PDA

Vis full versjon : Hvordan redusere vekten på 242 mest mulig ?



242Nasjonal
14/05/13, 12:29
Hei,

Vil gjerne dra i gang en diskusjon for å få tips til hvordan man kan få ned vekten mest mulig på en Volvo 242.

Jeg skal i gang med et nytt karosseri for bruk i rally. Dette er et syrebadet Volvo 242 karosseri, så allerede her er det lettet veldig mye. Men hver eneste del som skal på igjen skal gjennom en tankeprosess for å se om det er mulig å gjøre ting lettere, men i henhold til regelverket.
I rally er det ikke lov å bytte ut karosserideler med plast, og man skal heller ikke hulle ut i karosseriet..

I tillegg så tenker jeg følgende :

- Carbon dørtrekk, brannmur/hattehylle
- Carbon lykteerstattere foran
- Skjære ut avstivere og så mye som mulig i dørene.
- Montere fangere kun i framkant på rammevang. (Kappe av overflødig metall/gummi som går inn i rammevangene)
- Kappe av alle sveisemuttere som blir overflødig på karosseriet.
- Kappe av alle bolter som blir for lange
- Titan-bolter/muttere overalt
- Bruke alu caliptere foran og bak.
- Aluminiumpanser fra ambulanse
- Hulle ut i fangerbjelkene
- Rørbærarmer er lettere enn originale ?

Vet dere om andre ting man kan gjøre for å spare mest mulig vekt ? Kom med tips! :)

C.Erstad
14/05/13, 13:13
Aluminiumsbærearmer bak. :)

ovlov86
14/05/13, 14:11
Har du lov til å bytte ut glass med akryl f.eks?

242Nasjonal
14/05/13, 14:47
Nei, fikk svar i dag om at bilene som går innunder Gr H reglementet (Reglementet jeg kjører etter) har ikke lov til å bytte ruter til plast. Appendix K (historiske rallybiler) har den muligheten :( hehe..

242Nasjonal
14/05/13, 14:47
Hmm, bærearmer bak i aluminium ? Jeg bruker 4link/wattlink oppheng bak :)

ovlov86
14/05/13, 15:02
Bytte til takplate og bagasjelokk i karbon? Eller går det som plast?

Sendt fra min Note II

242Nasjonal
14/05/13, 15:06
Det går som plast :) Skal være metall :)

larsverm
14/05/13, 18:17
Med så strikse regler kunne en jo nesten tenke seg at det også måtte være mulig å få et tall på laveste tillatte vekt på f eks en 242...?

242Nasjonal
14/05/13, 19:26
Hehe, stemmer det :)

"2000 til 2500 cm3 - 1080 kg

Dette er bilens minimumsvekt uten fører/kartleser, men med drivstoff, olje og andre væsker.
Bilen må ikke på noe tidspunkt under løp veie mindre enn denne vekt. Vekten kan oppnås
ved ballast i en eller flere enheter som festes ved verktøyhjelp i bagasjerom eller kupé og på
en slik måte at plombering kan settes på om teknisk kontrollant finner det nødvendig."

hgnubel
15/05/13, 06:09
Men det må vel være fordelaktig om du kan få den godt under 1080kg, for så å bygge det opp med mer strategisk plasserte ballaster. Vet ikke om 242 kan bli så lett, men verdt å strebe etter vil jeg tro.

En litt annen verden, men da jeg kjørte gocart var det omtrent alltid de minste førerene (som måtte kompensere med vekter pent plassert lavt og strategisk) som hevdet seg. Jeg var høy (mye vindfang...), tung og sjanseløs :p

242Nasjonal
15/05/13, 06:23
Ja, fordelen hadde vært om man kom et stykke under, for så å kunne plassere på strategiske plasser. Blir ikke enkelt, men :)
Bilen hvor min motor og girkasse kommer i fra veide inn på 1050 kg med alle væsker. Kommet så langt ned hadde vært et bra mål :)

Tor24
15/05/13, 08:02
Finns også alu bagasjelokk. Har du de letteste delene i motoren da? stempler, råder, veiv, svinghjul osv. Lag nytt grenrør i 321. Da kan du bruke løvtynne rør. En bunnpanne i alu feks. Har en kompis som har en 242 grA bil stående. Der var det brukt aluminium i bærearmene, men du bør vite hva du gjør for å lage disse ;) Kan høre litt med han hva de ellers gjorde for å lette bilen for var jo samma strenge regler.. antar at du har stoler i carbon. Hvordan har du tenkt det med styring, servo? pedalboks, girkassetravers, motorfester i alu feks. Åssen girkasse og mellomaksel har du? Hvordan er det å få produsert ruter i tynnere glass som de gjorde på grA bilene?

gaupe
15/05/13, 11:02
Var vel girkassetravers i alu, muligens motortravers.

