg selv, kan jeg ikke da bare ta av toppen og spyle ned der? Nei toppakningsskifte tar 11 timer. Wait what? Det er å ta av regreim, som av og på (bytte) tar 4 til 5 timer. Så har man toppdeksel, som ikke kan være mange boltene. Så har man 12 bolter på toppen, som også går fort å få av. Så bytte pakninga, på med toppen, sette på og stramme i rekkefølge, sette på toppdeksel, så resten av arbeidet med reima, som er inkludert ovenfor.

11 timer? Klarer ikke å se at det er fysisk mulig å være så treg? Eller er denne bilen nå inn i helvette vanskelig å ha med å gjøre? For om regreim tar 4-5 timer, som er en STOR del av jobben med å skifte toppakning uansett, hvor går de andre 6 timene?

Jeg skjønner ikke dette. Og forsåvidt fant jeg ut at veivhusventilasjonen går ut til sides under innsuget, så ikke "kanalene" som går gjennom blokka, men den ENE kanalen. Og kan ikke den renses fra der catch can står under innsuget med et tidsbruk på et par timer?

Har de røyka SOPP her i byen? Eller har jeg valgt feil bil om jeg vil ha en bil som funker, og ikke koster mer enn pengesluket jeg har stående med navnet Mazda RX7?

Torsen67
14/05/13, 14:52
Vel, hvis du mener Volvoen er grei å skru på, så hvorfor ikke gjøre det selv? Kostnadene i Oslo (hvis det er rett by) er ikke akkurat snille. Men jeg tror mange andre biler vil komme opp i samme kostnader på verksted. Har hatt Land Rover, så snakker av erfaring.

HansM
14/05/13, 15:15
Kostnadene i Oslo (hvis det er rett by) er ikke akkurat snille.

Lønner seg å sjekke litt rundt ja, jeg har ikke bilen min på verksted i Oslo. Kan jo betale min egen fridag på det jeg sparer ved å bevege meg litt og fortsatt sitte igjen i pluss.

kermitt
14/05/13, 15:20
Kjør til sverige å ta sånt om du bor på østlandet. Kan fort spare en del på det etter hva jeg har hørt fra slektninger som bor der nede. De sparte 6000kr på storservice på xc70 D5.

Vatnehol
14/05/13, 15:35
En wankel motor er jo bare noen få deler så er jo den i hop, er jo knapt nok noen roterende deler, mens en ordinær firetakt motor har jo rundt 50 roterende deler pluss alt ekstra.

11 timer på en topp pakning høres mye ut men du må ha utstyr til å låse kammene pga vvt systemet på kammen\kammene , samt reg reim, jeg byttet reg reima på t5'en på rundt 1.5 time, og da gikk jeg ganske rolig frem. vannpumpen er ikke nødvendig å bytte før på 320 000.

men hvorfor bytte topp pakning ? hvilken motor har du? du trenger ikke å bytte topp pakning for å rense veivhusventilasjonen. må av med innsugs manifoilden, så du trenger en pakning der. jeg kjøpte kit fra www.fcpeuro.com som byttet ut hele veivhusventilasjonen med alle delene medfølgende som man trenger. koster bare rundt 100 $ om jeg ikke husker alt for feil.

du kan ikke sammenligne en liten lett japansk bil med en " to-takts " motor og en nyere volvo, er jo to forskjellige verdener, og ikke minst kvalitets forskjeller på chassi. samt mye mer " luksus " i volvoen.

generelt i midt område så er ALLE merkeverkstedene ubrukelige, og jeg har opplevd og hørt skrekk historier fra de alle, dette gjelder spesielt på inkompetanse og svindling.

om du kan å sku så last ned vida så er du godt på gang å bytte selv, reg reim jobb med tilhørende og veivhusventilasjon er enkle jobber. vida har steg for steg fremgangsmåte så har du det så kan du ikke gå feil.

du trenger ikke å låse av kammene når du bytter reim, men husk å gå forbi merkene med ca 90 grader og så tilbake for å nullstille vvt'n

volvoene er faktisk veldig enkle å skru på.

Jakke
14/05/13, 17:15
En wankel motor er jo bare noen få deler så er jo den i hop, er jo knapt nok noen roterende deler, mens en ordinær firetakt motor har jo rundt 50 roterende deler pluss alt ekstra.

