PDA

Vis full versjon : Nye dempere til 945'n.



boman
23/05/10, 12:24
Bilen min er lav bak. Ikke fordi den er senka, men demper og eller fjører er slitne. Hva tror dere, er det både demper og fjær som er slitne og må byttes?

Nå er bilen omtrent som en båt å kjøre, velter nesten i svinger med litt fart.
Jeg regner med at bilen vil bli litt stivere hvis jeg bytter til nye originale dempere, men hvordan er prisforskjellen hvis jeg evt bytter til bilstein?
I utgangspunktet har jeg kun tenkt å bytte ut bak, siden det virker bra ut foran, men hvordan vil det bli med originale dempere foran og evt bilstein bak?

depress
23/05/10, 12:48
om du skal bytte ville jeg kjøpt forran og bak. i tillegg til nye fjærer. lesjøfors senkefjærer. kommer på rundt 5.000kr for allt. bilstein forran og bak pluss fjærer. da har du noe som holder:D


Bilstein Sprint 35 mm kortere: Fram 1695,- pr stk
Bak 1095,- pr stk

Lesjöfors: 945-ser 1990- Tüv 40mm 1.595,-

boman
23/05/10, 12:57
Noen som vet hva det koster å kjøpe alt originalt? Kan ikke se for meg at det koster noe særlig mindre en 5.000kr.

Men ser på Pedersen (http://www.pedersens-racing.no/bil/Lesjofors/) at de bare har 40mm Lesjöfors til 945. Blir ikke det litt mye? Jeg er ikke intr i å ha så lav bil at jeg må kjøre sakte hvis det ikke er motorvei. :p
Er den satsen 4 fjører?

Hvem av Bilstein demperene er det jeg eventuelt bør gå for?
http://www.pedersens-racing.no/bil/Bilstein/volvo.html

TeamBørnOut
23/05/10, 13:56
senker man en volvo 40mm så syns det jo såvidt... er en grunn at volvo eiere har fått "kappe" rykte på seg :P
Hvis du kjører med orginal dempere nå ville jeg bare bestil meg noe bilstein fra USA eller england. da får du "sport" dempere som er litt stivere men mye bedre en de du har i dag. + at det er billigere en fra pedersen. så burde du kanskje kjøpe en ny eller en ny og grövre krenghemmer. da får du ikke båt følsen. samme hvaslags senke fjører du kjøper. de er nesten like myke og lave alle sammen

depress
23/05/10, 14:07
fjærene til stv er stivere enn sedan. da det er høyere laste evne. og dem er stivere enn orginal fjærer. du kan jo seff kjøpe allt på biltema. men da får man jo også hva man betaler får. og om du velger å kjøpe fra utlandet må du ikke få sjokk når du skal hente pakken da moms kommer i tillegg i prisen. 25% av prisen.

boman
23/05/10, 15:02
Har du noen linker til sider med billigere bilstein? ebay?

Vet noen om volvo sine dempere bak noen gang har vært blå? Mistenker at det er biltema dempere jeg kan ha bak, og da er det ikke rart den føles ut som en båt..

Så jeg vil ikke ha noe problem med å komme fram med 40 mm senk? Noen som vet om jeg da kan kjøre rett over de 4-kant dumpene som er noen steder?

ChrML
23/05/10, 15:13
Har du noen linker til sider med billigere bilstein? ebay?

Vet noen om volvo sine dempere bak noen gang har vært blå? Mistenker at det er biltema dempere jeg kan ha bak, og da er det ikke rart den føles ut som en båt..

Så jeg vil ikke ha noe problem med å komme fram med 40 mm senk? Noen som vet om jeg da kan kjøre rett over de 4-kant dumpene som er noen steder?
Vet ikke med firkantdumpene da jeg ikke har kjørt over noen sånne på lenge, men vanlige fartsdumper kan jeg kjøre over med større fart enn før senk :p. Ikke noe problem å kjøre fort på dårlige veier eller. Dette med ukappet Lesjøfors senkesett og Bilstein Sprint dempere.

boman
23/05/10, 15:20
Så det blir ikke upraktisk lavt med andre ord? :)
men hva tror dere om å bare bytte til bilstein sport bak, og ikke foran?