Karosseridelar etter 86 har tynnare stål :)

242Nasjonal
15/05/13, 12:43
Finns også alu bagasjelokk. Har du de letteste delene i motoren da? stempler, råder, veiv, svinghjul osv. Lag nytt grenrør i 321. Da kan du bruke løvtynne rør. En bunnpanne i alu feks. Har en kompis som har en 242 grA bil stående. Der var det brukt aluminium i bærearmene, men du bør vite hva du gjør for å lage disse Kan høre litt med han hva de ellers gjorde for å lette bilen for var jo samma strenge regler.. antar at du har stoler i carbon. Hvordan har du tenkt det med styring, servo? pedalboks, girkassetravers, motorfester i alu feks. Åssen girkasse og mellomaksel har du? Hvordan er det å få produsert ruter i tynnere glass som de gjorde på grA bilene?

Skulle VELDIG gjerne hatt tak i panser og bagasjelokk i aluminium :) Hva satt bagasjelokket på ? Politibiler ? I motoren er det smidde stempler/råder/veiv, så er vel ikke så mye å hente her. Svinghjulet er vel også lettet en del uten at jeg vet helt hva slags materialer som er brukt :)
Supert hvis du kunne høre litt, ja :) Og tipse meg hvis du kommer over disse sjeldenhetene av deler ;) Har ikke stoler i carbon per dags dato, men mine går ut på datomerking til April så da må man handle nye :)

Når det gjelder styring så har jeg Sellholm servo tannstang. Har tenkt å bruke stående pedaler innvendig med all justering innvendig.

Girkasse travers blir laget ny da jeg kjører med sekvensiell girkasse. Jeg har i dag en Tractive RD905 sekvensiell, og denne er laget i fly-alu og veier 30 kg. Mellomakselen er en innkortet, vanlig Volvo aksel. Hmm, jeg er usikker på dette med glass.. Det skal være glass, men tykkelsen står det ikke noe om i reglementet ?

242Nasjonal
15/05/13, 12:53
Har kommet over et firma i Kina som selger det meste av bolter/skruer, muttere og skiver i Titanium. Hvor mye tror dere det kan være å spare på kun bruke Titanium der det er mulig når ting skal monteres på bilen igjen ? :)

Joakim-G_R
15/05/13, 13:13
Jeg vil tro at en fjærlett sjåfør og kartleser ville være en større vektbesparelse? :p

242n veier vel rundt 1200kg i "kjørbar tilstand" orginalt, så uten interiør og slikt så er vi vel nærmere 1100 kg?

ovlov86
15/05/13, 13:28
Er sikkert mer å hente på å slanke seg selv. :p

242Nasjonal
15/05/13, 13:41
Men uff så kjedelig ;)

Vekt på bil med væsker som teller for meg i første omgang :) Har lyst til å se hvor lett det er mulig å lage en 242 Gr H rallybil uten at man havner utenfor regelverket :) Skal lage en tråd som skal oppdateres godt når jobben med karosseriet starter :)

Tor24
15/05/13, 14:49
Men trenger alupanseret og bagasjelokket ha akkurat samme form som orginalt da? Står vel bare at det skal være i metall men ikke noe om at det kan være selv laget/knekte/valsede karosserideler :)

larsverm
15/05/13, 15:48
Jeg vil tro at en fjærlett sjåfør og kartleser ville være en større vektbesparelse? :p

242n veier vel rundt 1200kg i "kjørbar tilstand" orginalt, så uten interiør og slikt så er vi vel nærmere 1100 kg?

Har for meg at laveste offisielle tomvekt på en 242 var 1230 kg.

Joakim-G_R
15/05/13, 19:28
244 står det 1230 i vognkortet iallefall, mulig det ikke stemmer?

larsverm
15/05/13, 23:05
Trenger sikkert ikke være store vektforskjellen 242 vs 244. Men hvilken type og årsmodell 244?

Turbo Alf
15/05/13, 23:21
Hovedlys i plast istedenfor glass.

242Nasjonal
16/05/13, 07:15
Men trenger alupanseret og bagasjelokket ha akkurat samme form som orginalt da? Står vel bare at det skal være i metall men ikke noe om at det kan være selv laget/knekte/valsede karosserideler :)

Skal vel være originale plater så vidt jeg veit :)

242Nasjonal
16/05/13, 07:15
Trenger sikkert ikke være store vektforskjellen 242 vs 244. Men hvilken type og årsmodell 244?

Har hørt at 242 veier 20 kg mindre enn 244 ?

242Nasjonal
16/05/13, 07:16
Hovedlys i plast istedenfor glass.

Ja, blir nok carbon-erstatninger med små runde Hella lys. Men, hovedlys i plast er kanskje enda lettere ? Siden det ikke er glass overhodet ?

Joakim-G_R
16/05/13, 07:19
Trenger sikkert ikke være store vektforskjellen 242 vs 244. Men hvilken type og årsmodell 244?

1250 var det kanskje.
1990 GL

242Nasjonal
16/05/13, 07:43
Målet her blir mellom 1050-1080 kg race-ready. Vet ikke om det er mulig med full tank, men vi får se :)

Tor24
16/05/13, 16:39
Ja, blir nok carbon-erstatninger med små runde Hella lys. Men, hovedlys i plast er kanskje enda lettere ? Siden det ikke er glass overhodet ?

De plast hovedlysa er ganske lette. Har noen sånne så kan kanskje få veid de hvis jeg klarer å huske på det ;)

242Nasjonal
17/05/13, 01:15
Hehe, har alt du ;-) selge ? ;-)