11 timer på en topp pakning høres mye ut men du må ha utstyr til å låse kammene pga vvt systemet på kammen\kammene , samt reg reim, jeg byttet reg reima på t5'en på rundt 1.5 time, og da gikk jeg ganske rolig frem. vannpumpen er ikke nødvendig å bytte før på 320 000.

men hvorfor bytte topp pakning ? hvilken motor har du? du trenger ikke å bytte topp pakning for å rense veivhusventilasjonen. må av med innsugs manifoilden, så du trenger en pakning der. jeg kjøpte kit fra www.fcpeuro.com som byttet ut hele veivhusventilasjonen med alle delene medfølgende som man trenger. koster bare rundt 100 $ om jeg ikke husker alt for feil.

du kan ikke sammenligne en liten lett japansk bil med en " to-takts " motor og en nyere volvo, er jo to forskjellige verdener, og ikke minst kvalitets forskjeller på chassi. samt mye mer " luksus " i volvoen.

generelt i midt område så er ALLE merkeverkstedene ubrukelige, og jeg har opplevd og hørt skrekk historier fra de alle, dette gjelder spesielt på inkompetanse og svindling.

om du kan å sku så last ned vida så er du godt på gang å bytte selv, reg reim jobb med tilhørende og veivhusventilasjon er enkle jobber. vida har steg for steg fremgangsmåte så har du det så kan du ikke gå feil.

du trenger ikke å låse av kammene når du bytter reim, men husk å gå forbi merkene med ca 90 grader og så tilbake for å nullstille vvt'n

volvoene er faktisk veldig enkle å skru på.
Alle jeg har snakka med anbefalte å bytte vannpumpe, både mekanikere og ikke-mekanikere, Volvo og uavhengige.

Ang. wankel så kan du ikke si noe uten å ha erfaring med å skru sammen en slik motor. Selvom det er få roterende deler, så er det ikke rent lite arbeid i det. Og en firetaktsmotor har ikke 50 ROTERENDE deler. Men bevegelige deler, ja. Men da regner du med fjærer og ventiler, kammer, lagre osv. Og da har wankelen 18 "pakninger" bare på rotorene, to lagre på veiva, oljepumpe med kjede, og plater til justering av end float. Så har du montering av eksos og lavere innsugsmanifold samt turbo som må inn før den går i bilen. Øvre innsug må også inn for å få en plass å sette fast elefanten i.

For å overhale en wankelmotor koster det godt over 30.000 om du skal gjøre det skikkelig på verksted. Bare i deler betalte jeg 13.000 og tok kun det jeg måtte. Så jo, det er avansert, og veldig lett å sammenlikne med.

Som sagt, har du ikke skrudd sammen en wankel, ikke si at jeg ikke kan sammenlikne med en.

Og for en annen sammenlikning, 1.8T fra VW, toppakning tok langt fra 11 timer å gjøre uten å ha rørt en motor NOEN gang. Kun Haynes manual og en snill VW-forhandler som lånte meg spesialverktøy. Og på den måtte hele fronten av pga langstilt motor.

Men over til saken. Tanken med toppakninga var pga. mannen hos Volvo sa bare kanalene i blokka, han sa også veivhusventilasjon, men jeg visste ikke hvor denne gikk ut på denne motoren, og gikk ut ifra at det gjaldt alle kanalene i blokka. Hadde det vært saken hadde toppen vært en lett måte å komme til disse mens man har av regreima uansett.

Men har jo funnet ut at det er en separat kanal, og det endrer alt. Volvomekaniker sa at på 2.0T trenger du ikke slippe ned traversen, og siden blokka er lik på utsiden så skulle det gå på min. Det gjelder altså bunnpanna.

Men jeg vil tro at om jeg kjører bilen på ramper, jekker opp og setter bukk på pass. side, fjerner hjulet og skifter regreim mens en kompis tar bunnpanna av, så skulle man klare alt til sammen på maks 5 timer. Tenkte også å handle foringer og krysstag samt stabstag, og bytte dette mens man holder på under. Så kanskje 7-8 timer totalt? Og fortsatt langt under 10.000 kroner for alt.

Jakke
14/05/13, 17:34
Mens jeg er igang her med å nevne understell. Foringer, tenker på å bytte til noe som polyuretan, finnes det andre bra merker enn Powerflex? De er så sykt dyre, regna over prisen for fullt sett: 5500 kroner. Det er veldig mye penger det...

Torsen67
14/05/13, 17:50
Det er veeldig mange meninger her inne vedr. polyforinger. Noen holder lenge mens andre går at skogen etter kort tid. Hvorfor vet jeg dessverre ikke. Men trailerparts.no selger komplette bærearmer med polyforinger for 1990.- paret. Har de liggende men har ikke skiftet de. Er du god til å skru, så tar det deg rundt 15 min pr side.