Hvis jeg i ettertid finner ut at jeg vil senke, må jeg da bytte til bilstein sprint som er 35 mm kortere, eller kan jeg bruke bilstein sport?

ChrML
23/05/10, 15:26
Så det blir ikke upraktisk lavt med andre ord? :)
men hva tror dere om å bare bytte til bilstein sport bak, og ikke foran?

Hvis jeg i ettertid finner ut at jeg vil senke, må jeg da bytte til bilstein sprint som er 35 mm kortere, eller kan jeg bruke bilstein sport?
Hvorfor ikke bytte hele veien rundt? Men merker stor forskjell av å bare bytte bak og ja.

TeamBørnOut
23/05/10, 15:27
Skulle du ikke senke bilen da? :P
Sprint er jo litt kortere. men hvis du ikke skal senke altformy (vanlige senke fjører) så holder det med sport.
Bilen din blir nok høyere en det den er i dag med nytt senkestt :)

depress
23/05/10, 15:34
om du først skal kjøpe nye fjærer kjøper man jo senkefjærer. er ikke store pris forskjellen. sliter med på vanlige dempere når du senker dem etter det jeg har erfart. derfor jeg anbefalte sprint. som er 35mm kortere som vil vare lenger, med senkefjærer. og du vil fortsatt ha en viss grad av komfor igjenn i bilen. og et mer sportsligpreg

depress
23/05/10, 15:41
si ifra når du har fått det du trenger da geir. så kan jeg hjelpe deg å bytte det om du trenger hjelp te det:D du veit jo hvor du finner meg i byen:rolleyes:. eneste grå stasjonsvogna med røde skvettlapper i drammen<3

boman
23/05/10, 20:17
Hvorfor ikke bytte hele veien rundt? Men merker stor forskjell av å bare bytte bak og ja.

Det går litt på hvor mye penger man bør bruke ;)


Skulle du ikke senke bilen da? :P
Sprint er jo litt kortere. men hvis du ikke skal senke altformy (vanlige senke fjører) så holder det med sport.
Bilen din blir nok høyere en det den er i dag med nytt senkestt :)

Vil fortsatt ha en fult funksjonell bil som kan brukes sommer og vinter ;)
Så da holder vel de rimligste Bilstein Sport demperene og med 40mm senkefjører i massevis vil jeg tro! :)

boman
23/05/10, 20:19
om du først skal kjøpe nye fjærer kjøper man jo senkefjærer. er ikke store pris forskjellen. sliter med på vanlige dempere når du senker dem etter det jeg har erfart. derfor jeg anbefalte sprint. som er 35mm kortere som vil vare lenger, med senkefjærer. og du vil fortsatt ha en viss grad av komfor igjenn i bilen. og et mer sportsligpreg

Så du mener Bilstein Sport vil bli slitt fortere med 40mm senkefjører enn Bilstein Sprint?

TeamBørnOut
23/05/10, 21:15
neida. det er gummistoppere innebygd i bilstein demperne. det er ikke koni vi snakker om :D
bilstein sport dempere som ligger i bunn nesten hele tiden holder hvertfall mange år for folk som bruker slike dempere på 960

ChrML
23/05/10, 22:00
neida. det er gummistoppere innebygd i bilstein demperne. det er ikke koni vi snakker om :D
bilstein sport dempere som ligger i bunn nesten hele tiden holder hvertfall mange år for folk som bruker slike dempere på 960
Haha, kan bekrefte det :p. Kjørte med Bilstein Sprint dempere som bånna bak hele tiden bak på min 960 bakstilling når jeg kjørte med nivåmatfjør i et halvt år :D. Holder enda godt de! Nå blir de vel strekt isteden med den høyden jeg kjører med bak :D.