Jakke
14/05/13, 17:55
Det er jo noe som hjelper godt på, mange små biter på rad blir mye til slutt. Men stabstag, tårnstag og krysstag hjelper vel gjerne enda mer, og coilovers for å ta det siste store når jeg får råd en gang. Men de fjerner liksom aller siste tvil, og stiver opp alt det lille ekstra.

Det er noe å tenke på iallefall.

Vatnehol
14/05/13, 21:26
Alle jeg har snakka med anbefalte å bytte vannpumpe, både mekanikere og ikke-mekanikere, Volvo og uavhengige.

Ang. wankel så kan du ikke si noe uten å ha erfaring med å skru sammen en slik motor. Selvom det er få roterende deler, så er det ikke rent lite arbeid i det. Og en firetaktsmotor har ikke 50 ROTERENDE deler. Men bevegelige deler, ja. Men da regner du med fjærer og ventiler, kammer, lagre osv. Og da har wankelen 18 "pakninger" bare på rotorene, to lagre på veiva, oljepumpe med kjede, og plater til justering av end float. Så har du montering av eksos og lavere innsugsmanifold samt turbo som må inn før den går i bilen. Øvre innsug må også inn for å få en plass å sette fast elefanten i.

For å overhale en wankelmotor koster det godt over 30.000 om du skal gjøre det skikkelig på verksted. Bare i deler betalte jeg 13.000 og tok kun det jeg måtte. Så jo, det er avansert, og veldig lett å sammenlikne med.

Som sagt, har du ikke skrudd sammen en wankel, ikke si at jeg ikke kan sammenlikne med en.

Og for en annen sammenlikning, 1.8T fra VW, toppakning tok langt fra 11 timer å gjøre uten å ha rørt en motor NOEN gang. Kun Haynes manual og en snill VW-forhandler som lånte meg spesialverktøy. Og på den måtte hele fronten av pga langstilt motor.

Men over til saken. Tanken med toppakninga var pga. mannen hos Volvo sa bare kanalene i blokka, han sa også veivhusventilasjon, men jeg visste ikke hvor denne gikk ut på denne motoren, og gikk ut ifra at det gjaldt alle kanalene i blokka. Hadde det vært saken hadde toppen vært en lett måte å komme til disse mens man har av regreima uansett.

Men har jo funnet ut at det er en separat kanal, og det endrer alt. Volvomekaniker sa at på 2.0T trenger du ikke slippe ned traversen, og siden blokka er lik på utsiden så skulle det gå på min. Det gjelder altså bunnpanna.

Men jeg vil tro at om jeg kjører bilen på ramper, jekker opp og setter bukk på pass. side, fjerner hjulet og skifter regreim mens en kompis tar bunnpanna av, så skulle man klare alt til sammen på maks 5 timer. Tenkte også å handle foringer og krysstag samt stabstag, og bytte dette mens man holder på under. Så kanskje 7-8 timer totalt? Og fortsatt langt under 10.000 kroner for alt.

Vannpumpa er på 320 000 ifølge service hefte ditt. berre å slå det opp. men ja, jeg byttet selv vannpumpen siden jeg hadde alt nede uansett, og det er stort sett derfor det blir anbefalt siden alt er nede uansett.

er ganske trangsynt av deg å mene på jeg ikke har skrudd wankel og ikke har kunnskap om de når du i det hele tatt ikke vet hvem er jeg eller noe, for jeg er god kjent med wankel motorer, spesiellt innen trimming og turbo applikasjoner på de med megasquirt, det jeg ikke har erfaring med wankel motorerne er med forgasser.

er ikke mange verksted i dag som har skikkelig kompetanse heller til å gjør en god overhalings jobb på en wankel. innsugs manfoild og eksos manifoild har du på otto motorene og, eneste som koster noe særlig i "vanlig overhaling" av en wankel er apex tetningene, så fort du begynner med turbo på de så holder ikke de vanlige, og du må over på keramiske apex tetninger, og de koster bra. Er glad i wankel jeg, er mye mindre frikssjon i en slik motor, og du har mindre bevegelige/roterende deler, eneste de sliter på utslipps kravene. men mazda holder forsatt på med mye spennende på wankel fronten litt i det skjulte.