TeamBørnOut
25/05/10, 22:25
fjern gummi putene i enden så kommern litt ned :P
Står å venter på at polon skal få lada batterit sitt så jeg får fiksa senkning på dritten til kjærringa :P

JørnM_940
25/05/10, 22:32
Har faktisk aldri vært med en 7/900 med bedre understell enn original.. Hva vil det tilsvare å ha en 940 med lesjø og sprint? Like godt som en E39 523 med original senk? Den var iallefall som en drøm å kjøre i motsetning til volvo-båt...

TeamBørnOut
25/05/10, 22:36
Mange er enige med deg faktisk. at bilen deres lå best på veien orginal høy (men med skikkelig dekk). men det er fordi geometrien i forstillinga stemmer da.. bygger man ned dette sammen med senking av bilen så blir bilen lavere, litt stivere. men ligger like godt på veien som orginalt.
en e39 ligger grymt på veien hvis den har skikkelig dempre ;) men ofte sitter det møkk på dem :P

boman
25/05/10, 22:41
Det blir nok Bilstein dempere nå ihvertfall, men er usikker om jeg skal kjøpe Sport eller Sprint .. Er jo litt prisforskjell når det er snakk om 4 dempere.

Espen-K
26/05/10, 11:55
står litt om begge modelle på denne siden: http://www.mamut.net/speedman/subdet62.htm

boman
27/05/10, 16:58
Ser ut som at det blir 40mm senk og Bilstein Sprint.

Sjekka pris på originale dempere og fjører hos volvo (komplett foran og bak): 8055,-
Lesjöfors 40 mm senk + Bilstein Sprint foran og bak : 7175,-

Selv om jeg ville fått litt rabatt på volvo demperene er jeg ikke itvil om at det ihvertfall blir Bilstein og senk! :D

ChrML
27/05/10, 22:13
Det blir nok bra :). Du vil merke stor forskjell!

boman
28/05/10, 05:33
Ja, jeg regner med det! Gleder meg nå, må bare vente noen uker til feriepenger, skattepenger og lønning er på plass! :D

Noddiii
29/05/10, 12:06
vil ambefale deg og kjøpe clubsport.. har sprint bak og clubsport foran, angrer noe jææævli på at jeg ikke la inn det lille ekstra i pris og fikk club hele veien for han er mye deiligere å stivere foran

ChrML
29/05/10, 12:11
vil ambefale deg og kjøpe clubsport.. har sprint bak og clubsport foran, angrer noe jææævli på at jeg ikke la inn det lille ekstra i pris og fikk club hele veien for han er mye deiligere å stivere foran
Nja, for min del syns jeg Bilstein Sprint er stivt nok og gir en god fordeling mellom comfort og sportslighet. Så for min del trenger de ikke å være stivere.

boman
29/05/10, 19:18
clubsport er vel enda stivere? Jeg er ikke ute etter en drit stiv bil, bare litt stivere en hva den er nå :) Vil fortsatt beholde litt komfort.

ChrML
29/05/10, 23:52
clubsport er vel enda stivere? Jeg er ikke ute etter en drit stiv bil, bare litt stivere en hva den er nå :) Vil fortsatt beholde litt komfort.
Da burde du definitivt velge Sprint, ja :). Noe stivere er vel igrunn ikke noe poeng uansett for en bil som skal gå på veien. Får ikke noe bedre veigrep av det og komforten går nedover.

depress
30/05/10, 01:03
stivere enn sprint er mer egnet til drifting da kjøreegenskapen blir borte. å bilen legger seg ut MYE enklere pga at bilen ikke får lagt vekt på hjulet som skal ha best kontakt med bakken.

boman
26/07/10, 19:25
Da har jeg fått bilstein sprint og lesjofors fjører i hus. Noe spesielt verktøy jeg trenger(annet en sånn til å holde fjøra sammen)?
Noe annet viktig å huske på?

ChrML
26/07/10, 19:29
Igrunn ikke så mye viktig å passe på. Annet enn å sette fjærbeina riktig vei på plass igjen såklart og ikke 180 grader feil :p. Veit ikke om det går eller. Og prøve å unngå at noe glepper/ryker når du spenner fjørene :). Kan være skummelt å få en sånn fjør i trynet. Ja, og så kan det hende at lageret som sitter i toppen der er løst sånn at kulene detter ut. Prøve å unngå å miste alle kulene overalt.

boman
26/07/10, 20:03
Lageret som sitter i toppen er løst? På toppen hvor?