back on topic:
her har du delelisten på veivhusventilasjons systemet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/595.jpg
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240397&ukey_make=865&ukey_model=12009&modelYear=2001&ukey_category=7072&ukey_driveLine=453&ukey_trimLevel=24650
ligger fremgangs måter på forumet her, da volvo vanligvis bruker en enkel måte å rengjøre det første gangen( er hver 160k ) på bensin turboene og det er å nappe av den lille vakumm slangen å blåse trykkluft i den. denne fremgangsmåten er beskrevet i volvo vida.
min anbefaling er å ta av hele å rengjør med brake cleaner. slangen som går opp mot toppen bruker å sprekke og lekke ut, enkelt å kjenne om den er knall hard da er det ikke lenge til den sprekker. og rengjør med fille i de to kanalane til blokka samt trykk luft i vakumm slangen som går på heate elemente rett før turbo.
om oljebyttene har blitt overholdt, og det har blitt brukt god olje så er denne ikke noe særlig skitten på 160 000km, enkel test du kan gjør selv er å ta ut peile pinnen når motoren går, og da skal der vere lett vakumm i peilerøret, evt putt en ballong over, blåser den seg opp så har du overtrykk i veivhuset, og da er veivhusventilasjonen tett.

er ingen grunn til å ta av bunnpannen med mindre du vil gjør det selv, alt etter årsmodell om du gjør det som kan det vere fornuftig å bytte o ringene i sugetrakten til olje pumpen da de kan lekke med tiden.

www.fcpeuro.com har videokanal på youtube som viser reg reim bytte på en s60.

Vatnehol
14/05/13, 21:30
Det er veeldig mange meninger her inne vedr. polyforinger. Noen holder lenge mens andre går at skogen etter kort tid. Hvorfor vet jeg dessverre ikke. Men trailerparts.no selger komplette bærearmer med polyforinger for 1990.- paret. Har de liggende men har ikke skiftet de. Er du god til å skru, så tar det deg rundt 15 min pr side.

Det er Professional Parts Sweden/ http://www.proparts.se/ som har de foringen alle selger ferdig montert, alt de lager er billig kina greier, å burde bli unngått.
jeg har selv de frem foringene fra de, og de har holdt 20 000km, og powerflex i bak kant. men alt annet jeg har prøvd fra de har vært søppel.

Superflex leverer og poly foringer til bilen, så man har ett alternativ der og.

Jakke
15/05/13, 15:08
Vannpumpa er på 320 000 ifølge service hefte ditt. berre å slå det opp. men ja, jeg byttet selv vannpumpen siden jeg hadde alt nede uansett, og det er stort sett derfor det blir anbefalt siden alt er nede uansett.

er ganske trangsynt av deg å mene på jeg ikke har skrudd wankel og ikke har kunnskap om de når du i det hele tatt ikke vet hvem er jeg eller noe, for jeg er god kjent med wankel motorer, spesiellt innen trimming og turbo applikasjoner på de med megasquirt, det jeg ikke har erfaring med wankel motorerne er med forgasser.

er ikke mange verksted i dag som har skikkelig kompetanse heller til å gjør en god overhalings jobb på en wankel. innsugs manfoild og eksos manifoild har du på otto motorene og, eneste som koster noe særlig i "vanlig overhaling" av en wankel er apex tetningene, så fort du begynner med turbo på de så holder ikke de vanlige, og du må over på keramiske apex tetninger, og de koster bra. Er glad i wankel jeg, er mye mindre frikssjon i en slik motor, og du har mindre bevegelige/roterende deler, eneste de sliter på utslipps kravene. men mazda holder forsatt på med mye spennende på wankel fronten litt i det skjulte.

back on topic:
her har du delelisten på veivhusventilasjons systemet.
http://forum.vccn.no/img-dump/2013/05/595.jpg
http://www.volvopartswebstore.com/showAssembly.aspx?ukey_assembly=240397&ukey_make=865&ukey_model=12009&modelYear=2001&ukey_category=7072&ukey_driveLine=453&ukey_trimLevel=24650
ligger fremgangs måter på forumet her, da volvo vanligvis bruker en enkel måte å rengjøre det første gangen( er hver 160k ) på bensin turboene og det er å nappe av den lille vakumm slangen å blåse trykkluft i den. denne fremgangsmåten er beskrevet i volvo vida.
min anbefaling er å ta av hele å rengjør med brake cleaner. slangen som går opp mot toppen bruker å sprekke og lekke ut, enkelt å kjenne om den er knall hard da er det ikke lenge til den sprekker. og rengjør med fille i de to kanalane til blokka samt trykk luft i vakumm slangen som går på heate elemente rett før turbo.
om oljebyttene har blitt overholdt, og det har blitt brukt god olje så er denne ikke noe særlig skitten på 160 000km, enkel test du kan gjør selv er å ta ut peile pinnen når motoren går, og da skal der vere lett vakumm i peilerøret, evt putt en ballong over, blåser den seg opp så har du overtrykk i veivhuset, og da er veivhusventilasjonen tett.

er ingen grunn til å ta av bunnpannen med mindre du vil gjør det selv, alt etter årsmodell om du gjør det som kan det vere fornuftig å bytte o ringene i sugetrakten til olje pumpen da de kan lekke med tiden.

www.fcpeuro.com har videokanal på youtube som viser reg reim bytte på en s60.
Skrev masse, så klikka den forbanna browsern. Kort fortalt skrev jeg at nei, apextetninger koster ingenting, for ingen med vett i hodet kjører keramiske såfremst de ikke skal ha 500hk++ og/eller kjøre 24h endurance. Det som koster er selve delene til blokka, som apexene ødelegger vilt når de går i biter inni motoren. Og overhalingskittet med alt av oringer. Fullt overhalinssett fra Rotary Aviation (ikke gå på nettsida deres om du bruker Opera, hint hint) koster 6600 med ALT du trenger bortsett fra deler til blokka. Ny rotor koster 2000, rundt det samme for nye rotorhus og side irons. Det er DER prisen ligger.

Men on-topic: Takk for bildet, hjelper å få litt oversikt over motoren uten å skru sund selv ;)

Jakke
15/05/13, 21:33
Uforutsette utgifter del 2:

Knalla nedi og slo hull i NOE med olja... Skal sjekke seinere.

Jakke
16/05/13, 07:35
1x1 tomme stort hull i bunnpanna, eneste som KAN skur den av vil ikke, fordi han mener det blir til at det koster mer å sveise enn å kjøpe brukt ny, fordi de er så dyre.

Fitte ta, jeg selger begge bilene og går istedet, nå er jeg jævlig lei av dette styret

J-R
16/05/13, 10:27
Akkurat gjort samme service hos Turessons i Årjäng: 160K service, regreim, vannpumpe + rens av veivhusventilasjon. Ca 12000,- SEK. Tid brukt ca 8 timer
2003 XC70 2.5T

Vatnehol
16/05/13, 14:37
dette var surt. er det mer skade en kun hull i bunnpanen ? var du kjapp å stoppe motoren ?

fin side er denne hugger databasen i sverige:
www.bildelsbasen.se

Sjakalen
16/05/13, 19:52
Service jeg tok:
http://forum.vccn.no/img-dump/2011/04/812.jpg

Jakke
17/05/13, 05:16
Om jeg var snar? Forholdsvis, måtte finne en trygg plass å stoppe. Helsa mi og andre si foran bilen, det er alltid regelen.

Så hvordan det gikk, det vet jeg ikke. Men kunne vært verre mtp hms (uten m for miljø da, olje overalt)

Men mtp. hvor hullet var, så tror jeg det gikk bra. Men må ha unbrakonøkkel og ei bunnpanne før jeg tar av den som står på.

Og mtp. hva verksted koster, så gjør jeg ikke det der, jeg gjør det selv under garasjejekk. Jepp...

Torsen67
17/05/13, 09:01
Hvordan klarte du egentlig å slå hull i panna? Høres ut som du har kjørt på en sliten skogsvei eller noe eller har du mye senk?

Jakke
17/05/13, 11:15
Nope, fylkesvei med telehiv. Var fin vei til det ikke var fin vei plutselig.

Jakke
17/05/13, 11:44
Bilen er ikke senka heller forresten. Men var fin vei med 80km/t, så kjørt i 80. Plutselig var det ikke mulig å kjøre i 80 lengre. Med mørk vei grunnet regn så var det ingen av oss som merka telehiven før det var for sent. Men det lå en stein i plastdekselet, så det har vært litt grus akkurat der i veien.

Torsen67
18/05/13, 00:40
Det hadde jeg glatt rapportert til vegvesenet selv om du sikkert ikke kommer økonomisk godt ut av det. Jeg mener de har plikt til å sette opp skilt når det er akutt ekstrem telehiv. Hvis flere rapporterer skader på samme veistrekning så kan man faktisk få erstatning. Selv om det sikkert er som å vinne i tipping, så er det riktig å si i fra.

Jakke
21/05/13, 05:42
Vi fikk hjelp av ei av de 5 lokale som bor der, og ALLE der kjører store SUVer. Og dessuten er det vel ikke vegvesenet som har ansvar for fylkesveier lengre? Det er vel kun riksveier og europaveier de har ansvaret for. Fylkesveier er kommune og fylke sitt ansvar, så det er dem jeg må ta det opp med.

Og Narvik kommune har vel ikke noe penger etter Terra-saken :P