Er det noen bolter som skal byttes?

ChrML
26/07/10, 20:14
Trenger ikke bolter, nei. Men du bør ha C-nøkkel til å stramme de nye Bilstein demperene. Bruk en stooor rørtang, eventuellt hammer og meisel for å få ut de gamle mutterene som sitter rundt dem.

Lageret sitter i toppen av fjærbenet. Er det som gjør at fjørbeinet kan rotere. Er to plater med noen kuler imellom. Det kan dette frahverandre bare så du er klar over det når du tar frahverandre fjørbeinet.

Regner med at du veit ca åssen alt skal gjøres:

- Demontere fjørbeinet fra bilen (hvis du har ABS kontakt så lønner det seg å plugge ut denne i motorrommet og dra ut pluggen da den kan knekke hvis du prøver å demontere sensoren).

- Avspenn fjæra med Biltema fjærspenneverktøy for eksempel

- Løsne mutter og demontere topp mutter og ta ut fjær (det er her du må passe på lageret)

- Skru ut demper med stor rørtang

- Monter ny demper med C-nøkkel. Pass på at du får mutteren langt nok ned, ellers vil demperen være løs og klunke.

- Komprimer ny fjær og monter sammen.

- Monter fjærbeinet tilbake på bilen

boman
27/07/10, 12:31
Trenger ikke bolter, nei. Men du bør ha C-nøkkel til å stramme de nye Bilstein demperene. Bruk en stooor rørtang, eventuellt hammer og meisel for å få ut de gamle mutterene som sitter rundt dem.

Lageret sitter i toppen av fjærbenet. Er det som gjør at fjørbeinet kan rotere. Er to plater med noen kuler imellom. Det kan dette frahverandre bare så du er klar over det når du tar frahverandre fjørbeinet.

Regner med at du veit ca åssen alt skal gjøres:

- Demontere fjørbeinet fra bilen (hvis du har ABS kontakt så lønner det seg å plugge ut denne i motorrommet og dra ut pluggen da den kan knekke hvis du prøver å demontere sensoren).

- Avspenn fjæra med Biltema fjærspenneverktøy for eksempel

- Løsne mutter og demontere topp mutter og ta ut fjær (det er her du må passe på lageret)

- Skru ut demper med stor rørtang

- Monter ny demper med C-nøkkel. Pass på at du får mutteren langt nok ned, ellers vil demperen være løs og klunke.

- Komprimer ny fjær og monter sammen.

- Monter fjærbeinet tilbake på bilen

Dette er jo foran. Bak er det vel igrunn bare å ta av hjula, spenne fjæra og så løsne boltene på demperen og bytte?

ChrML
27/07/10, 14:29
Ja, bak er ikke noe stress. Bare å løsne bolten i toppen av fjøra (15mm langpipe og mange forlengere) og ta fjøra rett ut. Trenger ikke å avspenne den nesten, den går lett ut.

Støtdemperen bak sitter i to bolter. Den øvre bolten vil du ikke dra over, ødelegge gjengene på eller ryke punktsveisene til mutteren siden det er en mutter som er sveiset inni kanalen. Ødelegger du den har du inget annet valg enn å kappe et stort hull i kanalen og sveise inn ny mutter. Derfor anbefaler jeg å rense bolten godt og smøre den opp før du setter den inn. Og dra til med 60NM med momentnøkkel.

boman
27/07/10, 15:03
Jeg har hørt om den bolten ja.. Gleder meg ikke. Men jeg kommer vel ikke til for å spraye på wd40 før jeg skrur ut bolten for å hindre at den sitter så hardt at mutteren ryker?

ChrML
27/07/10, 15:10
Det går nok bra. Sitter ikke så godt hvis ingen har vært der å køddet før deg. Kommer ikke fukt og sånn til så den ruster ikke fast.